Of je nu alle collectibles nastreeft of enkel door de levels rent, op een gegeven moment is een Mario game, naar persoonlijke wens, uitgespeeld. Het spel gaat de (digitale) kast in en het wachten is op een vervolg. Anders is dit voor Super Mario Maker, een titel die oneindig speelbaar lijkt.
Ditmaal is het namelijk niet Nintendo, maar jij en ik die de game creëren. Toegegeven, de ontwikkelaar heeft levels gemaakt om de creatiemogelijkheden tentoon te stellen, maar daarna is het toch echt aan de speler om hun hersenspinsels waarheid te laten worden. Het begint echter wel allemaal bij één vraag: voor welke stijl kies je? Er dient namelijk een keuze gemaakt te worden tussen Super Mario Bros (NES), Super Mario Bros 3 (NES), Super Mario World (SNES) en New Super Mario Bros. (Wii). Het heeft niet alleen betrekking op de visuele stijl, maar ook op de geboden mogelijkheden. Kun je Yoshi bijvoorbeeld gebruiken in Super Mario World, daar is dit niet mogelijk in andere games. Zo heeft iedere stijl zijn invloed op de gameplay.
Het maken van een level is een simpele aangelegenheid waarbij de kracht van de GamePad naar voren komt. Een item pakken met de stylus en deze in het veld plaatsen is voldoende. Op deze manier plaats je blokken, versper je een doorgang en plaats je een vijand om deze doorgang alsnog te forceren. Wil je tussendoor kijken of je creatie daadwerkelijk zo werkt als je dit bedacht had? Druk simpelweg op Play en je kunt direct een poging wagen. Ben je toch niet tevreden of wil je juist verder gaan bouwen, dan zit je even snel weer terug in de Editor om aanpassingen door te voeren. Een kind kan de was doen, maar uiteraard is er wel iets meer nodig om te kunnen spreken van artistieke hoogstandjes.
Zet je door en weet je daadwerkelijk zo’n kunstwerkje te creëren, dan staat niets je in de weg om deze te delen. Althans, bijna niets. Nintendo heeft namelijk één regel om een upload toe te staan: het level in kwestie moet uit te spelen zijn. Je zult dus eerst zelf moeten bewijzen dat je geen onoplosbare obstakels hebt gemaakt die je ook zelf niet kon bedwingen. Heb je bewezen dat dit niet het geval is, dan kun je het level delen met de wereld. In eerste instantie blijft dit beperkt tot tien levels, maar wanneer deze een zekere populariteit vergaren zal dit aantal worden verhoogd. Tot hoeveel is vooralsnog onbekend, maar Nintendo spreekt van een ‘groot aantal’. Natuurlijk wil je niet dat een ander de eer van jouw werk op zich neemt en dus kunnen andermans levels niet nogmaals gedeeld worden. Het is weliswaar mogelijk om andermans werken aan te passen, maar deze vervolgens weer opnieuw tentoonstellen is er niet bij.
Het zoeken van andermans levels kan op verschillende manieren. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om ze te rangschikken op moeilijkheidsgraad. Je bepaalt niet zelf in welke categorie een level valt, in plaats daarvan is het juist de community die dit doet. Wanneer een level door honderd procent van de speler wordt uitgespeeld valt dit onder Easy, lukt het daarentegen maar een klein percentage, dan zal deze onder Hard worden geplaatst. Hiernaast is het mogelijk om je te abonneren op gebruikers zodat je direct een melding krijgt wanneer deze persoon een nieuw level online heeft gezet. Aangezien het succes van Super Mario Maker voornamelijk af zal hangen van het online gedeelte is het te hopen dat Nintendo dit goed uitwerkt, hun reputatie op dit gebied is namelijk niet geheel vlekkeloos. Weten ze dit voor elkaar te krijgen, dan lijkt niets een succes in de weg te staan.
|