Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

FIFA 14


Door Rene Groen op 02-10-2013 om 09:09
Bron: Gamed

Vorig jaar schreef ik in de FIFA 13 review dat het spel ‘innoveert en imponeert door geen grootschalige vernieuwingen te introduceren, maar door op de juiste punten net wat meer verdieping aan te brengen’. Het was een succesformule, maar de vraag is of je hier ieder jaar mee kunt scoren.

Innoveren is wat Pro Evolution Soccer 2014 probeerde, maar waar ze nog niet geheel in geslaagd zijn. FIFA 14 speelt wat dat betreft een stuk meer op safe, veranderingen zijn er namelijk wel, maar deze zijn niet zo ingrijpend dat we het opnieuw moeten leren spelen. Om het geheel toch naar een hoger en realistischer niveau te tillen zien we onder andere de toevoeging van Precision Movement. Het komt tot stand door nieuwe animaties, waardoor bewegingen niet alleen beter in elkaar over lopen, maar ook zorgen voor nieuwe situaties op het veld. Voor het aannemen van een bal zullen spelers net wat meer tijd nodig hebben, tijdens het sprinten dien je er rekening mee te houden dat een speler eerst af dient te remmen en soms zal een aanvaller zijn zwakke been moeten gebruiken omdat de bal hier nu eenmaal beter voor gepositioneerd ligt. Het zijn situaties die allen bijdragen aan een meer realistische wedstrijd, maar waar nog wel enkele haperingen in zitten. Sommige animaties lopen nog net niet helemaal vloeiend, waardoor er een enkele rare situatie naar voren komen. Toch draagt de toevoeging wel degelijk bij aan het realisme, net zoals Pure Shot dit doet. Om het eerder genoemde voorbeeld aan te halen: wanneer een bal voor het verkeerde been van een aanvaller ligt kan deze een stuk minder krachtig zijn dan wanneer deze speler de ruimte heeft om uit te halen met zijn goede been. Schoten worden hierdoor diverser, hetgeen geheel afhankelijk is van de situatie.


Een andere vernieuwing in de gameplay is het afschermen van de bal. Sprinten we al jaren om een versnelling in ons spel aan te brengen, daar kunnen we met het gebruik van de Linker Trigger het omgekeerde doen, namelijk het spel afremmen. Wanneer je in balbezit bent kun je hiermee voorkomen dat een speler tussenbeide komt, terwijl je het tevens als blokkade kunt gebruiken wanneer je met een andere speler een strijd levert om een bal. Het is een systeem waar je echter niet volledig op kunt vertrouwen, de sterkere speler heeft namelijk nog altijd een voordeel ten opzichte van zijn lichtere tegenstander. De vraag is verder of iedereen het als een aangename toevoeging zal zien, met name in de online wedstrijden is het een middel om de gameplay te vertragen en de tegenstander behoorlijk te doen irriteren. Als laatste vernieuwing in de gameplay zien we dat het maken van trucjes dit keer niet langer een combinatie is met de Linker Trigger, deze is immers al in gebruik voor het afschermen van de bal. In plaats daarvan zitten de trucjes nu onder de Rechter Stick, waardoor het maken van deze trucjes makkelijker geworden is.

Qua gameplay zien we dus de nodige toevoegingen die meer realisme ten gevolg moeten hebben en in de carrière modus is dit eveneens getracht middels de integratie van het Global Scouting Network. Niet langer zoeken we gericht naar een speler, in plaats daarvan wordt een scout ingeschakeld die enkele spelers van een competitie naar voren brengt als mogelijke toevoegingen voor je selectie. Het is alsof je een penalty nemer een blinddoek om doet: er is nog altijd een kans tot een goed resultaat, maar je verliest de controle hierop. Het is onbegrijpelijk waarom de ontwikkelaar een goed werkend systeem ineens op de schop heeft gegooid en dit omslachtige en onbegrijpelijke systeem ervoor terug heeft gezet.


Ook in het immens populaire Ultimate Team zien we enkele veranderingen die gelukkig een stuk logischer zijn. Een belangrijke wijziging is het afschaffen van de formatiekaartjes. Heb je dus een sterke middenvelder, dan maakt het niet uit of deze in een 4-4-2 of een 4-3-3 opstelling is opgenomen. Krijg je deze speler ook nog eens vanuit een pakje, dan zullen ze meteen loyaal zijn aan je team, waarmee de teamgeest een boost krijgt. Spelers die op andere manieren verkregen zijn, bijvoorbeeld door ze aan te schaffen vanuit de transfermarkt, zullen eerst tien wedstrijden moeten spelen om deze loyaliteit eveneens te verkrijgen. Een andere toevoeging vinden we in de chemiekaarten, die naast de kaarten voor fitheid, contracten en training komen te staan. Een chemiekaart geeft een speler op bepaald gebied een verbetering in diens statistiek, denk aan een verbeterde snelheid of schotkracht. Door dit goed uit te werken kun je bijvoorbeeld je flankspelers nog sneller maken terwijl je spits beter is in de afronding voor het doel.

We zien dan ook de nodige veranderingen in reeds bestaande modi, maar er is tevens ruimte voor een geheel nieuwe toevoeging: 2 versus 2 Online Seasons. De Seasons Mode zoals we deze al kennen is ditmaal ook voor twee spelers opgezet, waarbij goed samenspel je laat stijgen in de ranglijsten. Terugkerend is verder de catalogus waarmee we weer diverse tenues, geld in Ultimate Team of andere toevoegingen kunnen aanschaffen middels in-game punten. Als laatste ontbreken ook de Skill Games niet, uiteenlopende oefeningen in diverse gradaties waarmee we onze kwaliteiten kunnen testen en tegenover onze vrienden kunnen bewijzen dat we beter zijn dan hun.


Op grafisch vlak beperkt de vooruitgang zich tot de eerder genoemde animaties. Dit betekent niet dat de game er slecht uit ziet, verre van dat zelfs, maar grootse stappen worden in deze najaren van de huidige generatie consoles niet meer gemaakt. Kwalijk is wel dat we dit niet kunnen vergoelijken voor spelers die niet naar hun evenbeeld zijn gecreëerd. Hoewel de bekende namen veelal sprekend lijken valt dit niet te zeggen over de mindere namen in de competities. Het is een beetje het probleem dat tevens terugkeert bij het commentaar. Het is op zich niet slecht, maar echt verrast zul je niet worden, zeker niet wanneer we het Nederlandse duo Evert ten Napel en Youri Mulder verslag laten doen. Waarschijnlijk werden deze mannen per uur betaald, hun nieuwe toevoegingen in het commentaar zijn namelijk op twee handen te tellen en sluiten - net als bij het Engelse commentaar - niet altijd naadloos aan bij de actie.

Het nieuwe menu, opgemaakt in metrostijl, is overzichtelijk en makkelijk benaderbaar, hoewel enkele opties misschien net wat te ver weg zijn verstopt. Het is een beetje het probleem waar FIFA 14 op meerdere vlakken problemen mee kent: nieuwe integraties die net niet perfect zijn. Belangrijkste uitschieter hierin is het Global Scouting Network, een nieuwe manier van scouten die veel te omslachtig en onoverzichtelijk werkt. Het zijn dit soort elementen waar het probleem in schuil gaat: FIFA 14 gooit het roer nergens om ten opzichte van zijn voorganger, de toevoegingen die het echter doet zijn niet altijd even goed doorgevoerd. Het maakt de game zeker niet onspeelbaar of slecht, het maakt het simpelweg net wat minder indrukwekkend dan de aanpassingen die in afgelopen edities werden doorgevoerd.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   80
Replay   100

Aanpassingen zorgen niet altijd voor verbeteringen.
86


15:06  Nieuwe hints naar Half-Life 3?
09:09  LEGO Marvel Super Heroes
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Thibby95 op 03-10-2013 om 10:40 [Niv: 11 / Exp: 555]
Minste FIFA van de afgelopen jaren vind ik persoonlijk... Alleen Ultimate Team blijft enorm verslavend.

Goof op 03-10-2013 om 12:46 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Wel belachelijk om bijna de volle pond te vragen voor een game die nauwelijks verschilt van zijn voorganger en kwalitatief eerder slechter is geworden dan beter. ,

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
FIFA 14
Type:
Game
Releasedatum:
26-09-2013
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media