Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
WWE 2K24
Nieuws:

Killzone singleplayer met variabele framerate


Door Joni Philips op 27-10-2013 om 15:23
Bron: NeoGaf

Momenteel ontwikkelt Guerrilla Games de PlayStation 4-launchgame Killzone Shadow Fall, een First Person Shooter die zich afspeelt in Vekta City alwaar Vektans en Helghast naast elkaar wonen gescheiden door een muur, maar waarbij hun oude oorlog absoluut verder gaat.

Enkele weken geleden onthulde Guerrilla Games dat de game in de singleplayer een framerate van 30 frames per seconde zou hebben terwijl de multiplayer op 60 frames per seconde loopt. Guerrilla Games' Steven ter Heide heeft dit nu lichtjes bijgestuurd: de singleplayer zal minimaal 30fps bereiken, maar deze 30fps is niet locked. Dit betekent dus dat de game ook een hogere framerate kan bereiken. Met momenten zal de game dus ook in de singleplayer 60fps bereiken. Pas bij de release zullen we weten hoe vlot het spel die 60fps houdt.


08:17  Nieuwe video Rayman Fiesta Run
15:23  Charts Japan: FIFA en Beyond debuteren
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Disker op 27-10-2013 om 16:27 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Niet locked? Hou het bij 30 alsjeblieft. Als er teveel op het scherm gebeurt en ga je dit echt merken als er een grote frame drop aankomt.

Er is een reden waarom frames per seconde locked zijn. Zodat je geen screen tearing en/of schokkerig beeld krijgt wanneer de frames plotseling gaan dalen. Met 5 fps verschil binnen één seconde is dit zeer goed te merken. Liever een vaste 30 fps dan een losse fps tussen de 30 en 60.

Tevens merk je ook met reactietijd en met je controller wanneer de frames plotseling hoger zijn. Speel maar eens dezelfde game op 30 en op 60 fps, dat is een wereld van verschil.

Of ze moeten dit via de software zo goed hebben opgelost dat de spelers er niks van merken, dan juich ik het wel toe. Maar die kans is klein omdat het verschil gewoon merkbaar zal zijn en je dus elke keer moet aanpassen op het aantal fps.

Nu maar afwachten tot ik het spel zelf in handen heb

Araz op 27-10-2013 om 20:02 [Niv: 7 / Exp: 327]
Schokkerig beeld ga je zowiezo niet echt krijgen als het beeld minstens 30keer per seconde ververst wordt toch?
Of zit ik nu helemaal fout?

Persoonlijk denk ik dat ik niks van de schommelingen zal merken.

Disker op 27-10-2013 om 21:33 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Het verschil van bijvoorbeeld 60 naar 30 of van 45 naar dertig ga je juist merken. Je ziet het beeld juist even vertragen omdat de game zich aanpast aan de nieuwe fps. Het is alsof je van 100kmh naar 60kmh gaat in één seconde.

Daarom is een vaste framerate altijd belangrijk.
Daarom staat vaak v-sync ook bij mij aan met veel games op de pc om screen tearing en dergelijke te voorkomen als de game vaak fluctueert tussen fps.

Gewijzigd door Disker op 27-10-2013 om 21:33

MaartenL (Redacteur) op 27-10-2013 om 22:20 [Niv: 472 / Exp: 23598]
@ Disker: Waar heb jij het over?

1) Screen-tearing, frame-drops, V-Sync heeft absoluut niks te maken met een locked framerate en V-Sync en Screen tearing heeft ook helemaal niets te maken met fluctuaties in FPS.
2) Een frame-rate tussen 30-60 FPS is geen wereld van verschil aangezien het menselijk oog nauwelijks een groot verschil kan zien ertussen.
3) FPS en controller-reactietijd heeft niets met elkaar te maken .
4) FPS via de software oplossen? Een game is de software....
5) Locked FPS is geen garantie dat de game gedurende de hele periode aan die FPS zal draaien, FPS-drops zijn nog steeds merkbaar.

Geen idee waar jij je feiten haalt maar van wat jij zegt, klopt haast niets van... O_o

Gewijzigd door MaartenL op 27-10-2013 om 22:21

Disker op 27-10-2013 om 22:26 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Zal morgen even reageren kan ik helaas nu niet meer uitgebreid doen. Zie dat ik mijn tekst anders had kunnen formuleren op sommige punten

Kan wel zeggen nu dat punt 2 zeker wel te merken is, heb nog een leuk digitaal voorbeeldje die het mooi neerzet, zal ik even moeten opzoeken morgen.

Gewijzigd door Disker op 27-10-2013 om 22:28

Wapkaak op 28-10-2013 om 00:45 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Het verschil tussen 30 en 60 is zeker wel groot en te zien. Persoonlijk heb ik V-sync altijd uitstaan maar dat is meer om de reactietijd.

Disker op 28-10-2013 om 16:38 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Even zoals beloofd wat opheldering over mijn tekst.
Kan zijn dat ik het te vlug heb geschreven en zo dus fouten heb gemaakt. Zal dus nu even verduidelijken/verbeteren wat ik bedoel.

@MaartenL
1. Hier heb ik een grove fout gemaakt inderdaad en snap ook niet hoe ik hier bij kom. Speel ook vaak op de pc en heb V-Sync aan omdat de refresh rate van mijn monitor afwijkt bij 60 fps. Screen tearing komt pas voor als de fps hoger is dan de refresh rate van het beeldscherm/monitor (voor degene die het niet wist)

2. Hier ben ik het totaal mee oneens. Speel maar eens Far Cry 3 of een andere game op 30 en daarna op 60 fps. De wereld is natuurlijker en de bewegingen vloeiender. Tevens ziet alles er niet even wat scherper uit. Zeker bij snellere handelingen in het spel is het goed merkbaar, het speelt ook anders (sneller voor je gevoel) wat ook klopt aangezien het beeld 60 keer wordt ververst i.p.v. 30 keer.

Hier 2 leuke voorbeelden
http://frames-per-second.appspot.com/
http://boallen.com/fps-compare.html

Waarom denk je dat developers graag met termen gooien als "our game runs on 60 fps!." Het is een mooie prestatie als dat lukt. En boven de 60 fps (richting de 80 en meer wordt) het inderdaad minder en zien vaak alleen echte die-hard gamers nog het verschil/gevoel.

http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html (ook nog wel leuk)

3. Dit had ik verkeerd verwoord. Je hebt meer controle als een spel meer fps heeft. Je kan nauwkeuriger werken met meer fps. Het gaat vloeiender omdat het beeld (beetje krom uitgelegd) meer kan verwerken.

4.Er zijn software programma's die fps kunnen opkrikken en/of verbeten o.a. Mantle etc. Dit kan een developer weer toepassen in zijn eigen software. En mijn reactie waar je op doelde stond

"Of ze moeten dit via de software zo goed hebben opgelost dat de spelers er niks van merken"

Hiermee bedoelde ik dat ze het zo goed onder controle hebben weten te brengen dat men niks van die fluctuaties merkt of dat dit zo onopgemerkt mogelijk gaat door de software te optimaliseren of iets dergelijks.

5.Heb ook niet gezegd dat het een garantie is...
Locked fps bied wel meer garantie dan een open fps. Als een fps locked is is het meestal om dat dit de meest stabiele fps is om het spel op te draaien zodat men geen drops krijgt of andere narigheden. Bij een open fps is een drop van 60 naar 30 of van 45 naar 30 fps zeer goed merkbaar. Dit is beter merkbaar dan van 30 naar 26 (wat bij locked fps soms het geval kan zijn)

Maar dit gebeurt zelden tot nooit met de laatste games (afgelopen jaren).Ben het Youtube kanaal even kwijt... Maar deze meten zeer professioneel de fps van console games gedurende een lange periode. Vaak als er al een drop is is het zo groot als bovengenoemd (van 30 naar 27/28/29 fps).

Hopelijk heb ik mijzelf een beetje verduidelijkt en excuus voor de foutieve info (was toen even vlug vlug gedaan)

Afgezien van één fout van mijn kant, en een kleine onduidleijkheid van het controller gedoe (wat begrijpelijk was toen ik het zelf terug las) vind ik dat jij ook nog wel eens wat feiten mag bekijken en/of evalueren . Mijn woorden kan je anders opvatten maar het is gewoon zo dat tussen 30 en 60 fps wel een wezelijk verschil is. En hoe jij erbij komt dat ik gezegt heb dat lcoked 30 fps nooit drops kan ik met mijn hoofd niet bij want dit is nooit uit mijn mond gekomen.

Gewijzigd door Disker op 28-10-2013 om 21:51

masterninja op 28-10-2013 om 17:31 [Niv: 33 / Exp: 1645]
@Disker

Om effe te reageren op nummer 2 als iemand die ook op pc speelt moet ik zeggen dat in een fps als killzone een drop naar een gelockte framerate van 30 FPS je het vast niet zoveel zal merken. Sowieso zullen ze bij Guerilla echt wel weten wat ze doen en is hun shooter al geen twitchshooter.Sowieso staat er teveel op het spel om zomaar wat aan te kloten als je de belangrijkste launchtitel bent...

We zullen het allemaal snel weten hoe het uitpakt.


Disker op 28-10-2013 om 18:16 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Daar ging het ook niet om. Reageerde op Maarten zijn punt 2

Gewijzigd door Disker op 28-10-2013 om 18:40

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Killzone Shadow Fall
Type:
Game
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Guerrilla Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media