Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Preview:

Fire Emblem: Awakening


Door Gideon op 26-03-2013 om 14:38
Bron: Gamed

Het gebeurt steeds minder, maar helaas vindt het af en toe nog gewoon plaats. Europese gamers die maanden langer moeten wachten op een game, in tegenstelling tot de Amerikaanse of Japanse buren. Het enige voordeel dat we hier uit halen is dat we vaak de beste en moeilijkste versie van een game krijgen en dat we al even hebben kunnen afkijken of het de moeite wel waard is.

Met Fire Emblem: Awakening is het net zo. De Japanse burger kan al sinds 2012 met de game spelen en in de VS volgden de 3DS-gamers in februari. Wij? Wij moeten nog gewoon wachten tot april 2013, 19 april om precies te zijn. Dat lange wachten is extra zuur als we met een schuin oog naar de recensies kijken die in beide landen op de websites en in de magazines staan. Assassin’s Creed III, Halo 4, Devil May Cry, Tomb Raider, Gears of War: Judgement of Metal Gear Rising, allemaal grote namen die prima scoorden en één overeenkomst hebben; het relatief kleine Fire Emblem: Awakening scoorde beter. Het was opvallend, gezien de geringe publiciteit, maar de serie heeft altijd garant gestaan voor kwaliteit. Toch bleken de laatste twee delen minder, de innovatie in de serie stagneerde, en de vraag was of Intelligent Systems en Nintendo de avonturen weer op het juiste pad konden krijgen. In deze preview gaan we kijken op welke manier ze dat hebben geprobeerd en wat we over een maandje mogen verwachten.


De eerste opvallende vernieuwing is de toevoeging van jou, de speler. Waar je in eerdere delen een ‘spirit’ of iets aanverwants was, daar ben je nu een karakter in het leger wat je gaandeweg het avontuur samenstelt. Het verhaal draait echter niet om jou, maar om Chrom, de prins van het heiligdom Ylisse. Wanneer hij met zijn troepen, genaamd ‘The Shepherds’, door het land trekt vindt hij jou bewusteloos, liggend in een veld. Aan het begin van de game krijg je de mogelijkheid om tot in detail je karakter op te bouwen en, om jouw eigen fantasie niet in de weg te zitten, blijk je bij bewustzijn je geheugen kwijt te zijn. Zonder bescherming en doel besluit je dat de handigste zet is om je aan te sluiten bij Chrom en zijn troepen. Deze zijn op weg om te onderzoeken waar het buurland Plegia mee bezig is, daar zij zich steeds verdachter gedragen. Naast deze opkomende burenruzie hebben de Ylisseanen nog een andere zorg aan hun hoofd; ‘The Risen’. Dit leger van zombies trekt door het land en laat een spoor van vernietiging achter. Waar komen ze vandaan en wat is hun doel? Waar zijn de Plegianen mee bezig en zijn zij verantwoordelijk voor The Risen? En wie is die geheimzinnige, gemaskerde jongeman die zich voordoet als Marth, de heldhaftige koning uit de legendes?

In de basis is Fire Emblem: Awakening nog altijd wat het al die tijd al was: een tactical turn-based RPG. Het is als schaken, alleen dan met meer variabelen en emotionele banden. Op een kaart, onderverdeeld in allemaal vakjes, doe je om de beurt een aantal zetten met de soldaten in je leger. De één kan ver lopen, dan ander harder slaan, een derde heeft magische aanvallen, terwijl nummer vier juist ontzettend goed kan verdedigen. Elke karakter heeft zo zijn eigenschappen, voor- en nadelen. Het is een trage strijd, waarbij je minstens vijf stappen vooruit moet denken om er ongeschonden door te komen. In eerdere Fire Emblem games betekende de dood van een eenheid, met al zijn historie en karakter, ook echt zijn dood. Nieuw is dat het ditmaal voor beginnende spelers mogelijk is om deze functie uit te schakelen, zodat ze toch alle verhaallijnen kunnen volgen, of een karakter nu wel of niet is gesneuveld. Mocht je echter de authentieke variant willen spelen, dan kan dat natuurlijk ook, in verschillende moeilijkheden ditmaal. Van Normal en Hard tot Lunatic en het vrij te spelen Lunatic Plus.


Dat Nintendo het belangrijk vindt dat beginnende spelers kunnen instappen komt door het belang van de band tussen de speelbare karakters. Wanneer bepaalde eenheden veel naast elkaar strijden bouwen ze een speciale connectie op. Hoe beter de band, hoe sterker de aanvallen als ze bij elkaar in de buurt staan. Nieuw is dat men elkaar nu ook tijdens het vechten kan steunen, de zogenaamde Dual Strike aanvallen. Je soldaat valt aan met zijn zwaard, terwijl de boogschutter van een veld verderop een pijlenregen doet neerkomen. Het zal dus nog belangrijker zijn om je karakters op de juiste plaatsen neer te zetten! Dit gaat zelfs zo ver dat karakters uiteindelijk met elkaar kunnen trouwen en kinderen krijgen, welke zich later weer bij jouw troepen aansluiten. Al deze units zijn uiteraard ook weer uit te rusten met wapens en voorwerpen die hun statistieken verbeteren. Een hele hoop data, maar Intelligent Systems zal er alles aan doen om de instapdrempel laag te houden, zonder dat de fans worden afgestoten. Zo zal er een uitgebreide tutorial aanwezig zijn, maar kan de veteraan deze gewoon uitschakelen. Wil je veel informatie in beeld of weinig? Wel of geen gevechtsanimaties? Het is allemaal aan te passen om de speelervaring zo soepel mogelijk te laten zijn.


Fire Emblem: Awakening is een game die zeker in de gaten dient te worden gehouden. Niet alleen scoort de titel uitstekend in het buitenland, de verkopen zijn ook niet mis. Niet eerder verkocht een Fire Emblem titel in zo’n korte tijd, zo goed. Fans kunnen zich opmaken voor de vertrouwde gameplay, maar dan met een hoop nieuwe ideeën. Zo heb ik nog niet eens verteld over de 40+ classes die in de game zullen zitten, het feit dat je zelf bepaalt in welke richting een karakter groeit of de StreetPass en multiplayer mogelijkheden. Wil je de game zelf proberen, download dan vooral vanaf 28 maart de demo op je Nintendo 3DS of wacht tot de game 19 april in de winkels zal liggen.


15:01  Renegade Kid werkt aan Cult County
11:31  Gameplayvideo Luigi's Mansion 2
 Reacties (3)
 Pagina: 1
asianck op 26-03-2013 om 23:54 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Kijk hier erg naar uit.

Kutabare!!!!! op 28-03-2013 om 18:54 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Heb nog trauma's overgehouden aan de GBA versie. Als Nintendo de hedendaagse Mario games ook weer zo moeilijk als de FE games zou maken, zitten we weer goed.

lloyd op 30-03-2013 om 10:41 [Niv: 68 / Exp: 3397]
Eindelijk iets om naar uit te kijken.

Gewijzigd door lloyd op 30-03-2013 om 10:42

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fire Emblem: Awakening
Type:
Game
Releasedatum:
19-04-2013
Ontwikkelaar:
Intelligent Systems
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media