Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

FIFA 17


Door Rene Groen op 02-10-2016 om 08:58
Bron: Gamed

Voetbal is voetbal en daar kun je nu eenmaal weinig aan veranderen. Toch betekent dit niet dat FIFA 17 een kopie is van voorgaande edities. Met onder andere een nieuwe engine en een verhalende modus proberen ze de nodige vernieuwingen aan te brengen waarbij de één meer geslaagd is dan de ander.

De Frostbite engine zal gamers niet vreemd zijn die eerder titels van Electronic Arts speelden. Namen als Battlefield, Need for Speed en Star Wars Battlefront werden reeds voorzien van deze engine en ook FIFA 17 is nu in dit rijtje te plaatsen. Wat direct opvalt is dat de kleuren wat zachter en daardoor meer natuurgetrouw over komen. Ook de belichting is een stuk realistischer en de spelers voelen zelf minder plastic aan dan voorheen. Op dit vlak worden dan ook duidelijk sprongen gemaakt, tegelijkertijd betekent dit niet dat iedere speler ineens op zijn evenbeeld lijkt. Natuurlijk, de grote namen zijn nog altijd direct herkenbaar, tegelijkertijd valt deze herkenning vrijwel compleet weg bij de minder bekende spelers uit de kleinere competities, waaronder ook onze Eredivisie. FIFA 17 mag dan wel vrijwel alle competities in huis hebben qua licenties, iets meer nadruk op de voetballers die deze competities vorm geven zou wenselijk zijn.


We benoemden het al in de inleiding; één van de grootste vernieuwingen in de game is een verhalende modus onder de naam The Journey. Jij bent Alex Hunter, een jonge speler die furore wil maken binnen de Engelse competitie. Middels trainingen en wedstrijden zul je jezelf moeten onderscheiden om zo je (basis)plaats in het elftal te verdienen. Je krijgt te maken met diverse aspecten binnen het voetbal, denk aan vriendschappen en onderlinge rivaliteiten, alsmede de keuze voor een elftal. Immers; kiezen voor Manchester City levert je weliswaar meer salaris op, toch is de kans op een basisplaats een stuk kleiner. Althans, dit is hoe de game het aan je presenteert, in de realiteit valt dit wel mee. Het is een vaststaand verhaal met slechts kleine vertakkingen. Onder dit laatste ook het praten met de media. Je kunt een koude, gematigde of meer geprikkelde reactie te geven, hetgeen zijn invloed heeft op je manager en de fans.

De echte actie zal natuurlijk plaatsvinden op het veld zelf, op een positie die je zelf kunt kiezen. Tussen de wedstrijden door werk je trainingen af en verbeter je de kwaliteiten van Hunter. Mocht je dit teveel gedoe vinden dan kun je de resultaten altijd nog simuleren en je puur op de wedstrijden richten. Behaal je goede resultaten, dan verkrijg je vaardigheidspunten die je in kunt wisselen tegen diverse kwaliteiten. Als verdediger zul je bijvoorbeeld kiezen voor een betere sliding, terwijl je als vleugelspeler sneller je topsnelheid wilt bereiken. In welke richting je de speler ook uitbouwt, het is aan te raden om het hele team te besturen en niet enkel voor Hunter te kiezen. Je medespelers hebben er een houtje van om de bal lang rond te laten gaan en je soms amper in het spel te betrekken en de frustratie is des te groter als ze op een knullige manier een bal verliezen.


Hoewel het idee van het vertellen van een verhaal rondom één speler duidelijk nog in de kinderschoenen staat, zo is het bijvoorbeeld afgeperkt tot de Premier League en kun je niet zelf een speler creëren, is het toch een interessante toevoeging. Het achterliggende verhaal van een jonge speler met problemen uit het dagelijks leven die zichzelf opwerkt tot ster is weliswaar wat cliché, maar daardoor niet minder leuk om te spelen. Mocht je dit verhalende aspect teveel een GTST-gehalte vinden hebben dan kun je altijd nog terecht in de traditionele carrière-opties van een speler of een manager.

Zoals The Journey nu de grootste toevoeging is qua modi was deze rol enkele jaren geleden weggelegd voor FIFA Ultimate Team. Het verzamelen van kaartjes en het samenstellen van een team werd voor velen een dagbesteding. Aan deze opzet is in FIFA 17 niets veranderd, wel zijn er de nodige toevoegingen gedaan. Squad Building Challenges geven bijvoorbeeld eisen mee waar een team aan moet voldoen, zo moeten ze bijvoorbeeld allen uit één competitie komen of juist van dezelfde nationaliteit zijn. Je verdient hiermee speciale beloningen, toch valt het grote geld te verdienen in een andere toevoeging; FUT Champions. Binnen een toernooistructuur strijd je binnen online wedstrijden voor de beste noteringen. Het competitieve aspect die we al kenden krijgt hiermee nog een extra stimulans en is voor EA de manier om Ultimate Team te verbinden met e-Sports. Hier valt uiteraard wel bij te noteren dat het niet alleen draait om de beste prestaties aangezien je met het inleggen van echt geld ook meer kans hebt op betere spelers.


Of je nu één van de hierboven besproken modi of één van de andere modi speelt, het valt direct op dat de speelsnelheid is teruggeschroefd ten opzichte van vorig jaar. Het draait om rondspelen, wachten op je moment en dan toeslaan. Het betekent eveneens dat er meer nadruk is komen te liggen op het fysieke aspect. We zien spelers vaker hun lichaam gebruiken om een bal af te schermen, terwijl je medespelers over een betere intelligentie beschikken om positie te kiezen en zich vrij te lopen. De tragere gameplay zal ervoor zorgen dat lang niet iedereen zal genieten van FIFA 17. Het is een stuk realistischer, maar tegelijkertijd kan dit je ook tegen staan. Het neigt meer naar simulatie dan arcade en dit moet je natuurlijk liggen. Overigens is realisme niet voor ieder vlak te noteren, zo zijn steekballen nog iets te krachtig en komen spelers soms op een rare manier met elkaar in botsing.

Ook op ander vlak is er getracht te innoveren. De dode spelmomenten zijn aangepakt, hetgeen we niet allemaal toejuichen. Positief zijn we over de corners en de vrije trappen, die je een stuk meer controle geven over de situatie. Je kiest bijvoorbeeld je positie van de speler ten opzichte van de bal om met een curve of juist in een strakke lijn te schieten. Bij de corners is er een crosshair waarmee je de positie van de bal bepaalt, terwijl je tegelijkertijd je medespelers aan kunt sturen. Het vergt enige gewenning, maar na enige oefening zul je de verbeteringen merken. Anders is dit bij de penalty's. Je bepaalt zowel de aanloop als de schotkracht en richting, waardoor je jezelf opnieuw aan moet leren om een succesvolle strafschop te nemen. Een kwestie van gewenning? Wellicht, toch vragen we ons af waarom goed werkende aspecten zo nodig op de schop moeten. Van een minder grote orde is het lopen langs de zijlijn bij een inworp waar deze (kleine) meerwaarde wel te noteren valt.


Als laatste mag het commentaar natuurlijk niet onbesproken blijven. De mannen hebben meer zinnen ingesproken dan voorheen en haken goed in op actuele situaties, toch weten ze hiermee niet te voorkomen dat ze zo nu en dan in herhaling vallen. Sowieso zijn enkele van hun uitspraken herkenbaar uit vorige edities. Dit valt ook door te trekken voor de game als geheel. Met een nieuwe engine, The Journey en het aanpakken van dode spelmomenten is getracht op bepaald vlak te innoveren, terwijl ze tegelijkertijd uitbouwen in de bekende modi. Het vernieuwde systeem van penalty's had wat ons betreft niet gehoeven, terwijl de verhalende modus rondom Alex Hunter juist wel een toegevoegde waarde heeft. Het grootste verschil zit hem echter in het tragere tempo van de game. De één zal dit toejuichen vanwege diens realisme, de ander zal het als een harde tackle op de fun-factor zien. We verbinden hier geen conclusie aan, wel geven we het je als waarschuwing mee wanneer je een keuze maakt tussen deze footie en Pro Evolution Soccer 2017.
Beoordeling
85
Met The Journey, een nieuwe engine en betere AI weet FIFA 17 indruk te maken, terwijl het streven naar realisme middels tragere gameplay niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Het is jammer dat ze verder in dezelfde valkuilen stappen als voorheen, denk aan niet gelijkende spelers uit kleinere competities en ietwat herhalend commentaar, tegelijkertijd weten ze op ander vlak wel te innoveren en veelal ook te imponeren. Er is dus nog werk aan de winkel voor FIFA 18, maar dit neemt niet weg dat de bal ook nu weer lekker rolt.


09:02  Firstlook Festival
08:56  Openingsvideo Monster Hunter Stories
 Reacties (5)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 02-10-2016 om 10:07 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Tot nu toe vermaak ik me er enorm mee. Kan de lichte wijzigingen apprecieren maar het is wel een tikkeltje wennen.

The Journey is ook leuk en kan ook als soort tutorial dienen

Gast (94.213.38.xxx) op 02-10-2016 om 12:19
Eerste Persoonlijke irritante bug tegengekomen.. Ondershirts verschijnen niet. :(

Gast (87.214.216.xxx) op 03-10-2016 om 14:30
Ik vind echt dat ze de controles op handmatig moeten zetten, of iig als je online speelt. Dan komt het tenminste meer op skill aan..

Gast (94.211.104.xxx) op 04-10-2016 om 22:49
Ben al blij dat messi's rotkop na 4 delen
verdwenen is. Zorgt de FrostBite 3 engine
ook voor echt mooiere/soepelere graphics of valt
het wel mee in vergelijking met de vorige engine?

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-10-2016 om 15:33 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Verwacht grafisch niet ineens grootse sprongen vooruit, het zit hem eerder in de belichting en andere elementen die in de review staan omschreven.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
FIFA 17
Type:
Game
Releasedatum:
29-09-2016
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:



Meer media