Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Mortal Kombat X


Door MaartenL op 20-04-2015 om 07:39
Bron: Gamed.nl

Het is ondertussen weer vier jaar geleden sinds Mortal Kombat. Als tussendoortje leverde NetherRealm ons nog Injustice maar nu is het opnieuw de beurt aan Mortal Kombat dat met zijn tiende iteratie het bloedgehalte en geweld naar een hoger niveau tilt. Hoog tijd om de nieuwe combo's te oefenen en onze tegenstander te vernederen... en natuurlijk een review af te leveren!

Met Mortal Kombat bewees ontwikkelaar NetherRealm Studios al dat het een waardig verhaal kan implementeren in een fighter en ook Mortal Kombat X mag weer genieten van een vier tot zes uur durend verhaal dat zich spant over een periode van maar liefst 25 jaar. In de voorganger stierven vele bekende personages zoals Stryker, Kung Lao en Liu Kang in de oorlog tegen Shao Kahn die zelf eveneens het onderspit moest delven. Helaas was dit alles georkestreerd door een verbannen Elder God Shinnok, die opgesloten werd in het NetherRealm. Tijdens de story mode spelen we weer als verscheidene personages om Shinnok op zijn plaats te zetten, inclusief de nieuwe generatie zoals Takeda Takahashi, Jacqui Briggs en Cassie Cage.

Na het verhaal is het, naar goede gewoonte, tijd om de andere content onder handen te nemen en het mag gezegd worden dat dit erg veel is. Waar we vroeger enkele towers hebben, kunnen we nu genieten van traditionele towers (Klassic, Test your luck, Test your might, Survivor en Endless tower), drie living towers die veranderen op bepaalde tijdstippen (per uur, per dag of per week) en een challenge tower waarbij je vrienden kan uitdagen om je score te verslaan. Op een torentje meer of minder heeft NetherRealm dus niet gekeken. Met de koins die je verdient, kan de speler op trektocht gaan door de Krypt die nu speelt als een authentieke dungeon crawler inclusief simpele puzzels en het verzamelen van items om andere gebieden vrij te spelen. Wat wel snel opvalt is dat je niet echt veel verdient en al spoedig blut in de Krypt zit te ploeteren.


Ook online werd het één en ander uitgebreid wat meteen opvalt als je het spel voor het eerst opstart. Er wordt namelijk gevraagd tot welke factie je wilt behoren: Lin Kuei, White Lotus, Brotherhood of Shadow, Black Dragons of Special Forces. Door levels te behalen binnen je factie krijg je toegang tot faction kills, hetgeen eigenlijk simpele fatalities zijn. Overigens krijgt de winnende factie enkele beloningen. Een leuke toevoeging maar er is duidelijk werk aan de winkel qua balans, momenteel domineert namelijk Lin Kuei hetgeen toe te wijzen is aan het aantal spelers in deze factie. Toch blijft het een aangename overkoepeling van de online games waarbij vooral chat rooms met player matches het meeste gespeeld worden. De matchmaking van ranked versus is namelijk nog niet op punt waarbij je vaak gekoppeld wordt aan spelers die overduidelijk van een hoger niveau zijn en veraf wonen waardoor lag al het plezier drukt. Ook het populaire King of the Hill keert terug en wordt prominent gespeeld.

Genoeg over de verschillende modes! Hoe goed speelt de game nu? Wel, het is alvast duidelijk dat NetherRealm veel invloeden van Injustice heeft overgenomen. Zo zijn de arena's bezaaid met interactieve elementen al kan je deze uitschakelen indien gewenst. Ook het juggling systeem werd verbeterd en combo's vloeien mooi in elkaar over. Voor sommige combo's dien je echter wel erg snelle knoppensequenties uit te voeren maar eens je gewoon raakt aan het systeem, mep je tegenstanders de hele map door met een grijns op je gezicht. Wat eveneens terugkeert zijn de power bars, dewelke toegang geven aan EX moves, combo breakers en met een volle balk haal je de allesvernietigende X-Ray move uit de kast.

In het rooster van 25 karakters is er ook nog de keuze uit drie variaties per personage. Zo heeft Scorpion de keuze uit Ninjutsu, Hellfire of Inferno. In de eerste variatie heeft hij de beschikking over twee zwaarden waar hij makkelijk juggles kan starten terwijl Hellfire hem de mogelijkheid geeft om minions op te roepen vanuit verschillende richtingen. Deze variaties bepalen dus grotendeels de speelstijl en er is genoeg om mee te experimenteren. De nieuwe generatie vechters sluiten hier mooi op aan met enkele erg interessante karakters zoals D'Vorah en Ferra/Torr, een enorme kolos met een kleine vrouw op zijn rug die bevelen geeft of gebruikt kan worden door haar naar de tegenstander te werpen. Helaas wel dat sommige iconische personages hierdoor buiten het rooster vallen (of DLC worden?) maar toch komen enkele bekenden zoals Rain en Baraka terug in het verhaal.


Mortal Kombat X maakt ook als eerste de overstap naar next-gen, hetgeen overduidelijk merkbaar is. Personages zijn erg gedetailleerd en de omgevingen zijn beladen met details. De weergave van bloed is ook een enorme stap voorwaarts gegaan waardoor spetters correcte bloedvlekken nalaten in de arena en op de karakters zelf. Het geweld is ongetwijfeld opgeschroefd en dat merk je snel aan de wel zeer duidelijke x-ray moves en fatalities die zeker niet voor mensen met een zwakke maag bestemd zijn. Hieraan koppelen we dan nog erg duidelijke (en pijnlijke) geluidseffecten die haast kippenvel leveren. De stemacteurs doen hun werk overtuigend, wat je zal kunnen opmerken tijdens de intro's voor het gevecht. Het enige audio gedeelte dat wat minder is, is de muziek, die nagenoeg niets toevoegt aan de ervaring.

Dat gezegd zijnde, toch even een woordje over de staat van de PC-versie, die haast onder de bugs en optimalisatieproblemen zit. Eerst was er de launch, die helemaal fout liep dankzij een soort nieuwe 'streaming install' die wel... niet streamde en niet installeerde. Vervolgens bleek dat het wijzigen van controls een crash oplevert, de netcode duidelijk werk nodig heeft en dat X-ray's, fatalities en menu's gelocked zijn op 30 FPS terwijl de rest van het spel vlot in 60 FPS speelt. Een poosje terug was er dan nog een patch van maar liefst 15 GB (bijna half het spel groot) dat gewoonweg niets oplost. Om nog wat zout in de wonde te strooien is er ook weinig communicatie van de ontwikkelaar omtrent al deze problemen. Een gehaaste en onvoldoende geteste release op PC dus. We zullen maar zwijgen over de belachelijke micro-transacties.

Maar goed, de game is multiplatform en daarvoor kijk ik de PC problemen (met tegenzin) door de vingers. Want, eerlijk is eerlijk, wanneer het spel werkt zoals het hoort is het zeker en vast de moeite waard om tijd in te investeren. Er is een aardig verhaal, een hoop content en een hele lading aan interessante karakters en variaties om een speler zowel on- als offline zoet te houden. Het gemis aan sommige oude personages is jammer maar de nieuwe vechtersbazen hoeven zeker niet onder te doen hiervoor. Het is dan ook erg simpel: Mortal Kombat X is de beste MK tot nog toe.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   85
Replay   80

Mortal Kombat X Wins. Flawless Victory. Fatality.
84


07:39  Eerste Disney Infinity 3.0 figuren gelekt?
07:38  Tower of Guns
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Gast (62.72.192.xxx) op 20-04-2015 om 13:48
Is de predator character al te downloaden daar wacht ik eigenlijk op

Gast (94.210.179.xxx) op 20-04-2015 om 14:43
komt ergens pas eind mei dacht ik. volgende week jason voorhees

René. op 20-04-2015 om 18:22 [Niv: 10 / Exp: 525]
Jammer dat er met geen woord gerept wordt over de DLC en de manier waarop hier mee omgegaan wordt.


Gast (82.176.178.xxx) op 20-04-2015 om 19:21
En hoe wordt er met die dlc omgegaan dan?

Gast (82.197.222.xxx) op 20-04-2015 om 20:50
CA$HALITY !

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-04-2015 om 22:11 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Rene: De game wordt beoordeeld op wat het is. Het bestaan van de DLC heeft in dit geval geen effect op de kwaliteit, dus maakt het niet uit voor de beoordeling.

Gewijzigd door Joni Philips op 20-04-2015 om 22:12

Gast (80.101.195.xxx) op 21-04-2015 om 19:12
ik denk dat het tijd word dat reviewers ook DLC bullshit mee moeten gaan rekenen in reviews... games gaan naar de klote door all deze ellende!


Gast (80.101.195.xxx) op 21-04-2015 om 19:17
Gameplay 90
Sound 80
Graphics 85
Replay 80
value 2

eind cijfer een 6.4 of zoiets

misschien een idee voor vervolg reviews?

het word toch echt tijd dat hier wat meer aandacht aan besteed word.

Redneckerz (Redacteur) op 21-04-2015 om 19:39 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ gast 80:
Ten eerste rekenen we cijfers niet zo Ten tweede zijn DLC perikelen zoals deze een extreem voorbeeld op wat er is. Daarnaast kan hier beter op worden ingegaan in een column, ipv een vervolgreview.

Persoonlijke noot: Wat MKX doet is niet eens de meest verderfelijke vorm van DLC die we gezien hebben (of van F2P, for that matter)

René. op 21-04-2015 om 20:30 [Niv: 10 / Exp: 525]
Wat boeit het of het niet de meest verderfelijke vorm ooit is? Dat maakt het niet minder kut.

Zo'n raar argument vind ik dat altijd.

Redneckerz (Redacteur) op 21-04-2015 om 22:40 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Rene:
Veel. Tuurlijk getuigt het van slechte smaak dat de game met dergelijke kul zit, echter zijn er ergere voorbeelden aan te wijzen.

Maar wat boeit jou de game immers? Je vindt het toch een kleuterspel.

Gewijzigd door Redneckerz op 22-04-2015 om 00:30

Gast (80.101.195.xxx) op 22-04-2015 om 06:48
het spel kan nog zo goed zijn als alles word weg gestopt achter een day-1 paywall gaat bij de kwaliteit/oordeel van de game toch echt omlaag.





René. op 22-04-2015 om 07:52 [Niv: 10 / Exp: 525]
@Redneckez: Ja, maar je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom dat relevant is.

Redneckerz (Redacteur) op 22-04-2015 om 10:21 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Rene:
Relevant in de zin dat er wel erger is te vinden. Uiteraard is het systeem dat MKX heeft vooral nadelig voor de speler, maar je kan het spel tenminste spelen zonder aan de DLC te geraken of geld uit te geven. Kijken we dan naar de remake van Dungeon Keeper, waar de game letterlijk onspeelbaar is als je er geen knaken in gooit, dan vind ik dat een ergere vorm.

Als je bedoelt hoe het relevant is dat jij dit een kleuterspel vind, check je eigen reacties maar op nieuwtjes over MKX. Je bent nogal geďnvesteerd in een game die je consistent wegzet als een spel voor kleuters. Een kruistocht tegen Mortal Kombat, zeg maar.

Gewijzigd door Redneckerz op 22-04-2015 om 16:24

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-04-2015 om 12:10 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Gast (80.101.195.xxx): De game wordt beoordeeld op wat het is. Het bestaan van de DLC heeft in dit geval geen effect op de kwaliteit, dus maakt het niet uit voor de beoordeling.

MaartenL (Redacteur) op 22-04-2015 om 14:39 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De DLC boeide me overigens weinig, de karakters in het kombat pack waren voor mij onnodig en zelfs Goro had mogen ontbreken voor mij (aangezien ik er nooit mee speel).

De kern van de personages zijn aanwezig zonder al die DLC/Pre-order packs en daarop heb ik de game dan ook beoordeeld. De kern die je hebt, zonder DLC.

Neemt niet weg natuurlijk dat de praktijken die Warner Bros/NetherRealm hebben gebruikt voor de DLC een beetje overdreven is en niet echt gunstig voor spelers.

René. op 22-04-2015 om 18:16 [Niv: 10 / Exp: 525]
@redneckerzz
"Relevant in de zin dat er wel erger is te vinden. "
Ja, nu herhaal je het weer. WAAROM is dat relevant.

"Uiteraard is het systeem dat MKX heeft vooral nadelig voor de speler, maar je kan het spel tenminste spelen zonder aan de DLC te geraken of geld uit te geven. Kijken we dan naar de remake van Dungeon Keeper, waar de game letterlijk onspeelbaar is als je er geen knaken in gooit, dan vind ik dat een ergere vorm."

Dus het krijgt een 2 ipv een 1.
Ik zie niet in waarom we op de uitzonderlijke nóg slechtere games moeten wijzen om dit nog enigszins positief te doen laten ogen.

" Als je bedoelt hoe het relevant is dat jij dit een kleuterspel vind"
Dat bedoelde ik niet.

Redneckerz (Redacteur) op 22-04-2015 om 18:31 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Rene:
''Ja, nu herhaal je het weer. WAAROM is dat relevant.''
Om verschil aan te duiden.

''Dus het krijgt een 2 ipv een 1.''
Als wat? Als cijfer?

''Ik zie niet in waarom we op de uitzonderlijke nóg slechtere games moeten wijzen om dit nog enigszins positief te doen laten ogen.''
Zoals gezegd, om verschil aan te duiden. MKX is tenminste speelbaar. Zoals gezegd, je bent nogal geďnvesteerd in een game die je consistent wegzet als een spel voor kleuters.

''Dat bedoelde ik niet.''
Uiteraard niet. Je posts spreken voor je. Veel geluk op je kruistocht tegen MKX.

René. op 22-04-2015 om 21:11 [Niv: 10 / Exp: 525]
Oke, nou bedankt dat je het verschil hebt aangeduid.

Ik zal verder niet meer vragen waarom je dat relevant vindt, je lijkt die vraag niet echt te begrijpen..

Redneckerz (Redacteur) op 22-04-2015 om 21:29 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Rene:

Geen probleem. En nee, klaarblijkelijk is het feit dat ik jouw vraag niet begrijp een groter probleem dan een dubbele agenda hebben (En gewoonweg niet op bepaalde feiten in te gaan zoals je tot dusverre hebt gedaan)

Zie je weer bij het volgende Mortal Kombat nieuwtje.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Mortal Kombat X
Type:
Game
Releasedatum:
14-04-2014
Ontwikkelaar:
NetherRealm Studios
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media