Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Forced


Door Rene Groen op 02-11-2015 om 07:18
Bron: Gamed

Nog voordat je de eerste stappen in Forced hebt gezet, krijg je twee waarschuwingen: je zult veelvuldig dood gaan en het is beter om de game coöperatief te doorlopen. Bang maken dit soort teksten mij niet, wel leerde ik al snel dat deze boodschap niet voor niets aanwezig is.

De geschiedenis van ontwikkelaar BetaDwarf is er eentje die we de laatste tijd veelvuldig horen. Een groep studenten besluit hun krachten te bundelen, gaat door een financieel moeilijke tijd en weet uiteindelijk hun game te realiseren. Deze game draagt de naam Forced en verscheen in 2013 voor de PC en Nintendo Wii U, maar is nu eveneens verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. In deze tussenliggende tijd is er in ieder geval geen toevoeging gedaan aan het zwakke verhaal. De spelers komen uit een dorp en worden allen opgeleid om als gladiatoren in een arena te vechten, enkel om demonen te plezieren. Jij laat je echter niet zo makkelijk voor de leeuwen werpen en besluit terug te vechten om uiteindelijk je vrijheid te winnen. Denk aan de hoofdelementen van de film Gladiator en je zit een aardig eind in de richting, maar dan zonder het meeslepende verhaal.


Hoewel deze arena's als een grauwe, eenzijdige aangelegenheid klinken is dit allerminst het geval. Het gaat om uiteenlopende omgevingen, van donkere jungles tot zonovergoten stranden. Omdat je het spel met vier spelers aan kunt vangen krijg je de keuze uit een viertal strijders; de snelle zwaarden, de pijl en boog voor het aanvallen over een grotere afstand, de meer defensieve schilden of het grotere bereik, doch de tragere snelheid van een hamer. Hulp krijg je in de vorm van Balfus, een zwevende orb die je simpele opdrachten kunt geven als volgen of het uitvoeren van een interactie met de omgeving. Door hem langs fakkels te begeleiden krijgt hij speciale vaardigheden, bijvoorbeeld een bom die tot ontploffing gebracht kan worden of een helende gave om je te genezen.

Of je nu alleen speelt of coöperatief; het gebruik van Balfus is niet gemakkelijk. Forced tracht puzzels en actie te combineren, hetgeen los van elkaar redelijk werkt. Combineer de twee echter en je verliest al snel het overzicht. Terwijl de verschillende vijanden in grote getale op je af blijven komen tracht je Balfus te commanderen, vijanden van je af te houden en het doel van een puzzel niet uit het oog te verliezen. Het is veelal een onmogelijke opgave en zoals de ontwikkelaar al zei; je sterft veelvuldig. Tijd dus om de tweede waarschuwing in acht te nemen en een vriend uit te nodigen, hetgeen zowel lokaal als online mogelijk is. Deels helpt dit aan de toegankelijkheid van het spel, een goede communicatie in ogenschouw nemend. Dit komt vooral omdat je Balfus beiden kunt aansturen, hetgeen voor chaotische taferelen zorgt. Wanneer twee spelers beiden Balfus opdrachten geven gaat deze als een ping pong bal heen en weer en verlies je uiteindelijk het overzicht, hetgeen resulteert in – jawel –, de dood.


Het verhaal laat zich spelen als een twin-stick actie-puzzelaar. Je loopt dan ook met de ene stick en vecht in 360 graden met de andere. De vijanden die je tegen komt hebben verschillende vaardigheden, maar gaandeweg de game vordert zul je dit al snel doorgronden en weinig verrassingen meer tegen komen. Om je kwaliteiten uit te bouwen dien je kristallen te winnen, waarbij je er in iedere arena drie kunt verdienen; door een arena te doorlopen, door een specifieke opdracht uit te voeren en door een time trial te behalen. Dit laatste is een vrijwel onbegonnen zaak door de verkeerde camerastandpunten. Zelfs bij het volledig uitzoomen van de camera komt het veelvuldig voor dat je de speler(s) en Balfus niet in hetzelfde kader ziet. Het zorgt voor kostbaar tijdsverlies, waardoor ik al snel besloot om me vooral op de eerste twee mogelijkheden te richten. Toch wist ook dit er niet voor te zorgen dat ik gegrepen werd door de game. Dit komt vooral omdat er geen juiste balans is gevonden tussen puzzelen en actie. Wanneer je het spel coöperatief aanvangt, hetgeen mogelijk is voor maximaal vier spelers, dan is dit nog deels te overzien, maar zelfs dan is het spel niet vlekkeloos. Eindbazen hebben een makkelijk te doorgronden aanvalspatroon, geluiden zijn weinig indrukwekkend en de op momenten aanwezige slowdown kan funest zijn voor het doen slagen van een arena. Alle goede ideeën ten spijt schort het dan ook aan de uitwerking, terwijl we toch hadden gehoopt dat ze deze punten er na twee jaar uit waren gehaald.
Beoordeling
55
Onder de naam 'Slighty Better Edition' is Forced uitgebracht op de Xbox One en PlayStation 4. Deze toevoeging aan de titel is opvallend te noemen aangezien veel van de oorspronkelijke frustraties nog altijd aanwezig zijn. Wanneer twee of meer spelers de moeite nemen om de game te doorgronden is er voldoende plezier uit te halen, maar zelfs dan dien je rekening te houden met enkele (technische) mankementen als een inzakkende framerate en een onjuiste balans tussen puzzels en actie.


15:02  Rainbow Six Siege is Gold en toont Spetsnaz
07:16  Gameplayvideo Yo-Kai Watch
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Kutabare!!!!! op 08-11-2015 om 15:10 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Titel blijft geniaal .

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Forced
Type:
Game
Releasedatum:
21-10-2015
Ontwikkelaar:
BetaDwarf
Uitgever:
BetaDwarf
Media:
Geen media gevonden