Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Valley


Door Rene Groen op 03-09-2016 om 13:47
Bron: Gamed

De mensheid ontleent zijn bestaan grotendeels uit de natuur. Een ecologisch systeem dat in evenwicht is helpt ons, tegelijkertijd doen we er alles aan om deze balans te verstoren. We kappen bossen, slachten dieren en doorboren de ozonlaag met gifstoffen. Valley speelt in op dit thema en voegt hier een verhalend element aan toe.

De naam van de game verwijst naar het gebied waarin het zich afspeelt. Een schitterende vallei, vol leven en grotendeels verborgen voor de mensheid. Toch ben je niet de eerste die hier zijn stappen zet. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog kwam een groep onderzoekers samen om het gebied te onderzoeken. Niet vanwege diens natuurlijke weelde, maar om de zogeheten Life Seed te vinden. Een energiebron die gebruikt moest worden om er een ultiem vernietigingswapen van te maken. Het is een verhaal waarin je zelf meer diepte aan kunt brengen door bewijsstukken te verzamelen zoals audio-opnamen.

Al snel ontdek je een uniek pak, de LEAF (Leap Effortlessly through Air Functionality) genaamd. De onderzoekers gebruikten het om snel door de omgeving te geraken en voor jouw heeft het dezelfde rol. In eerste instantie stelt het je in staat om grootse sprongen te maken, toch blijkt dit slechts het topje van de ijsberg. Door het vergaren van upgrades kun je onder andere over water rennen en middels een grijphaak je weg vervolgen. Dit laatste is weliswaar het zwakste onderdeel van het pak omdat je er veel te weinig controle over hebt, als totaalpakket voel je je echter bijzonder machtig en ren, spring en vlieg je al snel door de omgevingen.



Een andere functionaliteit van de LEAF is God Hand. Het stelt je in staat om energie aan het leven in de vallei te geven of te onttrekken. Zie je een dood dier of afgestorven boom, dan kun je deze terug tot leven brengen door het energie te geven. Dit werkt twee kanten op, wanneer je zelf namelijk de dood in de ogen kijkt ontleen je energie uit de natuur om weer tot leven te komen. Het is een uniek spelconcept waarbij je jezelf daadwerkelijk schuldig voelt als het ecosysteem afbrokkelt door jouw toedoen. Het is alleen jammer dat de echte verdieping tegelijkertijd ontbreekt. De dood zul je voornamelijk vinden door water (de LEAF is namelijk te zwaar om te zwemmen) en door combat tegen identieke vijanden of bazen die misplaatst aanvoelen. Combat als gameplay is duidelijk een ondergeschoven kindje geweest tijdens de ontwikkeling en is één van de zwakkere onderdelen uit het spel. Er is dan ook te weinig gevaar aanwezig om God Hand daadwerkelijk naar voren te laten komen.

Ook op ander gebied valt Valley door de mand. Wanneer je in open omgevingen rondloopt werkt de game het beste. Je ontrafelt meer van het verhaal, verzamelt collectibles (waarover later meer) en voelt je vrij tussen alle flora en fauna. Toch heeft de ontwikkelaar het nodig gevonden om ook meer gesloten gebouwen toe te voegen. Alhier werkt je LEAF uitrusting niet meer waar het voor bedoeld is. Het is ongetwijfeld gedaan om wat meer variëteit toe te voegen, toch hadden we liever gezien dat ze het totaal achterwege hadden gelaten.


Valley is vooral een walking (of jumping) simulator geworden waarbij de gameplay in dienst staat van het verhaal. Niet alle aspecten zijn even goed gelukt, toch maakt het gevoel van exploratie veel goed. Deze ontdekking komt mede door de collectibles die je kunt vergaren. Het vinden van eikels (niet te verwarren met personen) opent bijvoorbeeld nieuwe paden die je weer de beschikking geven tot upgrades voor je pak. Hiernaast kom je medaillons tegen die je toegang verschaffen tot een eeuwenoude piramide. In eerste instantie dacht ik er al snel genoeg te hebben om de geheimen van de piramide te ontrafelen, toch bleek dit slechts schijn. De piramide gaat behoorlijk diep, iedere kamer je toegang verschaffend tot meer upgrades. Om deze kamers te openen heb je steeds meer medaillons nodig, hetgeen uitnodigt om de omgevingen te blijven verkennen. Het goede nieuws is dan ook dat je terug kunt keren naar eerder ontdekte gebieden om alles nog eens uit te pluizen. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel gamers niet aanvoelt als een game. Het is meer een ontdekkingstocht die raakvlakken heeft met Mirror's Edge. Ondanks dat niet alle elementen hetzelfde niveau behalen heb ik toch genoten van Valley. Zie het als een unieke tocht, onderbouwd door schitterende omgevingen en een indrukwekkende soundtrack. Wellicht leer je de natuur dan ook net wat meer waarderen.
Beoordeling
80
Valley zou je kunnen omschrijven als een walking simulator, maar daarmee zouden we het tekort doen. De ontwikkelaar heeft namelijk getracht wat meer verdieping aan te brengen door ook een stukje combat te integreren, hoewel dit eigenlijk niet nodig was geweest omdat het juist het matigste onderdeel is uit de game. Beter is het dan ook om Valley een ontdekkingsreis te noemen waarin ons ecologisch systeem een centrale rol inneemt. Door een special pak ren en spring je door de omgeving, openbaar je geheimen, verzamel je collectibles en breng je de flora en fauna tot leven. Voor sommigen is dit misschien wat te weinig om het als 'game' te bestempelen, voor mij was het een unieke reis die ik iedereen aan wil bevelen die deze tocht eveneens durft te ondergaan.


09:59  Victini krijgt Pokémon X & Y trailer
09:41  Double Fine stelt Thoth aan ons voor
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Valley
Type:
Game
Releasedatum:
24-08-2016
Ontwikkelaar:
Blue Isle Studios
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:



Meer media