Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

2Dark


Door Rene Groen op 13-03-2017 om 11:21
Bron: Gamed

Voordat ik aan 2Dark begon had ik weinig verwachtingen van de game. Het donkere thema was me in screenshots opgevallen, verder ging ik blanco het spel in. Al snel bleek dat lugubere gebeurtenissen ten grondslag liggen aan het verhaal maar dat ze dit niet constant door weten te trekken om van een geslaagde game te kunnen spreken.

Aan het begin van de game lijkt er nog weinig aan de hand te zijn. Mr. Smith is op een campingtrip met zijn vrouw en twee kinderen tot het noodlot toeslaat. Zijn vrouw wordt onthoofd en de twee kinderen ontvoerd. Je doel is dan ook om ze terug te vinden. Zeven jaren zijn verstreken als we het verhaal oppikken. Inmiddels is bekend dat zijn twee kinderen lang niet de enigen zijn die eenzelfde lot hebben ondergaan, hetgeen de ernst en noodzaak nog maar eens onderstreept. Het is wat dat betreft jammer dat deze serieuze ondertoon al snel wordt vergezeld door onderwerpen die uit een B-film gestapt lijken te zijn. Alle stereotypen worden van stal gehaald, getuige moordende clowns en angstaanjagende zusters in een themapark en weeshuis. Tevens zijn er de nodige misstappen in het verhaal die geen antwoord krijgen. Op momenten refereren ze bijvoorbeeld naar verkrachting zonder dat hier enige aanleiding voor is en de benoeming van de politie is opvallend als ze geen enkele rol spelen in een ontvoeringszaak. Wat dat betreft hadden we toch meer verwacht van Frédérick Raynal, de man achter Alone in the Dark.


Ook op ander gebied zijn er enkele keuzes gemaakt waar je over kunt twijfelen. De top-down view zorgt ervoor dat het horroraspect naar de achtergrond verdwijnt. Er zitten enkele schrikmomenten in verwerkt maar dit kunnen we nauwelijks onder de noemer horror plaatsen. Het isometrische standpunt in combinatie met donkere beelden zorgt er ook voor dat je regelmatig verrast zult worden door gevaren die je simpelweg niet aan ziet komen. Het gebruik van lichtbronnen helpt je weliswaar om dit deels op te vangen, toch bleef ik regelmatig dood gaan vanwege onvoorziene obstakels als ingestorte vloeren. Wat eveneens irriteert is je inventaris die soms wel een kwart van je scherm inneemt, zonder de mogelijkheid om nutteloze items weg te gooien. Dat de game niet pauzeert als je hier iets uit gebruikt helpt mee aan de spanningsopbouw, tegelijkertijd vraagt het de nodige gewenning om je snel wegwijs te maken in het gebruik ervan. Gelukkig komt het uiteindelijk neer op het selecteren van een handjevol items, gebruikersvriendelijk is het echter allerminst.

Je hoofddoel in het spel is om je kinderen terug te vinden, maar dit doe je niet zonder ook andere slachtoffers te redden. Het advies is om de levels eerst goed te verkennen, een confrontatie met vijanden verlies je vrijwel altijd en sluipen is dan ook aan te raden. Door de eerder benoemde donkere beelden komt dit veelal neer op trial-and-error. Met een handgeweer maak je nog enige kans als je gespot bent, aangezien kogels echter schaars zijn kun je hier slechts beperkt op terugvallen. Heb je eenmaal kinderen gevonden dan is het doel ze naar de uitgang te begeleiden. Het is van belang een goede route te kiezen, zien ze namelijk een lijk liggen dan reageren ze beangstigend en dit kan opgemerkt worden door vijanden. Door commando's als 'sssst' en 'volg' te geven moet je dit zien te voorkomen, hetgeen gelukkig goed werkt. Lukt het je niet om ze goed te helpen dan kan dit in doodslag resulteren. Dit gaat gepaard met bloederige taferelen die door diens eerder benoemde absurditeit en cartooneske graphics de plank misslaan. Het maakt minder indruk als wat de ontwikkelaar voor ogen had.


Om de uitdaging verder te onderstrepen worden gevonden items niet meegenomen naar een volgend level en ontbreekt een auto-save systeem. Handmatig saven doe je op een originele manier, namelijk door even een sigaretje te roken. Het uitspelen van 2Dark is verder één ding, je kunt het jezelf moeilijker maken door te trachten om vijf sterren te halen. Dit doe je door alle kinderen te redden, geen vijanden om te leggen en al het snoepgoed te vinden, wat je gebruikt om kinderen mee te krijgen of vijanden mee af te leiden. Het is een spannende aangelegenheid waarbij je ook regelmatig eerst de juiste items als een sleutel moet zien te vinden om verder te kunnen komen. Jammer is dat de eerder benoemde minpunten drukken op deze positieve elementen. 2Dark heeft namelijk een interessant idee en combineert dit met uitdagende gameplay, tegelijkertijd is het spel regelmatig dermate donker en slaan ze door in de absurditeit om hun eigen ideeën voldoende te onderstrepen.
Beoordeling
60
2Dark deinst niet terug om een luguber verhaal te vertellen, helaas trekken ze dit echter niet door en vervallen ze al snel in absurditeit. Constant is er een gevoel van spanning maar toch zorgen de donkere beelden ervoor dat je niet altijd een goed overzicht hebt van de gebeurtenissen. Door dit soort tegenstrijdigheden weet 2Dark geen constant niveau vast te houden en blijf je met het gevoel achter dat er meer in had gezeten.


13:37  Battlefield 1's Verdun Heights in gameplay
11:21  Blue Reflection met Gameplayvideo
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
2Dark
Type:
Game
Releasedatum:
17-03-2017
Ontwikkelaar:
Gloomy Wood
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:

Meer media