Anderhalf jaar geleden verscheen Dead Island, een titel waar ik persoonlijk enthousiast over was, maar waar tegelijkertijd de nodige fouten in te bespeuren waren. Ondanks deze fouten werd het spel genoeg verkocht om een sequel te rechtvaardigen en deze verschijnt volgende maand onder de naam Riptide.
Zoeken we een vertaling van het woord Riptide op, dan betekent het: een stroom van turbulent water in een rivier of de zee, hetgeen alles te maken heeft met de nieuwe setting van de game. Deze sequel speelt zich direct na het origineel af, hier zagen we de karakters aan het einde ontsnappen van het eiland om hun heil elders te zoeken. Dit ‘elders’ blijkt na het neerstorten van de helikopter een nabij gelegen eiland te zijn dat overstroomd is door water, wat de titel dan ook doet verklaren. Al snel blijkt het eiland niet verlaten te zijn, eerder is een ondergronds netwerk aangelegd dat als vluchtroute dient voor de ook hier aanwezige zombies, echter is dit netwerk door het water geheel ondergelopen. Het doel moge dan ook duidelijk zijn: je vluchtroute wederom toegankelijk maken terwijl je tracht te overleven te midden van de ondoden.
De meer bosrijke omgeving uit het origineel was prima te doorgronden per auto, om nu niet al na enkele minuten vast te lopen is deze ingeruild voor een boot. Per boot kun je de diverse gebieden bereiken, toch is het zeker geen veilig transportmiddel aangezien de zombies ook vanuit het water op je loeren. Geheel vergeten doen ze de auto’s overigens niet aangezien deze ook nu nog altijd beschikbaar zijn, de nadruk hierop is ditmaal naar de achtergrond geschoven. Een andere aanpassing die is doorgevoerd is het weersysteem. Het kan hierdoor gebeuren dat je ineens te maken krijgt met een grote storm waardoor je vrijwel geen hand meer voor ogen zult zien, een manier om de spanning nog verder op te voeren.
De grote rol van de wapens om je tegen de zombies te verdedigen keert ook nu terug, waarbij ons een hoop nieuwe exemplaren worden beloofd. Haaks hierop staat de toevoeging van een vijfde speelbaar karakter, voormalig US Navy en tevens MMA aanhanger John Morgan. De man is volgens de ontwikkelaar toegevoegd als hommage aan de jaren tachtig anime First of the North Star (aka Hokuto no Ken) en maakt als wapen gebruik van zijn handen en voeten. Toch betekent dit niet dat hij geen eigen skill tree heeft, zo kunnen we ook met hem een hoop special moves vergaren die hem nog sterker maken. Gamers die Dead Island overigens gespeeld hebben kunnen hun savegame importeren in Riptide om zo met hun eerdere karakter verder te gaan.
Geheel nieuw in Riptide zijn verder de Barricade missies. Alhier dien je een basis voor een bepaalde tijd te verdedigen tegen zombies, waarbij je ze eerst dient te wapenen. Voorbeelden zijn het strategisch neerzetten van hekken en machinegeweren of het plaatsen van (water)bommen om zo een droogleggingspomp de tijd te geven om water weg te zuigen. Het lijkt erop alsof de ontwikkelaar hiermee wat meer variatie aan wilde brengen naast de missies waarbij je enkel over de map aan het reizen was om opdrachten voor personages te vervullen. Of dit alles genoeg is om als waardige opvolger te dienen voor Dead Island, daarin zijn we nog wat voorzichtig. Met de nodige verrassende elementen wist het origineel zijn fouten nog te verdoezelen, eind april leren we of de sequel niet alleen genoeg toevoegt, maar tegelijkertijd ook verbetert.
|