Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Zijn Erfenis: Tim Schafer


Door Joni Philips op 18-02-2014 om 08:54
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag bekijken we de erfenis van piraat Tim Schafer.

Tim Schafer werd geboren op 26 juli 1967 waarna hij op jonge leeftijd in aanraking kwam met videogames. Hij was echter geen brave jongen en hij durfde wel eens piraat te spelen door games te kopiëren in plaats van ze te kopen. Het kwam hem bijna duur te staan. In 1989 solliciteerde Schafer bij Lucasfilm Games waar hij in een telefoongesprek vermeldde dat hij een fan was van Ballblaster, een populaire Lucasfilm Games game. De interviewer deelde hem op dat moment droogjes mee dat de game Ballblazer heette. Eén van de illegale versies heette daarentegen wel Ballblaster. Schafer was betrapt en dacht dat hij geen kans meer maakte op een baan. De interviewer besloot hem echter te vergeven en Schafer mocht zijn CV insturen. Om zijn misstap goed te maken besloot hij een strip te tekenen waarin hij solliciteert bij Lucasfilm Games en de baan krijgt.


Ze waren bij Lucasfilm Games – dat later LucasArts zou worden – onder de indruk van Schafer’s strip en hij kreeg alsnog een baan waarbij het bedrijf toonde zeker te beschikken over een dosis humor. Hij begon als tester bij Indiana Jones and the Last Crusade en als assistent bij de NES-versie van Maniac Mansion, maar daarna mocht hij aan de slag als piraat bij The Secret of Monkey Island. Deze game werd bedacht door Ron Gilbert, maar tijdens de ontwikkeling kreeg die hulp van Schafer en Dave Grossman. Schafer en Grossman deden hierbij dienst als programmeur en schrijver waarbij ze verantwoordelijk waren voor de humoristische richting van het spel. In afwachting van de definitieve serieuze dialoog bedachten ze namelijk een humoristisch verhaaltje om hen te steunen tijdens de ontwikkeling. Gilbert was onder de indruk en besloot de richting van het spel te veranderen.

De komische versie van The Secret of Monkey Island werd een succes, en samen ontwikkelden ze ook Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. Later mochten Grossman en Schafer ook alleen aan de slag, ze ontwikkelden het Maniac Mansion-vervolg Day of the Tentacle. Na het succes van Day of the Tentacle mocht Schafer ook alleen aan de slag. Dit leidde in 1995 tot Full Throttle en in 1998 tot Grim Fandango, een game die meerdere Game of the Year Awards binnenhaalde. Zijn iconische games blijven tot vandaag zeer populair bij fans van LucasArts. Die fans waren dan ook dolblij toen Schafer in 2000 besloot om LucasArts te verlaten en Double Fine opende om meer iconische games te ontwikkelen. Hun eerste game Psychonauts werd reeds in 2002 voorgesteld, maar verscheen pas in 2005. Op dat moment bleek Schafer een pak minder fans te hebben dan gedacht, Psychonauts flopte.

Tim Schafer viert Kickstarter-succes!
Tim Schafer viert Kickstarter-succes!

Majesco raakte hierdoor in de problemen, maar Double Fine kon zichzelf redden door een samenwerking met Activision voor Brütal Legend. Activision had echter weinig vertrouwen en dumpte Schafer. Met EA vonden ze een nieuwe uitgever, maar uiteindelijk bleek Activision gelijk te hebben. Ook Brütal Legend was geen succes en EA had geen interesse in een vervolg. Double Fine leek in de problemen te komen, maar Schafer kwam met een oplossing. Ze kwamen met Amnesia Fortnight, ze bedachten enkele weken lang kleine games welke ze dan probeerden te verkopen aan uitgevers. Het was een succesvol concept dat leidde tot Costume Quest, Stacking, Iron Brigade, Haunt en Once upon a Monster. Onderweg werkte hij ook opnieuw samen met Ron Gilbert aan The Cave. Momenteel ontwikkelt hij Broken Age, zijn eerste adventure sinds Grim Fandango wiens ontwikkeling wordt ondersteund door een succesvolle Kickstarter campagne.


15:27  Gameplaybeelden The Order: 1886
08:54  Probability: The Last of Us
 Reacties (5)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 18-02-2014 om 12:38 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zijn adventure games waren altijd wel tof.

Jammer dat Brütal Legend niet goed verkocht want het was eigenlijk wel een goede game.

Gast (89.98.98.xxx) op 18-02-2014 om 14:22
Monkey Island 1 en 2, Psychonauts, Costume Quest en The Cave : GEILE...err, eh..toffe games.

Geachte heer Schafer: Graag een vervolg van uw hand op alle genoemde games in mijn comment. Dank u.

Gast (83.163.152.xxx) op 18-02-2014 om 20:15
Brutal Legend is goed, geheel onterecht dat die niet goed verkocht heeft. (Zie je die game in de aanbiedingen bak, dan weet je wat je te doen staat.)

Maarja, we leven in een tijd dat mensen liever bij bekende merken blijven. veel meer dan een COD of Fifa/Pro schuiven ze niet in hun consoles.

Wat de boer niet kent...

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-02-2014 om 21:03 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Double Fine heeft Brutal Legend verknald. Ze hebben de marketing gewoon compleet verkeerd gedaan, en gefocust op features die een klein deel vormden van de ervaring, iets wat zorgde voor een afknapper bij kopers. En een game in de aanbieding kopen, is leuk; maar de ontwikkelaar heeft er geen knijt aan.

Gewijzigd door Joni Philips op 18-02-2014 om 21:03

Gast (83.163.152.xxx) op 18-02-2014 om 23:38
ja leg de fakkels en hooivorken maar weer weg, sjongejonge zeg komt meneer weer ff zn gal spuwen zeg. Doe niet zo negatief man, dr is geen enkele reden om mn reactie zo af te branden. Dat doe je helaas wel vaker als ik een game een hart onder de riem wil steken. Ik zeg enkel dat de game gewoon goed is, ik zeg niet "steun de dev aub koop zijn game". Daar gaat het me nooit om.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden