Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Evolve


Door Rene Groen op 07-01-2015 om 07:38
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Turtle Rock Studios was in haar beginjaren vooral betrokken bij (maps voor) Counter-Strike en Half-Life 2, bij de grote menigte werden ze echter bekend door Left 4 Dead. Het coöperatieve spelconcept van deze game werd dermate enthousiast ontvangen dat ze het ook gebruiken als leidraad voor hun nieuwe titel Evolve.

De totstandkoming van het project had nogal wat voeten in de aarde. Na het succes van Left 4 Dead zag Valve weinig brood in het eerste concept voor Evolve en werd de studio zelfs ontbonden. De ontwikkelaars kwamen echter wederom samen, zagen hun nieuwe bondgenoot THQ failliet gaan en vonden uiteindelijk onderdak bij 2K. Fast Forward naar 2015: vanaf 10 februari ligt het spel in de winkels, de hoogste tijd om vooruit te blikken.

Vier tegen één, het klinkt als een oneerlijk gevecht, maar toch is dit waar Evolve om draait. Ieder van deze rollen wordt ingevuld door een speler, vier jagers die het op moeten nemen tegen een monster. Dit monster kent een drietal gradaties, startend als een relatief zwak wezen en uiteindelijk opwerkend naar een moordmachine. Het is aan de jagers om het monster uit te schakelen of om een vooropgezette tijdsperiode te overbruggen, maar ook de speler die het monster aanstuurt kan de strijd in zijn voordeel beslissen.


In het midden van de map vinden we namelijk een generator die enkele burgers beschermt. Weet je deze generator uit te schakelen, dan vervalt deze bescherming en kun je je tot de burgers richten. Wanneer je ook deze omlegt is de ronde gewonnen door het monster. Nu klinkt dit relatief simpel, maar de generator vormt natuurlijk de rode lap voor niet alleen het monster, maar ook voor de jagers. Is het monster hierbij ook nog niet geëvolueerd (zie hier de totstandkoming van de naam Evolve), dan is de kans klein dat hij de strijd weet te overleven. Uiteraard kan het monster zijn zege ook beklinken wanneer hij alle jagers weet uit te schakelen, waardoor het maar goed is dat dit kwartet zeker niet kansloos is.

In totaal zijn er een viertal categorieën, namelijk Trapper, Assault, Support en Medic. Een juiste combinatie en uitvoering van deze rollen is de sleutel tot succes. De Trapper is bijvoorbeeld degene die het meest geschikt is om het monster op te sporen en tijdelijk te vertragen middels de Harpoon Gun. Lukt hem dit, dan kan de Assault klasse flinke schade aanrichten, bijvoorbeeld middels een vlammenwerper of granaten. Zij kunnen ondersteuning krijgen van de Support karakters, een rol die zowel aanvallend als defensief ingevuld kan worden. Ze kunnen hierdoor meehelpen in de strijd en ervoor zorgen dat de Assault klasse zijn werk kan doen. Als laatste is er de Medic klasse, hun primaire taak is om de teamgenoten te helen, tevens beschikken ze over een langeafstandswapen om niet geheel machteloos het strijdtoneel in te stappen. Hiernaast beschikt ieder karakterklasse over een unieke vaardigheid, denk aan het inzetten van een enorme kooi waarin je het monster tijdelijk vast kunt zetten of pijlen die zich aan het monster vastklemmen, waardoor je deze makkelijker op kunt sporen.


Zoals eerder aangehaald dient de speler die het monster aanstuurt te evolueren. In zijn eerste gradatie vormt het monster nog een relatief makkelijke prooi voor de jagers, waardoor het beter is om in eerste instantie zoveel mogelijk uit het zicht te blijven. Stil in een hoekje gaan zitten is echter geen optie, om te kunnen evolueren zul je het wildleven na moeten jagen. Wanneer je hier eenmaal genoeg slachtoffers hebt gemaakt, komt dit stille hoekje wel van pas, voor een korte tijd zul je je in een cocon moeten nestelen om er als herboren uit te komen, inclusief nieuwe vaardigheden. Niet ieder monster is gelijk, de Goliath, Kraken en Wraith hebben ieder hun eigen methodes om zich door de map te begeven en eigen unieke aanvallen. Middels downloadable content zullen er ook na de release nieuwe toevoegingen worden gedaan om het aanbod gevarieerd te houden.

In de Hands-On vertelde Stefan reeds eerder zijn ervaringen over de multiplayer, hetgeen de hoofdmoot van de game vormt. Toch zal ook een singleplayer niet worden vergeten, waarbij ze leentjebuur spelen van hun eerdere titel Left 4 Dead. Het komt erop neer dat je geen pure singleplayer krijgt aangeboden, maar meer een soortgelijke ervaring als in de multiplayer, maar dan met bots. Het hiermee simpelweg afschrijven als een extraatje is te kort door de bocht, hetgeen vooral te danken is aan Evacuation.


Deze mode is niet de klassieke, verhalende campagne, zoals we deze kennen uit veel andere titels, maar toch heeft Turtle Rock getracht ons betrokken te houden bij de vijf dagen die je te wachten staan. De planeet Shear is namelijk overlopen door monsters en na deze vijf dagen zullen de acties van de jagers bepalen of zij, of juist de monsters als winnaar uit de strijd komen. Deze vijf dagen bestaan uit vijf speelronden, waarbij de eerste speelronde altijd het gametype Hunt (jagers versus monster) betreft en je eindigt met Defend, waarover later meer. Tussenliggend bepaalt de speler welke modi er worden gespeeld, of – in het geval van multiplayer – middels een stemming. Het unieke aspect is echter dat, aldus de ontwikkelaar, er 80.000 variabelen zijn gedurende Evacuation. Stel dat het monster op de eerste dag een energiecentrale vernietigt, dan vormt diens vrijgekomen radioactieve energie een belemmering voor de jagers op de tweede dag. Weten de jagers de vernietiging echter te voorkomen, dan kunnen zij de vrijgekomen turrets op deze centrale gebruiken om het monster mee aan te vallen. Of we daadwerkelijk te maken krijgen met 80.000 unieke scenario’s valt te bezien, het achterliggende idee is in ieder geval interessant genoeg om de verschillende dagen aan elkaar te verbinden.

Hoewel Evolve op het eerste gezicht een simpel spelconcept bevat, vier hunters versus een monster, gaat het een stuk dieper. De mode Hunt komt namelijk samen met Nest, Rescue en het eerder benoemde Defend. In Nest liggen er eieren verspreid over de map, afkomstig van het monster zelf. Het is aan de jagers om deze eieren te vernietigen, terwijl het monster dit juist moet zien te voorkomen. Hij hoeft hier niet alleen actief de jacht op de jagers voor te openen, maar kan er ook voor kiezen om een ei uit te broeden en zo een mini-exemplaar van zichzelf mee tot leven te wekken.


Rescue kent een andere opzet. Verspreid over de map zijn er groepjes burgers verspreid die een faciliteit zijn ontvlucht na een aanval van het monster. Het doel van de jagers is om de burgers op te sporen en ze veilig naar een shuttle te brengen. Wanneer je dit bij meerdere groepen burgers lukt win je de ronde, weet het monster echter toe te slaan, dan mag hij zich tot winnaar kronen. De bescherming van burgers staat ook centraal in Defend, alhier dienen de jagers een basis te verdedigen, alwaar een vliegtuig bezig is om volgetankt te worden. Wanneer het monster erin slaagt om door deze verdediging te breken voordat het tanken afgerond is zal deze de ronde winnend afsluiten, kan hij echter lang genoeg worden afgeweerd dan gaat de winst naar het viertal. Zij krijgen het echter niet makkelijk, ondanks dat ze turrets kunnen gebruiken die op de basis staan. Het monster bevindt zich vanaf de start in zijn derde fase en tevens zijn er al diverse eieren uitgebroed, waardoor hij ook nog eens de nodige hulp krijgt. Goed positie- en samenspel lijkt een must om te overleven.

Of Turtle Rock met Evolve een zelfde enthousiasme onder gamers teweeg kan brengen als met Left 4 Dead leren we volgende maand, maar de voortekenen zijn alvast positief. Of je nu solistisch in de huid van een bloeddorstig gedrocht stapt of voor het coöperatieve aspect kiest, de variatie lijkt voldoende aanwezig om ons langdurig bezig te houden. Evolve kan hierdoor zomaar eens één van de eerste toppers worden die 2015 ons te bieden heeft.


14:53  AC: Unity DLC komt volgende week
07:37  The Crew
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (80.101.195.xxx) op 08-01-2015 om 04:36
crap game!

Gast (192.87.196.xxx) op 08-01-2015 om 11:51
Sexy game!

Gast (77.251.60.xxx) op 08-01-2015 om 16:22
195

Je moet je hersens gebruiken he

Gast (80.101.195.xxx) op 10-01-2015 om 04:08
crap!

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Evolve
Type:
Game
Releasedatum:
10-02-2015
Ontwikkelaar:
Turtle Rock Studios
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media