Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

The Walking Dead: Survival Instinct


Door Rene Groen op 27-03-2013 om 12:18
Bron: Gamed

The Walking Dead is hot. Een comic, een televisieserie en een game, niets lijkt het succes vooralsnog ook maar af te remmen. Koos ontwikkelaar Telltale Games er nog voor om een episodische game te maken rondom de comic, daar kiest Terminal Reality voor een andere aanpak.

De ontwikkelaar kreeg van Activision de opdracht om een prequel te maken op de televisieserie, startend op het moment dat Daryl Dixon voor het eerst te maken krijgt met de uitbraak. Leuk detail is dat acteur Norman Reedus, net als Michael Rooker die zijn broer speelt, meegeholpen hebben aan de game door hun gelijkenis en hun stem te verlenen. De eerste momenten in de game lijken dan ook nog hoopvol. Al snel leer ik enkele basisbeginselen die me in leven moeten houden. Zo is het beter om zombies af te leiden en geruisloos uit te schakelen en om een zelfde reden is het niet altijd verstandig je geweer zijn werk te laten doen, het geluid is immers als een trekpleister. Stealthy gameplay dus. Hoe goed ik ook mijn best deed om deze geleerde theorie in praktijk te brengen, er kwam toch een moment dat een zombie me te pakken kreeg. Een kinderlijk eenvoudige Quick-Time Event bleek mijn uitweg … en deed een lampje branden.


Duwde het spel me voortdurend in een hoek waarbij ik voorzichtig te werk moest gaan, daar bleek het tegenovergestelde me juist meer te helpen. Door me steeds te laten vangen en het Quick-Time Event af te handelen liep ik vrijwel geen schade op en ontdeed ik me toch van de Walkers. Andere tactieken bleken ook te lonen, zo is het met een bijl zwaaien binnen een groep ondoden niet wat de game voor ogen heeft, maar tegelijkertijd een uiterst effectieve manier van slachtvee maken. En mocht ik in dit alles even geen zin hebben dan sprintte ik gewoon langs een groep, niet alleen was ik sneller, ook bleken ze na enkele meters afstand al niet meer te begrijpen waarvoor ze geprogrammeerd zijn.

Verwacht overigens niet dat je veel variatie in het bovenstaande tegen zult komen. Er is één type vijand en je hoeft je dan ook geen verschillende tactieken aan te leren, hiernaast is ook geen moeite gedaan om ze qua uiterlijk enige variatie mee te geven. Hoewel je later in de game nieuwe wapens tegen komt als een shotgun en een kruisboog heb je nooit het gevoel dat ze iets toevoegen of een verrijking in je arsenaal vormen.


Het slachten van vijanden is overigens niet de gehele insteek van de game, enerzijds ontmoeten we namelijk overlevenden en anderzijds maken we kilometers waarvoor benzine nodig is. Besluit je overlevenden te helpen dan sluiten ze zich bij je aan en kun je ze weer wegsturen om allerlei benodigdheden te verzamelen. De opdrachten die je voor ze dient te vervullen zijn echter ongeďnspireerd en lijken meer een reden om de gameplay nog wat op te rekken. Wat dit gevoel tevens voedt is dat de benodigdheden die ze kunnen verzamelen (binnen een systeem dat te vergelijken is met het wegsturen van je leerlingen in Assassin’s Creed) nooit van een grote toegevoegde waarde zijn. Ook het op pad gaan om je eindbestemming te bereiken en het nodig hebben van benzine klinkt spannender dan het is. Wanneer je voertuig zonder benzine zit zul je dit eerst op moeten sporen, dit doe je echter in ruimtes die zichzelf voortdurend herhalen. De ontwikkelaar heeft nog net de moeite gedaan om de voorwerpen een andere plaats te geven, maar duidelijk is dat de basisopzet steeds onveranderd is.

Inderdaad, vooralsnog is er weinig om enthousiast over te zijn en helaas moeten we deze lijn ook op ander gebied doortrekken. Hoewel het een pluspunt zou moeten zijn dat eerder genoemde acteurs hun gelijkenis en stem aan de game verlenen blijkt al snel dat het eerder een leuk affiche is dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Grafisch slaat het spel de generatieplank compleet mis en lijkt het weggelopen uit een eerder tijdperk. Denk hierbij aan slecht leveldesign en herhalende objecten en omgevingen. Ook qua geluid is er weinig om trots op te zijn. De Walkers klinken niet zo angstaanjagend als je zou verwachten en de one-liners van de hoofdkarakters vallen al snel in herhaling.


De opzet van The Walking Dead: Survival Instinct leek op papier veelbelovend. Althans, wanneer dit papier niets meer zou zeggen dan: ‘een prequel op de populaire televisieserie’. De term Survival Instinct slaat echter vooral op de speler, je zult echt moeten overleven om het einde van de game te bereiken. Niet omdat de game je uitdaagt qua gameplay, wel omdat het je uitdaagt toch steeds maar weer de controller op te pakken om verder te gaan. De door de ontwikkelaar beoogde gameplay blijkt al snel overboord gegooid te kunnen worden, grafisch is het spel een aanfluiting en ook de audio is een lachertje. Tel hierbij op dat er nul variatie is aangebracht in wat je aan het doen bent en we kunnen niet anders concluderen dan dat deze game de naam The Walking Dead onwaardig is. Tsja, een gewaarschuwd mens telt dan ook voor twee.
Beoordeling
Gameplay   20
Sound   40
Graphics   30
Replay   15

Een wanproduct waarvoor Terminal Reality en Activision zich diep moeten schamen.
28


14:41  Tiental screenshots Grand Theft Auto V
11:56  Reorganisatie bij Team Ninja
 Reacties (38)
 Pagina: 1 | 2
raxus07 op 27-03-2013 om 12:49 [Niv: 60 / Exp: 3019]
had niet anders verwacht eigenlijk. Ik zit nog wel te wachten op Dayz voor consoles

XtraNL op 27-03-2013 om 13:10 [Niv: 82 / Exp: 4096]
as expected..

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 13:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Op Neogaf wordt gepropageerd dat de game ''best aardig'' is. Geen super product, maar als je het maar ziet als low budget game hoef je er ook geen giga verwachtingen aan te geven

deadlytown op 27-03-2013 om 13:29 [Niv: 11 / Exp: 543]
ik vind het wel een leuke game voor tussen door

Gewijzigd door deadlytown op 27-03-2013 om 13:29

insignificat op 27-03-2013 om 13:38 [Niv: 92 / Exp: 4590]
heb angry joe's review al gekeken paar dagen terug, echt belachelijke AI en beperkte dingen die je kunt doen

elemeNt op 27-03-2013 om 13:42 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Dit zagen we natuurlijk al van ver aankomen... Die eerste trailer was al zo ongelooflijk slecht! En dan nog zeggen dat het fake en fanmade was ook Zoals ik toen al zei kon het niks worden bij het alleen maar op verkoop gerichte Activision.

Hier moeten ze bedrijven gewoon een boete voor geven! Is gewoon een vorm van bedrog.

Gewijzigd door elemeNt op 27-03-2013 om 13:43

RoaringMdog op 27-03-2013 om 14:03 [Niv: 62 / Exp: 3079]
Heb een beetje van een lets play gezien en het ziet er opzich niet zo slecht uit. Binnenkort toch maar ff bij de bieb halen dan :3

Xavior op 27-03-2013 om 14:10 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Vergeten jullie soms dat er ook niet veel variatie zit in de serie. Het is zombies kapot maken en vluchten, of in de gevangenis blijven zitten.

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-03-2013 om 14:18 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Toch weet de serie dit om te zetten tot een kwaliteitsproduct, deze game niet

sotarK op 27-03-2013 om 14:50 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Ik ben heel terughoudend met elke Activision game, Prototype2 heb ik ook niet gehaald.
Ik vind Activision de geldwolven van deze generatie, gevolgd door EA en Capcom.

Dark Nemak op 27-03-2013 om 14:59 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Ik ben het totaal oneens met de review, ik heb deze game en ik ben er heel tevreden over hoor, Deze game wordt kei hard onterecht afgebroken.

Ik ben het totaal oneens met dat jullie deze game afkraken gewoon omdat Activision de uitgever is, begrijp me niet verkeerd ik moet ook niets hebben van Activision maar dit hebben ze wel goed gedaan vind ik. En ik vind niet dat een game hoeft afgestraft te worden vanwege een slechte uitgever.

De singleplayer van Aliens Colonial Marines was vele slechter en de multiplayer trok op niets, dus heb ik die game maar terug verkocht man wat een slechte game en zonde van de franchise en die game geven jullie dan een 40 en deze game een 28 terwijl dit vele malen beter is lachwekkend :')


Ik ben al fan van The Walking Dead sinds het eerste uur dat ik het kende, ik lees de comics, ik volg de serie en ik speel de games en ik ben nog altijd niet teleurgesteld in heel de franchise dus ook niet in The Walking Dead: Survival Instinct, moet ik me nu schamen omdat ik deze game goed vindt? Neen want ik schaam me voor degene die deze game heeft gereviewed.

Weslii op 27-03-2013 om 15:16 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik wist al dat de game tegen ging vallen maar dit is toch wel heel erg.

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 15:29 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Dark Nemak:

Ik denk dat dit ook eerder er mee te maken heeft dat de reviewer het bekijkt alsof het een big budget game betreft. Dat is het niet. Het is lo budget, onder een strikte tijdspanne van baas Activision gemaakt. Zelfs een developer van Terminal Reality geeft dit ook al aan en zegt tevens dat je het spel eigenlijk 2 keer moet spelen om alle levels te vinden. Het is meer een survival game dan een shooter, en met TWD heeft het misschien weinig te maken, maar puur omdat andere ''vooraanstaande'' websites het afkraken zou Gamed juist het met eigen ogen moeten bekijken ipv klakkeloos de kritiek over te nemen van andere sites af.

Neogaf draadje met de dev in kwestie: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=525789

Gewijzigd door Redneckerz op 27-03-2013 om 15:29

Dark Nemak op 27-03-2013 om 15:47 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Redneckerz

Ok met dit 'puur omdat andere ''vooraanstaande'' websites het afkraken zou Gamed juist het met eigen ogen moeten bekijken ipv klakkeloos de kritiek over te nemen van andere sites af.' ben ik het eens maar wat is je punt in de rest van je reactie?

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 16:04 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Dark Nemak:
Ik denk dat de reviewer teveel heeft gekeken naar de minpunten en minder naar wat de game werkelijk is. Het is meer een low budget Zombi U dan een AAA game. Zo wordt hij ook niet gemarket. Ik krijg het idee dat de reviewer het heeft gereviewed alsof het een AAA game betreft terwijl het dit niet is.

Tuurlijk is het low budget. Tuurlijk zitten er minpunten in. Maar is het spel bijvoorbeeld dermate buggy dat het onspeelbaar is of dat de duur van het spel 3 uur is? City Interactive deed dit wel en dat is wel trash. Dit is niet een geweldig spel, maar het is ook zeker niet zo slecht als het cijfer mij moet doen geloven.

Gideon op 27-03-2013 om 16:15 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Dark Nemak: sowieso baseren wij reviews nooit op wat andere websites / magazines schrijven. Als wij het goed vinden krijgt het een goed cijfer, vinden wij het ruk, dan zie je dat ook. We hebben zat games van een ander cijfer voorzien wanneer wij dat nodig vonden, maar het geval van deze game zijn wij het met de overige negatieve kritieken eens.

@Redneckerz; de game ligt full-price in de winkel. Mensen geven hier tussen de 40 en 60 euro voor uit. Voor dat geld kun je inderdaad je AAA-titels halen, waarom zou je dan dit product halen? Daarnaast zegt de uitgever niet; deze game is ruk en voor 5 euro mag je hem meenemen. Nee, ze zeggen dat het een goed product is wat helemaal te gek is voor gamers en fans van de serie. Wij spreken dat tegen en dat zie je in de becijfering.

Gewijzigd door Gideon op 27-03-2013 om 16:16

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-03-2013 om 16:30 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Dark Nemak: Je mag je dan voor mij schamen, echter mis ik de reden waarvoor dit is. Ten eerste slaat het natuurlijk nergens op dat we de game slecht zouden vinden omdat deze van Activision afkomstig is, maar citeer gerust een stuk uit de review waar dit uit doet blijken om mijn ongelijk aan te tonen. Hiernaast lees ik nergens een inhoudelijke reden waarom de game hoger zou moeten scoren. Daarnaast, en dit is tevens een reactie richting Redneckerz, lees ik nooit andermans reviews voorafgaande aan het schrijven van mijn eigen review, zo ook niet bij deze game.

Tevens doe je (Redneckerz) over komen alsof het hier om een downloadable game gaat van vijf Euro. Als ik zestig Euro, wat gewoon de adviesprijs is, neer moet leggen voor een game verwacht ik enige kwaliteit. Het af doen als 'een low budget titel' en zeggen dat ik het als een AAA titel bekeken heb is natuurlijk onzin. Ik klaag niet omdat er een grassprietje misplaatst is, ik klaag omdat de gehele game op ieder punt faalt. Een 28-score is het cijfer wat de game verdient en ik hoop dan ook dat dit voor iedereen een waarschuwing is om het spel vooral niet in huis te halen.

the_dan op 27-03-2013 om 16:54 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Nog een stuk hoger dan ik dacht

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 16:56 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gideon en Rene Groen:
Activision zegt dit vooral, Terminal Reality beweert iets anders.
In Amerika wordt deze game wel goedkoper uitgegeven, vandaar mijn klaagzang. Waarom dit nu anders moet zijn voor Europa is mij geheel vreemd, maar je kan daar in ieder geval punten van aftrekken.

Ik beweer overigens nergens dat puur omdat het van Activision is = ruk. Bij mij bekroop erg het gevoel dat de reviewer door de nieuwtjes voor de release zijn mening al gevormd had.

Alleen voor Rene:
''Tevens doe je (Redneckerz) over komen alsof het hier om een downloadable game gaat van vijf Euro. Als ik zestig Euro, wat gewoon de adviesprijs is, neer moet leggen voor een game verwacht ik enige kwaliteit. Het af doen als 'een low budget titel' en zeggen dat ik het als een AAA titel bekeken heb is natuurlijk onzin. Ik klaag niet omdat er een grassprietje misplaatst is, ik klaag omdat de gehele game op ieder punt faalt. Een 28-score is het cijfer wat de game verdient en ik hoop dan ook dat dit voor iedereen een waarschuwing is om het spel vooral niet in huis te halen. ''
Nogmaals, dat het hier voor 60 euro in de schappen ligt is onbegrijpelijk gezien het goedkoper in de winkels in Amerika ligt en ook zo gemarket is. Dat punt geef ik je

Gezien de AAA prijs wordt het bekeken als een AAA titel, terwijl het dit niet is. Zo is het immers ook niet in de markt gezet. Ik ben het er mee eens dat dit spel tekortkomingen heeft, maar zoals een developer al zegt behoor je het spel minstens 2 keer te spelen om de gehele game te zien. (Er is dus weldegelijk variatie.) Ook is het spel niet super buggy, wat al een verademing is in vergelijking met titels van City Interactive.

Voor een titel van City Interactive kan je een 28 geven. Ik zou zelf voor Survival Instinct richting een 40/45 gaan: Erg generiek, maar heeft wel een zekere fun factor als je maar meeneemt dat geen AAA titel is (Die dus tot overmaat van ramp wel een AAA prijs krijgt, dat is wel not done.)

GeneralSecura op 27-03-2013 om 17:15 [Niv: 30 / Exp: 1521]
@sotarK
Dan heb je toch wat gemist, want Prototype 2 was veel beter dan het eerste deel.

Xavior op 27-03-2013 om 17:27 [Niv: 121 / Exp: 6068]
By the by, om welke versie gaat deze review, of is het een overall? De pc versie werkt namelijk nauwelijks en je kan zien dat het een slechte port is. Ik kreeg gister nog de melding dat ik mijn 360 niet uit mocht zetten als deze aan het opslaan is... Tuurlijk wil ik de console versies ook nog even proberen.
Maar wat ik tot nu toe gespeeld heb vind ik het een goede survival game.

Codewarrior op 27-03-2013 om 17:39 [Niv: 110 / Exp: 5485]
WTF hoe durven zo zoiets uitbrengen na de Telltale game!


lol

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-03-2013 om 18:43 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Redneckerz: Ik ben niet gevormd door eerdere beelden. Toegegeven, ze waren niet goed, maar nog altijd ben ik open in de game gestapt.

Verder; ik heb deze game nooit bekeken als een AAA-titel, sterker nog, dat doe ik bij geen enkele titel. Ik kijk naar een titel die voor zestig Euro in de markt is gezet. Daarnaast heb ik de game weliswaar niet twee keer gespeeld, maar wel de moeite genomen om andere beslissingen te nemen. Toch benoem ik het al in de review: de opzet van de game is matig en omgevingen herhalen zichzelf, waarbij enkel de moeite genomen is om wat objecten te herindelen. Maar het is uiteraard goed om ook een tegenlicht op de review te werpen, hoewel je kunt twijfelen of een 40/45-score gamers wel over de streep zal doen trekken.

@ Xavior: De Xbox 360 versie gespeeld.

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 21:10 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Rene:

'' Ik kijk naar een titel die voor zestig Euro in de markt is gezet.'' - Tja, dat zie ik dan toch als AAA titel.

''Daarnaast heb ik de game weliswaar niet twee keer gespeeld, maar wel de moeite genomen om andere beslissingen te nemen.'' - En dat waardeer ik ook, maar er zit wel meer variatie in de game dan de review doet vermoeden.

''Maar het is uiteraard goed om ook een tegenlicht op de review te werpen, hoewel je kunt twijfelen of een 40/45-score gamers wel over de streep zal doen trekken.'' - Waarschijnlijk niet, maar imo lijkt mij dat gewoon een beter cijfer. Nu wordt net gedaan alsof het erger is dan Aliens, wat, gezien zijn grotere budget en dus meer kans op betere resultaten, eerder de 28 verdient.

Joni Philips (Eindredacteur) op 27-03-2013 om 22:52 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Redneckerz: als gamer, kan het jou schelen dat de game een lager budget heeft dan Aliens als het toch dezelfde prijs heeft? Skyline is niet automatisch beter dan District 9 als film omdat het budget hoger is, als consument zie je een zelfde prijskaartje dus mag je ook een 'zelfde' beoordeling verwachten. Als ze de game als budgetgame willen verkopen, dan moeten ze dat ook in de prijs tonen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Walking Dead: Survival Instinct
Type:
Game
Releasedatum:
29-03-2013
Ontwikkelaar:
Terminal Reality
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media