Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
First View:

FIFA 15


Door Rene Groen op 19-06-2014 om 08:59
Bron: Gamed

Toen Electronic Arts vorig jaar FIFA 14 naar de PlayStation 4 en de Xbox One bracht, deden ze dit samen met de Ignite Engine. Doel was om het realisme naar grotere hoogtes te stuwen en dit doel is niet anders geworden met het aankomende FIFA 15.

Om deze preview meteen met goed nieuws af te trappen: de Ignite Engine is niet langer voorbehouden aan de nieuwe generatie consoles, maar zal ook doorgevoerd worden in de PC versie. Het doel van ieder systeem blijft echter hetzelfde, namelijk het gevoel van spanning en sensatie dat je op TV ziet overbrengen in de game. Voetbal is emotie, zo moeten ze bij EA Sports gedacht hebben, en dit komt dan ook terug in de zeshonderd (gezichts)uitdrukkingen van spelers. Een aanvaller die een kans mist kan een geďrriteerde uitdrukking hebben, terwijl een medespeler hem juist een hart onder de riem probeert te steken. Lukt het deze aanvaller vervolgens wederom niet om te scoren, dan kan deze medespeler hem ditmaal fel toeschreeuwen om zijn focus te bewaren. De ontwikkelaar wil echter niet zo ver gaan dat toegesproken spelers minder goed gaan voetballen, je hoeft dus niet bang te zijn dat Suarez na twee gemiste doelpogingen vervolgens alles het publiek in zal rammen … of in het gezicht van de tegenstander.

Ondanks deze nadruk op individualiteit is er ook aan het team als geheel gedacht. Wanneer je in de finale van een toernooi met 1-0 voor staat zal het team zich ingraven, terwijl de tegenpartij juist de jacht op de gelijkmaker opent. Hetzelfde gaat op voor een resultaat dat gespreid is over twee wedstrijden. Wanneer je de eerste wedstrijd met 3-0 hebt verloren, zal de tegenpartij zich in de tweede wedstrijd voor hun doel begeven en is het aan jou om een tactiek te vinden om deze verdedigende aanpak te doorbreken.



Gesproken over het verdedigen, op dit gebied is er een kleine knieval gedaan wanneer we kijken naar de tackles. In FIFA 14 zou het net iets te lastig zijn om een goede tackle uit te voeren, waardoor de aanvallers in veel situaties in het voordeel waren. Met deze nieuwe uitgave is de kans dat een verdediger een succesvolle tackle uitvoert, verhoogd, hetgeen automatisch betekent dat het voor aanvallers lastiger zal worden om een doorgang richting het doel te krijgen. Toch is het niet zo dat enkel de verdedigende speler een groot voordeel heeft en de aanvallers geheel zijn vergeten. De AI van de spelers is namelijk verhoogd waardoor aanvallers zich beter vrij zullen lopen, waar natuurlijk wel tegenover staat dat verdedigers deze gaten ook, meer dan voorheen, trachten te dichten. Enige vraagtekens mogen overigens nog wel bij de verbetering gezet worden, het is namelijk een punt dat ook in FIFA 14 werd aangedragen, maar waar duidelijk nog verbetering in nodig is. Overigens is niet alleen de AI van spelers aangepakt, ook de spiermassa moet ditmaal beter zichtbaar zijn bij namen als Christiano Ronaldo en Zlatan Ibrahimovic. Het is één van de vele manieren waarop realisme nog meer moet worden uitgedragen.

Een ander aspect waar dit mee naar voren moet worden gebracht, is het publiek. Werden er in FIFA 14 al flinke stappen gezet, daar zagen we nog altijd dezelfde gezichten in een stadion, enkel met een ander t-shirt. Hoewel het nog maar de vraag is of we nu in ieder stadion duizenden anderen gezichten zien moeten ze zich wel onderscheiden op ander vlak. Manchester City fans zullen bijvoorbeeld hun beroemde ‘Poznan’ doen na het scoren van een doelpunt, terwijl de fans van Boca Juniors opstaan, springen en schreeuwen om hun team aan te moedigen. Al deze fans zullen ook een ander nieuw aspect kunnen aanschouwen, namelijk de slijtage van het veld. Voorheen lag de grasmat er aan het einde van een wedstrijd hetzelfde bij als bij de aftrap, maar dit behoort nu tot het verleden. Iedere impact op het veld, denk aan een sliding of aanhoudende regen, zal visueel overgebracht worden op het veld. We hebben het expres over een visuele overbrenging aangezien dit verder geen impact heeft op de gameplay zelf. Reden hiervoor is dat het ontwikkelteam geen ongelijke spelsituaties wil creëren waar één van de teams als profiteur van kan dienen.


We noemden het gedurende deze First View al meermaals: realisme. Realisme rondom het veld en realisme op het veld. In deze laatste categorie vallen ook andere elementen die bij de spelers worden doorgevoerd. Haardracht is hierbij van belang, zo zullen de lange haren van Falcao realistisch mee deinzen met diens bewegingen. Een leuke toevoeging, maar interessanter is het dat er meer aandacht is uitgegaan naar linksbenige spelers als Robben en Bale. Gedurende hun dribbels zullen ze minder vertrouwen op hun zwakkere rechterbeen, waardoor je ze als verdediger kunt dwingen om juist dit been te gebruiken en fouten te maken. Het betekent tevens dat de spelers die thuis zijn in het voetbal een voordeel hebben, zij kunnen inspelen immers op dit soort feitjes.

Momenteel is FIFA 15 voor zo’n zestig procent afgerond en dus heeft Electronic Arts voldoende tijd om het spel verder te kunnen tweaken. Op papier klinken de bovenstaande vernieuwingen weer als een extra stap om het beoogde doel, te weten meer realisme, te realiseren. Tegelijkertijd zijn we ook nog sceptisch. Nergens lezen we bijvoorbeeld dat ze verbeteringen doorvoeren in de Impact Engine, terwijl spelers ook in FIFA 14 op rare manieren in elkaar verstrengeld raakten. Mochten ze ook dit punt onder handen nemen, dan lijkt FIFA 15 wederom de koning van het voetbal te gaan worden.


14:21  Rockstar stelt GTA Online Heists uit
08:59  Microsoft verdedigt cross-gen releases
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (83.128.30.xxx) op 19-06-2014 om 09:44
Laat ze gvd die retarded cpu (vooral verdediging) aanpassen in pro-clubs

Gast (83.160.72.xxx) op 19-06-2014 om 09:57
Gewoon een hele nieuwe defense en attack engine verzinnen! Ik haat dit van FIFA die misselijk makende kleine updatjes! Kom eens met wat nieuws elke keer dat geneuzel daar

Gast (92.111.145.xxx) op 19-06-2014 om 10:46
Ja die CPU bij pro-clubs zijn vet irritant. zodra een speler 80+ is loop je die honkie-tonkie poppetjes zo voorbij.

Ze mogen voor mij ook eruit halen dat een steekbal in de 45ste minuut en de 90ste minuut altijd aankomt waardoor je vaak een goal ziet aan het eind.

Gast (92.69.232.xxx) op 19-06-2014 om 19:32
Hoe the fuck kan de game dan over 2.5 maanden klaar zijn, dus dan zouden ze ongeveer 4,5 maanden doen over die 60 procent. Dus totaal kost het ze maar 7 maanden, dus na de release van fifa 14 hebben ze 4-5 maanden niets lopen doen. Dit klinkt niet echt geloofwaardig hoor ze zouden nu echt wel ergens rond de 80 procent moeten zijn. Als ze de de game af willen hebben en verscheept hebven voor eind september.

CopyAssassin op 19-06-2014 om 20:49 [Niv: 26 / Exp: 1311]
Ligt het aan mij of kijken de spelers nog steeds dood uit hun ogen dat heeft me altijd al geďrriteerd bij Fifa en dat is bij de next gen totaal niet veranderd jammer ik had meer verwacht.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-06-2014 om 20:57 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Gast (92.69.232.xxx)
De opstart van de ontwikkeling is altijd iets wat langer duurt dan de afronding. Met zestig procent doelen ze weliswaar op de ontwikkeling, maar je moet dit niet zien als zestig procent van het tijdsbestek.

Valentino Aledda op 20-06-2014 om 00:49 [Niv: 30 / Exp: 1515]
N de graphics dan? Die waren toch verschrikkelijk in FIFA 14

Gast (84.29.74.xxx) op 20-06-2014 om 01:39
@rene groen

Oke, maar 40 procent in 2.5 maand is ook veel hoor.

yjahmesio op 20-06-2014 om 22:45 [Niv: 55 / Exp: 2741]
waarom doen ze niet elke jaar een update uitbrengen? Zoveel verandert er niet. EA EA EA, als je maar makkelijk geld kan verdienen he!

Gast (82.72.76.xxx) op 26-07-2014 om 21:22
komt de jupiler league nou wel of niet in fifa 15?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
FIFA 15
Type:
Game
Releasedatum:
26-09-2014
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media