Het is alweer enkele maanden geleden dat we aan de slag mochten met de eerste episode van King's Quest. De terugkeer van een oude franchise beviel ons goed, getuige de score van een 80. Kan de tweede episode wederom imponeren?
Aan het einde van de eerste episode werd Graham tot ridder benoemd, maar in deze tweede episode – Rubble without a Cause – zien we hem al in de rol van koning. De verhaalvertelling, waarbij de oude koning vertelt aan zijn kleindochter Gwendoline, is behouden gebleven, maar de overgang van ridder naar koning is ietwat raar gekozen. Het lijkt alsof besloten is het verhaal in losse episodes te vertellen, met weinig onderlinge relaties. Hoewel dit zal moeten blijken uit toekomstige episodes zijn er weinig verbanden gelegd tussen deze en de vorige episode, waardoor eerder genomen beslissingen vooralsnog weinig invloed lijken te hebben.
In deze nieuwe episode maakt Graham een uitstapje van zijn dagelijkse bezigheden als koning, totdat een Goblin hem gevangen neemt en ontvoert naar een kerker. Het zal uiteindelijk de hoofdlocatie vormen, waarbij niet alleen jij, maar ook andere bekenden gevangen zitten. Het uiteindelijke doel is dan ook om te ontsnappen, waarbij je rekening dient te houden met je vrienden. Naarmate de dagen vorderen zullen zij hun krachten zien afnemen en dus zul je goed om moeten gaan met de weinige hulpmiddelen die je bezit in de vorm van voedsel en medicijnen. Je doel is uiteraard om eenieder in leven te houden, maar je zult dan goed om moeten gaan met je tijd. Hoe langer het immers duurt, hoe kleiner de kans dat iedereen het er levend vanaf zal brengen.
Hoewel dit een redelijk zware insteek lijkt te zijn is de humor nog altijd goed aanwezig. Dit gebeurt lang niet altijd via gesproken teksten, de Goblins praten namelijk niet en moeten het hebben van hun animaties, hetgeen de ontwikkelaar zeer goed onder de knie heeft. Toch zien we ook veranderingen ten opzichte van de eerste episode. Betrad je daar meerdere locaties, daar vormt de kerker nu de hoofdmoot van het avontuur. Ook in de lengte zien we een verandering, deed ik nog ongeveer zes uur over de eerste episode, daar was ik nu in de helft van de tijd klaar.
Rubble without a Cause is zeker niet slecht te noemen, maar we hadden er simpelweg wat meer van verwacht. Het had totaal niet erg geweest als we na enkele maanden meer van hetzelfde kregen. Een episodische titel als Life is Strange kwam hier ook prima mee weg en wist verbanden aan te leggen tussen episodes. King's Quest lukt dit vooralsnog niet. Op zichzelf staand is deze tweede episode leuk om te spelen, wel doet het een stapje terug in termen van locatie en spelduur. De nieuwe ideeën die de ontwikkelaar probeert zijn ze te prijzen, we hopen enkel dat ze met de derde episode niet teveel experimenteren en teruggaan naar het avontuurlijke uit A Knight to Remember.
|