Twee jaar geleden verscheen Watch Dogs, een nieuw IP van Ubisoft waarin het hacken van apparatuur centraal stond. Het spel draaide om protagonist Aiden Pearce in de stad Chicago, maar met de sequel gooit de ontwikkelaar het roer om.
In Watch Dogs 2 reizen we namelijk af naar San Francisco, de stad van Silicon Valley, Chinatown en de Golden Gate Bridge. Tevens is het de stad van Marcus Holloway, een talentvolle hacker uit Oakland die toebehoort aan de DedSec organisatie. Voor wie onbekend is met het origineel; DedSec richtte haar pijlen op ctOS, een systeem dat informatie van iedere inwoner opslaat in een databank, maar lang niet zo veilig is als de makers willen doen vermoeden. Het grote verschil tussen Marcus en Aiden is dat deze nieuwe protagonist een stuk leniger is. Parkour zal hierdoor onderdeel gaan vormen van de gameplay, toch betekent dit niet dat we iedere situatie direct moeten ontvluchten. Als wapen beschik je namelijk over een biljartbal die aan een touw zit, ideaal om harde klappen mee uit te delen.
Hoewel de nadruk nog altijd op het hacken ligt beschikt Marcus ook over andere speeltjes waar hij gebruik van kan maken. Neem bijvoorbeeld de RC Jumper, een kleine robot die je aan kunt sturen om bijvoorbeeld schroeven te verwijderen of machines op afstand te hacken. Het tweede hulpmiddel betreft een Quadcopter, een drone die je in de lucht kunt laten vliegen om een overzicht van de actie te krijgen. Tevens kan dit speeltje ingezet worden als een racewagen, waarmee natuurlijk meteen de vraag opkomt of er op afstand bestuurbare races in de game zullen zitten. Als laatste kun je gebruik maken van IED's, hetgeen staat voor Improvised Explosive Devices. Een perfect middel om aan een auto te hangen, deze vervolgens te hacken en vanaf een afstand als opblaasbaar middel te gebruiken.
Ondanks deze nieuwe gadgets ligt de nadruk nog altijd op het hacken. Senior Producer Dominic Guay noemt Watch Dogs 2 zelfs de fantasie van iedere hacker. Of dit daadwerkelijk zo is leren we op 15 november, maar er zijn in ieder geval positieve voortekenen. Het hacken van telefoons kennen we weliswaar uit het eerste deel, ditmaal gaan ze nog een stapje verder. Het is bijvoorbeeld mogelijk om iemand telefoon af te laten gaan om voor een afleiding te zorgen en later krijg je zelfs de gave om dit voor groepen mensen te doen. Wanneer de politie je ingesloten heeft is het tevens de ideale manier om te ontsnappen. Je hackt simpelweg hun headset en geeft ze valse informatie, waarmee je een mogelijkheid creëert om te ontkomen.
Toch wil Ubisoft je geen verplichting opleggen hoe je de game speelt. Er zijn dan ook altijd drie manieren; actie, stealth of hacken, of uiteraard een combinatie van deze drie. Het is zelfs mogelijk de gehele game uit te spelen zonder ook maar iemand omgelegd te hebben. Dit hoef je nog niet eens alleen te doen, je kunt namelijk bij elkaars wereld binnen stappen en samen ongein trappen of serieus de missies aanvangen. De enige vraag die vooralsnog overeind blijft is of Watch Dogs 2 een uniek gezicht heeft. De inmenging van Watch Dogs is een logische, maar hiernaast lijkt de game ook te steunen op de gameplaymechanieken van bijvoorbeeld Assassin's Creed en Far Cry. Een interessante mix of onsamenhangende factoren? Over enkele maanden weten we het.