Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Zijn Erfenis: Sid Meier


Door Joni Philips op 06-05-2014 om 07:25
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij vandaag de zestigjarige Canadees met Nederlandse roots Sid Meier centraal staat.

De bedenker van F-15 Strike Eagle, Sid Meier's Pirates! en Sid Meier's Civilization speelde een belangrijke rol in de evolutie van computers, maar zelf speelde hij nooit computergames in zijn kindertijd. Sidney K. 'Sid' Meier werd namelijk geboren op 24 februari 1954, in zijn jeugd waren computers dan ook gigantische machines die kamers vulden en alleen gebruikt werden voor serieuze berekeningen. In zijn jeugd speelde hij dan ook geen computerspelletjes. Hij gebruikte vooral zijn verbeelding om zijn vrije te tijd te vullen. Meier speelde bijvoorbeeld met soldaatjes of blokjes waarmee hij dan gigantische werelden bedacht. Soldaatjes en blokjes waren zeer leuk, maar Meier vond treintjes het leukste. Tijdens zijn kinderjaren logeerde hij vaak bij zijn grootouders, en zij woonden dicht bij een spoorweg. Hij zag dan ook continu treinen waarbij deze steeds op vaste momenten passeerden. Dit intrigeerde de jonge Sid Meier. Hij begon onder andere de geschiedenis van de spoorwegen te onderzoeken en hij raakte echt gefascineerd. Meier noemt de spoorwegen nog steeds één van de belangrijkste bronnen van zijn verbeelding. Dit leidde in 1990 zelfs tot de creatie van Sid Meier's Railroad Tycoon.

Na de middelbare school besloot Sid Meier om informatica te gaan studeren. Op de universiteit specialiseerde hij zich in systeemontwerp en programmeren waarbij de opleiding hem goed lag. In deze periode bedacht hij dat hij graag spelletjes zou ontwikkelen voor de computers, maar hij wist dat het onmogelijk was omdat computers waren om mee te werken. Na het behalen van zijn diploma ging hij aan de slag als computerinstallateur voor grote firma's. In de jaren '70 vond er echter een computerrevolutie plaats. De gigantische machines werden stelselmatig vervangen door de nieuwste hype, 'Personal Computers.' Dat waren kleine, maar krachtige persoonlijke computers. Dat was voor Meier het teken om te beginnen met de ontwikkeling van computergames, iets wat hij al lang wilde doen. Hij maakte zijn eerste game in zijn vrije tijd en hij printte zelfs de handleiding op zijn eigen printer. Hij besloot deze creatie te tonen aan de eigenaar van een plaatselijke computerwinkel. Deze was snel onder de indruk en hij besloot de game te verkopen in zijn winkel. Meier concludeerde dat hij een comfortabel leven zou kunnen leiden als ontwikkelaar van computergames. In 1982 veranderde Meier dan ook van carričre.


Dat jaar opende hij samen met Bill Stealey de gameontwikkelaar MicroProse. De eerste jaren focuste Sid Meier zich op simulatiegames, waarbij hij vooral vliegsimulators maakte. Het bedrijf ontwikkelde spellen als Spitfire Ace, Kennedy Approach, F-15 Strike Eagle en Solo Flight. Begin jaren '80 was MicroProse dan ook de belangrijkste ontwikkelaar van vliegsimulators en alle vliegsimulators tot vandaag zijn beďnvloed door de games die Meier in deze periode ontwikkelde. Je kunt echter niet eindeloos vliegsimulaties ontwikkelen. In 1987 bedacht Meier een piratengame die op de markt werd gebracht als Sid Meier's Pirates! Dat lijkt zeer egocentrisch van Meier, maar het idee kwam van komiek Robin Williams. Op een diner van de Software Publishers Association zaten Stealey en Meier samen met Williams aan een tafel. Williams, een fervent gamer, vertelde tegen Stealey dat ze Pirates! moesten uitbrengen als Sid Meier's Pirates! Williams vond namelijk dat Meier als een ster gepromoot moest worden. Stealey vond dat logisch, zeker omdat Pirates sterk verschilde van hun andere games. Door de naam 'Sid Meier' toe te voegen aan het spel wilde hij een sterkere merknaam creëren voor hun strategiegames, omdat die verschilden van hun simulatiegames.
    "We were at dinner at a Software Publishers Association meeting, and Robin Williams was there. And he kept us in stitches for two hours. And he turns to me and says 'Bill, you should put Sid's name on a couple of these boxes, and promote him as the star.' And that's how Sid's name got on Pirates."
Na Sid Meier's Pirates lanceerde MicroProse onder andere F-19 Stealth Fighter en F-15 Strike Eagle II die volgens Meier zijn ultieme vliegsimulaties waren. Hij had alle leuke concepten die hij kon bedenken geďmplementeerd in F-19 Stealth Fighter en hij had dan ook nood aan een nieuwe uitdaging. Onder invloed van SimCity en Empire stapte Sid Meier over naar strategiegames. Dit leidde in 1990 tot de hit Sid Meier's Railroad Tycoon. Zijn belangrijkste doorbraak volgde een jaar later met Sid Meier's Civilization, een turn-based strategiegame waarin je een gigantisch rijk moet bouwen dat kan concurreren met andere beschavingen binnen de fictieve Civilization-wereld. Het idee van Civilization circuleerde al geruime tijd, waarbij onder andere Danielle Bunten Berry dacht de game te ontwikkelen. Het concept belandde uiteindelijk echter bij Sid Meier die een eigen draai gaf aan het concept. Oorspronkelijk zou Civilization bijvoorbeeld een real-time strategy game worden, maar Meier vond de game te sterk lijken op SimCity en hij maakte de overstap naar turn-based gameplay. Hij leende ook veel elementen van het bordspel Civilization zoals de [i[technology tree[/i] en het verzamelen van materialen. De beslissingen bleken uiteindelijk de juiste en Civilization werd een gigantische hit.


Ondanks het succes van Sid Meier's Civilization nam Sid Meier afscheid van de serie. Elke Civilization-game draagt zijn naam, maar het origineel is de enige die effectief werd ontworpen door hem. Het tweede deel werd bijvoorbeeld ontworpen door Brian Reynolds. Op dat moment was Sid Meier zelf namelijk bezig met Sid Meier's Colonization, een spin-off van Civilization die zich afspeelde in koloniale tijden, en een computerversie van Magic The Gathering. Die laatste werd meteen Meier's laatste game voor MicroProse. In samenwerking met Jeff Briggs opende Meier in 1996 Firaxis Games, een studio waar Sid Meier nog steeds de baas is. Het grootste deel van de tijd is Meier bezig met de leiding van de studio terwijl hij de ontwikkeling van de games zelf overlaat aan zijn collega's zodat wij nog steeds kunnen genieten van nieuwe Civilization en Pirates games. Dat genieten doen we ook nog duidelijk. Sid Meier is weliswaar niet meer continu betrokken bij het ontwerpen van de games, maar hij staat altijd klaar om zijn collega's te helpen met hun uitdagingen. We zijn Meier dan ook nog zeker dankbaar voor elke nieuwe Firaxis game.


14:32  [Upd.] Spencer informeert ons via Twitter
07:25  Akane Maniax
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden