In een eerste episode liet Telltale Games ons zien dat er prima een verhaal te vertellen valt binnen het Minecraft universum, maar helaas wisten ze dit geen gepaste opvolging te geven in de tweede episode. Kan de derde episode zich herpakken, of is een vervolg niet langer nodig?
Na het spelen van deze derde episode – The Last Place You Look – moeten we helaas nog altijd concluderen dat je ditmaal minder betrokken zult zijn bij het verhaal en de karakters als uit andere titels van Telltale. Dit is simpel te verklaren, het is immers lastiger je te verplaatsen in blokkerige karakters die de wereld willen redden, dan een onschuldig meisje dat te maken krijgt met een invasie van zombies. Gelukkig maakt de humor een hoop goed, maar alleen hiermee kan de serie zich niet redden. Het is wat dat betreft goed dat er qua gameplay stappen worden gemaakt wanneer we deze episode afzetten tegenover diens voorganger.
Verwacht niet dat er ineens nieuwe elementen van gameplay op je af worden gevuurd, maar de variëteit is gelukkig wel een stuk meer aanwezig. Een Quick-Time Event, het oplossen van een puzzel, een gevecht en een gesprek; het is allemaal weer aanwezig, maar de balans is ditmaal beter verzorgd. Ook mogen we weer elementen craften, hetgeen natuurlijk aansluit bij Minecraft, maar in deze Story Mode weinig om het lijf heeft. Dit is echter helemaal niet erg, het tempo ligt hoog en daarmee komt het gevoel voor avontuur weer goed tot leven, iets wat in de tweede episode juist ontbrak.
Een ander kritiekpunt op Assembly Required was de stilstand wat betreft de karakterontwikkeling. Nergens leerden we iets nieuws of was er op een andere manier sprake van enige vooruitgang. Gelukkig zijn er ditmaal scenes waardoor je Jesse beter leert kennen, waardoor je meer binding krijgt met dit hoofdkarakter. Het staat echter haaks op de besturing van je personage. De camerastandpunten zijn op momenten dermate onlogisch dat je nog nauwelijks een idee hebt welke kant je nu precies op moet. En zelfs als je dit idee wel hebt zorgt de besturing ervoor dat je doel soms verder weg lijkt dan nodig had hoeven zijn. Het beperkt zich gelukkig tot het middenstuk van The Last Place You Look, maar het is jammer dat de episode als geheel gezien niet consequent is wat betreft gameplay.
Gelukkig maakt de ontwikkelaar op ander vlak veel goed. De locaties zijn bijvoorbeeld diverser, waarbij we zelfs onder water kunnen gaan. Ook de keuzes die je dient te maken voelen alsof ze daadwerkelijk een impact hebben in de laatste twee episodes. Op momenten kwamen ook eerder gemaakte keuzes terug, hetgeen weliswaar niet direct een grootse impact had, maar wel opgemerkt werd tijdens het spelen. Anderhalf uur gameplay voelt nog altijd ietwat weinig en echt verrast worden we helaas niet, maar het valt moeilijk te ontkennen dat Telltale Games sterk terugkomt en ons uit laat kijken naar wat komen gaat.
|