Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn


Door Joni Philips op 29-04-2014 om 08:12
Bron: Gamed

Enkele maanden geleden lokte Square-Enix ons naar Eorzea, het magische land waar Final Fantasy XIV: A Realm Reborn zich afspeelt. We keren nu terug naar het land met de lancering van de PlayStation 4-versie. Is onze terugkeer de moeite waard?

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn was een opmerkelijk sterke ervaring. De originele Final Fantasy XIV was een grote mislukking, maar Square-Enix zorgde ervoor dat A Realm Reborn een leuke mengelmoes tussen Final Fantasy en MMORPG werd. De game verdiende dan ook een hoge 86 in onze recensie. Er waren de nodige kritiekpunten – het FATE systeem was bijvoorbeeld de enige efficiënte manier om levels bij te winnen – maar Square-Enix werkte de afgelopen maanden hard aan de kritiekpunten. Er werden nieuwe kerkers toegevoegd waaronder de Crystal Tower voor 24 spelers, kritische features als Player versus Player werden geďntroduceerd en het verdienen van ervaringspunten is bijgewerkt. De Duty Roulette – je belandt in een willekeurige kerker onder bepaalde voorwaarden – en de Challenge Log – je krijgt bonuspunten voor het voltooien van specifieke uitdagingen in één week – zijn bijvoorbeeld ideale manieren om ervaringspunten te verdienen. De 'grind' voor het veroveren van de sterkste wapens is tegelijkertijd weggewerkt. A Realm Reborn is dus fiks verbeterd ten opzichte van de originele release zodat de ervaring absoluut prettiger is. Square-Enix geeft dus een duidelijk vervolg aan de succesvolle lancering, een teken dat positief is voor elke versie van A Realm Reborn. Onze originele conclusie – de game is een ideale MMORPG voor beginners – blijft dan ook bewaard.

A Realm Reborn blijft dus een goede keuze, maar het is natuurlijk de vraag of de game eveneens op de PlayStation 4 sterk uit de hoek komt. De basiservaring is hetzelfde op de drie platforms – je speelt nu eenmaal identiek dezelfde content op dezelfde servers - maar er zijn drie specifieke factoren die de nieuwste versie kunnen maken of kraken: de besturing, de graphics en de unieke features van de PlayStation 4. Het zijn deze elementen dan ook die bepalen of de PlayStation 4-variant een aanrader is; en we plaatsen ze dan ook centraal in de recensie, te beginnen met de besturing. De user-interface is natuurlijk vitaal, en het was het grootste vraagteken voor de lancering van de PlayStation 3-versie. De besturing op de PlayStation 3 werkte echter verrassend soepel. De game beschikte over uitgebreide opties om vaardigheden zo toegankelijk mogelijk te maken, waardoor consolegamers zich vlot konden meten met PC-gamers. Je kon bijvoorbeeld zelf de vorm van de HUD wijzigen en je gebruikte de knoppen om vaardigheden aan te roepen. Het was zelfs mogelijk om een USB toetsenbord aan te sluiten zodat je hiermee vlotter macro's kon typen terwijl je met de controller het personage bestuurde. De besturing was dan ook zeer intuďtief.


Het betekende meteen dat de PlayStation 3-versie zich kon meten met de computerversie. PlayStation 3-gamers waren over het algemeen wat stiller dan hun tegenhangers op de PC, maar qua vaardigheden gingen ze nek aan nek. Het zal je dan ook niet verbazen dat Square-Enix heeft gekozen om al deze opties te bewaren. Men rustte echter niet op hun lauweren. De opties zijn verbeterd voor de PlayStation 4-versie. Je kunt bijvoorbeeld je controller dumpen en vervangen door een muis en toetsenbord om de game te spelen. Als je dan weer een hekel hebt aan het toetsenbord, kun je ervoor kiezen om te chatten met behulp van je smartphone en de PlayStation applicatie. Dankzij de touchpad van je DualShock 4 is het dan weer mogelijk om een muis na te bootsen. Je kunt zeer snel bepaalde elementen van de HUD selecteren door via de touchpad de muiscursor te verschuiven. Men heeft ook lichtere wijzigingen doorgevoerd. De HUD aanpassing is bijvoorbeeld diepgaander. Je kunt niet alleen de plaats, maar ook de grootte van de verschillende onderdelen aanpassen naar eigen smaak. Het is misschien niet zo indrukwekkend als een volledige besturing via het toetsenbord, maar het is wel een handige toevoeging. De veranderingen aan de user-interface zijn niet allemaal even groot, maar ze zorgen wel voor verbeterde ervaring.

De PlayStation 4-variant gebruikt ook de nieuwe features van de console. De game ondersteunt de SHARE-knop zodat gamers gemakkelijk beelden kunnen delen van hun avontuur. Je krijgt dus de kans om screenshots te maken van de prachtige uitzichten die je tegenkomt en je kunt playthroughs van gevaarlijke kerkers streamen via Twitch. Dit is natuurlijk mogelijk in elke PlayStation 4-game, maar het biedt echt een toegevoegde waarde voor een MMORPG. A Realm Reborn benut eveneens Remote Play, zodat het mogelijk wordt om via de PlayStation Vita te spelen. Er is een aparte user-interface voorzien voor de Remote Play functionaliteit, waardoor je zeer vlot aan de slag kunt op de handheld. De standaardbesturing is niet optimaal, maar dit kan aangepast worden. De minimale vertraging op de internetverbinding tussen de PlayStation 4 en Vita betekent ook dat je geen grote hinder ondervindt van de Remote Play. Het is zeker geschikt voor solomissies, crafting en dergelijke. Het doorlopen van kerkers via de PlayStation Vita is echter niet aan te raden. De lichte vertraging is dodelijk tegen de eindbazen en je kunt niet gemakkelijk typen via de handheld. Het is technisch mogelijk, maar het plaatst een verhoogde stress op je kameraden die jouw tragere acties moeten opvangen, wat niet sympathiek is.


De grafische verbetering springt het snelst in het oog. De omgevingen waren al prachtig, maar de kwaliteit van de texturen is nu verhoogd zodat je meer detail krijgt. Dit gaat hand in hand met een verbetering van de resolutie, de game is nu speelbaar in 1080p. De omgevingen lijken hierdoor feeërieker dan in de PlayStation 3-versie en de nieuwe consoleversie plaatst zich hiermee naast de PC-versie. Omgevingen als Costa del Sol zien er nog beter uit. Neem dus zeker de tijd om even rond te kijken. Het aantal zichtbare personages is eveneens verhoogd. De game toont nu 200 personages tegelijkertijd, wat vooral in drukkere gebieden handig blijkt. Op de PlayStation 3 durfden bepaalde NPCs wel eens te verdwijnen omdat de game eerst spelers laadde. Als je dan met honderd mensen op een FATE baas aan het hakken was, dan verdween die baas gewoon. Dat probleem is nu opgelost. De verbeteringen van de resolutie en het aantal zichtbare personages gaan gepaard met een verbetering van de framerate. Deze behoudt met gemak 60 frames per seconde behalve in de grootste FATEs. Er bestaan daarnaast verschillende opties om het grafische geweld te verminderen zodat je kunt focussen op de actie. Je kunt bijvoorbeeld beslissen om de resolutie te verlagen of bepaalde animaties te verbergen.

De PlayStation 4-versie van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is een duidelijke aanrader. De basiservaring is nog steeds een weldoordacht geheel, waarbij Square-Enix ondertussen de belangrijkste minpunten heeft aangepakt. De game is dan ook verbeterd ten opzichte van de originele release. Je zult je dan ook niet vervelen als je de game (opnieuw) wil spelen. De extra mogelijkheden van de PlayStation 4-variant, zoals de Remote Play, de veelzijdigheid van de besturing en de graphics; zijn dan weer een goede aanvulling op de basisbeleving. De unieke punten van de PlayStation 4-versie versterken de A Realm Reborn gewaarwording, zeker in vergelijking met de PlayStation 3-versie. Deze versie is dan ook de ideale manier om A Realm Reborn te beleven vanuit het comfort van je zetel of je bed. Square-Enix houdt de overstap van PlayStation 3 naar PlayStation 4 ook goedkoop. Je krijgt gratis toegang tot de PlayStation 4-versie als je de PlayStation 3-versie hebt gekocht.
Beoordeling
Gameplay   88
Sound   85
Graphics   90
Replay   90

Een goede port en stevige patches doen ons met plezier terugkeren.
88


16:20  Launchtrailer The Amazing Spider-Man 2
08:12  Zijn Erfenis: Satoshi Tajiri
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Nelus op 29-04-2014 om 09:34 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ja, deze game ga ik ook zeker spelen dit jaar! Lijkt me echt een vette game!

Gast (78.41.67.xxx) op 29-04-2014 om 10:28
Nog nooit een MMo gespeeld, maar hier toch met gestart onlangs. Verassend leuk, amuseer me echt wel.

Enkel jammer dat het verhaal totaal niet op het gewoonlijke Square-Enix niveau is

Velqor op 29-04-2014 om 11:34 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Als MMORPG'er zeg ik: Nee dankje.
Om wat meer azië achtige games te kunnen waarderen/spelen/respecteren en wellicht wat van te kunnen leren op development gebied ga ik binnenkort Archeage spelen, ik denk dat dat meer dan genoeg onrealistische setting voor mij is. Om even verder te gaan op setting, waarom is het beeld van de westerse wereld volgens aziatische developpers zo ver van de realiteit? Ik snap dat het westen dat ook doet (WoW Mists of Pandaria lijkt redelijk awkward te zijn voor aziatische spelers, evenals steden met een ''westers'' uiterlijk in Archeage en andere aziatische games awkward zijn voor europeanen en amerikanen. Verschillende architectuur stijlen en landskenmerken worden namelijk bij elkaar gepropt tot een ''geheel''. Duitse gebouwen, spaanse torens, hollandse pakhuizen, je kent het wellicht wel. Kan mij persoonlijk heel erg irriteren ;p

Gewijzigd door Velqor op 29-04-2014 om 11:39

Disker op 29-04-2014 om 12:06 [Niv: 43 / Exp: 2141]
@Dellion

En daar zit ik altijd mee met Japanse games en Anime, het gaat mij allemaal een stap te ver. Hou wel van fantasie maar daar gaat het soms echt nergens meer over naar mijn mening. De gekste dingen kunnen ervoor bij komen zonder enige uitleg. Dragon Ball Z vond ik toen ik jong was nog wel leuk maar dat ging mij bijna ook al te ver (praten de katten, vreemd design qua characters, overdreven emotionele scenes). Vooral omdat in die genres vanuit the middle of nowehre weer iets komt wat toevallig heel goed uitkomt en/of de gekste dingen verzinnen, zonder enige backstory. Maar vind het wel leuk als ik ergens kom en mensen praten ofer deze games/films en dan sta ik echt zo bij . Kan er wel om lachen.

En de stijl is gewoon niks voor mij, western fantasy vind ik wel leuk, ben ik mee opgegroeid. Maar heb mij ook nooit verdiept in Jrpg en dergelijke en zal het ook niet doen over het algemeen.

Gewijzigd door Disker op 29-04-2014 om 12:07

Gast (91.183.202.xxx) op 29-04-2014 om 15:12
@ Dellion en Disker, zie niet in wat jullie berichtjes ook maar in de verste verten te maken hebben met A Realm Reborn, maar enfin, internet is vrij...

Gast (145.53.224.xxx) op 29-04-2014 om 15:20
Haha 202, had precies de zelfde gedachten.. maar FFXIV is echt een geweldig spel en vermaak me er prima mee :)

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-04-2014 om 16:50 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Bovenstaande gasten maken heel intelligente opmerkingen.

Brastin op 29-04-2014 om 17:19 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Joni wat wil je nou zeggen met je reactie? dat soort reacties mag je ook gewoon voor je houden of je nou redacteur bent of niet dit is provoceren..

Velqor op 29-04-2014 om 18:02 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Valt wel mee hoe intelligent die opmerkingen zijn. Mijn reactie ging immers nog over games, waarmee het -zielig genoeg- nog meer ontopic is dan zowel de opmerking van onze ''eindredacteur'', gast 224 en gast 202 bij elkaar.

Dit is in geen geval met lullige bedoelingen, maar jullie opmerkingen zijn het perfecte schoolvoorbeeld voor als men zou willen weten wat het woord ''ironie'' inhoudt.

@Disker
Daar ben ik het mee eens ja, ik vind de emoties en vaak ook animaties erg onnatuurlijk. Ik vind wel dat het de laatste tijd weer in de goede richting gaat wat animaties betreft, ik ben benieuwd hoe Archeage is op dat gebied. Over 2 a 3 weken ga ik ook (vreemd, gezien mijn eerste reactie in dit nieuwsbericht, maar oke) beginnen met a realm reborn. Ik ben nog steeds sceptisch wat de MMORPG kant betreft tho, maar met vrienden een MMORPG spelen maakt zelfs de meest matige MMORPG's nog leuk
Het zal vast beter zijn dan vele andere MMORPG's, het genre is veel kwaliteit verloren en de meest simpele stappen in de goede richting kunnen een MMORPG al laten uitblinken op bepaalde gebieden.

Besides, ik kan het geld missen en ik baseer mijn mening graag op meer dan alleen verhalen, filmpjes en statistieken. Ik wil het zelf proberen voor ik een definitief oordeel ergens over geef.

Gewijzigd door Velqor op 29-04-2014 om 18:06

Gast (82.168.247.xxx) op 29-04-2014 om 18:15
ik snap niet waar dellion of disker het over hebben. in skyrim heb je pratende draken en katachtigen... en in mass effect heb je pratende aliens en reapers... ook niet echt realistisch.

en ff is idd fantasy en dus minder realistisch, maar dat zijn ook mmo's zoals wow, guild wars en elder scrolls.

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-04-2014 om 18:42 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Dellion: Maar absoluut niets met A Realm Reborn. Je slaat een game over omwille van ongefundeerde kritieken, zeker omdat Final Fantasy één van de meest Westerse Japanse franchises is.

Velqor op 29-04-2014 om 19:11 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Ik heb nergens de reden genoemd waarom ik het over zou slaan. Ik ging slechts na mijn eerste regel verder over wat mij als Europeaan irriteert aan Aziatische opvattingen over de Europeaanse (westerse) cultuur.

Mijn mening is dat juist door foute ''westernizing'' in games het tegenovergestelde wordt bereikt. Andersom is dat uiteraard ook te zien, de gemengde stijl van Aziatische culturen had in Guild wars 1: Factions tot gevolg dat de game werd verboden in China.
Het is op een ''creatieve'' manier laten zien dat sommige developpers in principe denken ''Maar het westen bestaat toch maar uit 1 cultuur?'' Of zoals in het geval van Guild wars 1: Factions ''Maar japan en china zijn wat architectuur en cultuur toch hetzelfde?''

Maar zoals gezegd, dit staat los van waarom ik de game niet zou spelen (wat inmiddels al outdated nieuws is, zoals je had kunnen lezen) en is bovendien mijn mening, die wel degelijk onderbouwd is met feiten die -als je dat wil- ik graag wil laten zien.
Het lijkt me echter slimmer om simpelweg te accepteren dat niet iedereen overal dezelfde mening over heeft, en omdat iemand een andere mening heeft deze niet minder is of daarom maar niet met het onderwerp te maken zou hebben. Een beetje tolerantie kan geen kwaad.

Ondanks wat er gezegd is wil ik wel even zeggen dat ik het positief vindt dat er weer wat meer leven lijkt te zijn watbetreft het MMORPG genre op gamed. Altijd leuk om daar reviews over te lezen of überhaupt nieuwsberichten.

Gewijzigd door Velqor op 29-04-2014 om 19:17

Gast (91.183.202.xxx) op 29-04-2014 om 19:16
@ Dellion, heeft nog steeds niets met ARR te maken, want aangezien jij de game niet gespeeld hebt weet jij een miljoen keer niks over de "Aziatische opvattingen over de westerse cultuur" die al dan niet in de game verwerkt zitten.

Bovendien vind ik het ook een nogal idiote reden om een heel genre van games over te slaan, pardon dat ik het zo bot zeg, al helemaal omdat je ze allemaal over dezelfde kam scheert en veronderstellingen maakt over wel duizenden games in het genre waar in de meeste gevallen geen moer van waar is.

Velqor op 29-04-2014 om 19:24 [Niv: 191 / Exp: 9548]
@Gast 202
Een aantal vragen:
1. Waar heb ik gezegd dat ik de game niet gespeeld heb? Ik heb geen account, dat klopt, maar dat wil niet per definitie zeggen dat ik het niet gespeeld heb of op een andere manier informatie verzamelt zou hebben van de game
2. Waar heb ik gezegd dat ik vanwege de ''aziatische opvattingen over de westerse cultuur'' de game, of games uit het genre, niet zou spelen?
3. Wie ben jij om te bepalen dat het niet over ARR gaat? Het is immers een meningen kwestie, is jouw mening beter dan die van anderen?

Ik zou het waarderen als jullie zouden stoppen met dingen te bedenken die simpelweg nergens staan. Leugens en eigen bedachte aannames zijn nergens voor nodig.

Gewijzigd door Velqor op 29-04-2014 om 19:30

dantekloon op 29-04-2014 om 20:14 [Niv: 186 / Exp: 9283]
Heb hem voor de PS3 en PS4, ga hem pas weer spelen als ik een PS4 heb gekocht eind dit jaar.
PS4 heeft tot nu toch nog geen toppers in JRPG

Gast (87.66.239.xxx) op 29-04-2014 om 22:05
Grootste deel van de architectuur in A Realm Reborn is Aziatisch en Middeleeuws dus wat is je mening belachelijk.

Velqor op 29-04-2014 om 22:25 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Dat is het punt dus 239. Bovendien voegt ''wat is je mening belachelijk'' weinig kracht toe aan je constatering (wat een argument moet voorstellen)
Best wel ironisch weer.

spitfiresoul op 29-04-2014 om 23:10 [Niv: 57 / Exp: 2854]
@ dellion.

ik begrijp je post. en dat dit soort games je niet aanspreekt, kan ik begrijpen. gewoon niet reageren dan of zeggen dat deze game niet voor jou is was dan wel voldoende geweest.

maar waarom je het nodig vindt een game genaamd final FANTASY af te kraken omdat de westerse setting niet realistisch is kan ik niet volgen.

als je geďnteresseerd bent in een debat te starten waarom aziaten alle westerse culturen in hun games samenplakken of omgekeerd kan je dat beter ergens anders of op het forum proberen.

het hier posten is gewoon vragen om problemen gezien je argumentatie niet direct verbonden is met deze game specifiek maar eerder een karakteristiek dat opkomt in al deze games en als je dat doet op een review van 1 specifieke game komt het nog al uitlokkend en zagend over...

Velqor op 30-04-2014 om 00:18 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Maar dat is het punt, de games spreken mij wel aan Niet alles hoeft niet altijd positief te zijn. Een kritisch punt zo nu en dan kan geen kwaad, ik doe verder geen uitspraken over of iedereen het zo zou moeten vinden of dergelijke closed-minded uitspraken. Ik zeg simpelweg dat ik het jammer vind dat het bij aziatische developpers vaak het geval is dat dit voorkomt. Voor mij heeft dit ook met Final fantasy te maken, gebaseerd op wat ik heb gezien bij vrienden en gameplay op videos. Wellicht dat mijn mening verandert als ik de game ga spelen over ongeveer 2 weken, maar voor nu is dit mijn mening. En die moet ik gewoon kunnen geven, we wonen in een vrij land.

Ik zal het nog maar eens zeggen, omdat ik ergens mijn vraagtekens bij zet (nota bene maar 1 aspect van de game, de stijl) wil niet zeggen dat ik de game niks vind. Als MMORPG lijkt het me nog steeds niks omdat sommige mechanics mij niet aanspreken (wederom iets wat ik eerst goed zelf moet ervaren voor ik er definitieve uitspraken over doe), maar buiten dat het me weinig doet op dit moment zeg ik er niks over.

Zodoende zitten we dus met een situatie waarin men argumenten verzint, leugens verzint die in geen geval aantoonbaar zijn of ook maar bij de waarheid in de buurt komen over hoe ik over de game zou denken.

Lees gewoon hoe het er staat in plaats van er informatie bij te verzinnen.


Gewijzigd door Velqor op 30-04-2014 om 00:21

Disker op 30-04-2014 om 00:19 [Niv: 43 / Exp: 2141]
@spitfiresoul

Ik heb liever iemand die een uitleg geeft waarom hij een game niet leuk vind dan dat iemand zegt "stom spel niks voor mij" en dat daarmee de kous af is. Wat weer resulteert in dat iemand zegt "waarom vind het het dan stom" etc.

Hij "kraakt" het spel niet af, dat maak jij ervan. Hij onderbouwt gewoon waarom hij dit soort spellen liever links laat liggen. Hij geeft zelfs aan andere games uit te proberen in dit genre om zodoende te bekijken of hij z'n mening nog kan aanpassen (zie eerste comment).

Tevens is dit wel vaker het geval op gamed dat er bij een review en/of nieuwsartikel in de comment's er wat losser aan toe gaat en dit een andere discussie kan starten en men hier over praat en verder borduurt. Men kan er voor kiezen om hier op in te gaan of om niet te reageren. Als het wel te ver gaat dan zullen de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn men wel een tik op de vingers geven.

Heb het nog even doorgelezen en ben het wel met Dellion eens dat men een beetje woorden in zijn mond legt of niet normaal reageert (wat soms ironisch is gezien wat men zelf daarop zegt).

Hij stelt een vraag (eerste comment) en geeft zijn eigen mening over het genre van dit spel en de artistieke keuzes die hier mee gepaard gaan, kortom ik vond het niet echt off-topic. Misschien wilde hij juist wel overtuigt worden? Maar de meeste kozen ervoor om in de aanval te gaan helaas.

Gewijzigd door Disker op 30-04-2014 om 00:22

Redneckerz (Redacteur) op 30-04-2014 om 00:53 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Disker:
1 punt van opmerken:
''Hij stelt een vraag (eerste comment) en geeft zijn eigen mening over het genre van dit spel en de artistieke keuzes die hier mee gepaard gaan, kortom ik vond het niet echt off-topic. Misschien wilde hij juist wel overtuigt worden? Maar de meeste kozen ervoor om in de aanval te gaan helaas.''

Het moet wel worden gezegd dat Joni's bericht leest als een sarcastische opmerking. Blijkbaar leest niet iedereen dit zo, ook Dellion zelf niet:

''Mijn reactie ging immers nog over games, waarmee het -zielig genoeg- nog meer ontopic is dan zowel de opmerking van onze ''eindredacteur'', gast 224 en gast 202 bij elkaar.''

Merk op hoe eindredacteur bewust tussen haakjes staat. Het toont namelijk iets negatiefs aan, en daar reageren anderen ook weer op. Het helpt dan ook niet dat men dan anderen van ''leugens'' gaat lopen betichten. Dit creëert een negatieve sfeer waarin mensen eerder geneigd zijn in de aanval te gaan. Iedereen heeft er dus baat bij vooral bij de kern van de opmerkingen te blijven en niet deze te laten verzanden in afkatterij. Stay classy ladies

Gewijzigd door Redneckerz op 30-04-2014 om 00:54

GrimHeroAce op 30-04-2014 om 06:49 [Niv: 41 / Exp: 2028]
echte een leuke game om met vrienden te spelen ben echt ver gekomen in 1 maand, dat ervoor heeft gezorgt dat ik een pauze nodig had :p maar zodra er gng nieuwe content is spring er met alle plezier weer in

Gast (87.66.239.xxx) op 30-04-2014 om 14:36
Dellion, Je hebt het de hele tijd over de foute mengeling van stijlen, over foutieve beelden over het Westen, ... maar al je punten gelden niet voor A Realm Reborn en zijn dus gewoon onzin in deze context. Het is daarom dat je mening belachelijk is.

Disker, in zijn eerste post gooit hij meteen een tirade over een verkeerd beeld van het Westen, en dat het daarom te onrealistisch is. Alleen is dat geen vraag, gewoon een onzin comment als het gaat om A Realm Reborn.

Velqor op 30-04-2014 om 14:50 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Het gold voor voorgaande Final fantasy games, van wat ik heb gezien is het in A realm reborn wellicht minder aanwezig. Maar (en ik zal het nog maar eens zeggen) dat is mijn mening, en daar hoef jij het niet mee eens te zijn evenals je deze niet belachelijk hoeft te maken. Ik laat je immers ook in jouw waarde.

Basically noem jij mijn mening belachelijk omdat jij een andere mening hebt. Retorisch een niet al te sterke uitspraak, als ik eerlijk moet zijn.

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-04-2014 om 15:21 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Mijn mening was absoluut niet sarcastisch. Ik heb in de eerste post niets gelezen dat van toepassing is op ARR zoals de gasten terecht opmerkten. Kritiek op een game is nooit een probleem, zolang het maar effectief correcte kritiek is zodat mensen een goed beeld vormen. Voorgaande FF games gebruikten ook steampunk en scifi punk stijlen. De mix van Europese stijlen is normaal, dat is typisch steampunk, zelfs in Europese steampunk.

Iets serieuzer: Ik vraag me ook af of het de moeite is voor je opleiding om 1 specifieke Aziatische MMO te gaan spelen omdat je daarmee het minste moeite hebt. Het is vaak interessanter om te zien wat er misloopt dan er goedloopt om zelf die fouten te vermijden.

Gewijzigd door Joni Philips op 30-04-2014 om 15:23

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Type:
Game
Releasedatum:
27-08-2013
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media