Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Shenmue I & II


Door Rene Groen op 25-08-2018 om 16:49
Bron: Gamed

Mogelijk heb je, om verschillende redenen, weleens van Shenmue gehoord. Dit kan zijn vanwege de passie waarmee Yu Suzuki aan de serie werkte, het enorme ontwikkelbudget dat nooit werd terugverdiend, de geannuleerde MMO, de inmiddels gesloten mobiele game of de aankondiging van een derde deel. Een lange geschiedenis die zijn oorsprong vindt in het jaar 1999 toen het origineel op de DreamCast werd uitgebracht.

Nadat Yu Suzuki had gewerkt aan projecten als Hang-On, Out Run en Virtua Fighter wilde hij wat anders. Niet langer een game die draaide om gameplay van enkele minuten maar juist een langdurige ervaring creëren die zich zou strekken over meerdere games. Het eerste resultaat was Shenmue dat in 1999 op de Dreamcast verscheen en twee jaar later een sequel kreeg op ditzelfde systeem, waarna het in 2002 ook op de Xbox werd uitgebracht.


Shenmue draait om de achttienjarige Ryo Hazuki, woonachtig in het Japanse plaatsje Yokosuka in 1986. Wanneer hij thuis komt treft hij de mysterieuze man Lan Di aan die in een verhit gesprek is met zijn vader Iwao over de zogeheten Dragon Mirror. Na een kort gevecht sterft Iwao in de handen van Ryo en besluit de jongen op onderzoek te gaan om wraak te nemen. Met niet veel meer dan een beschrijving van de man en de kennis dat hij een zwarte auto bestuurt is dit het begin van een avontuur waar je makkelijk twintig uur in kunt stoppen. Een tijd die ongetwijfeld niet iedereen kan waarderen.

Dit laatste klinkt als een negatieve uitlating over de game, toch is dit allerminst het geval. Wat ik hiermee aan wil geven is dat Shenmue een trage game betreft. Je zou het een life simulator kunnen noemen. In de stad praat je met mensen om meer informatie te vergaren over Lan Di terwijl het alledaagse leven gewoon door loopt. Door een dag- en nachtcyclus zullen winkels hun deuren openen en sluiten en zullen inwoners hun eigen levens leiden. Wil je dan ook met iemand praten en breekt de avond aan dan zul je een dag later terug moeten keren. Gelukkig is er genoeg om de tijd mee te doden. Je kunt gevechtstechnieken trainen in een dojo, games als Hang-On en Space Harrier ervaren in de arcade, een potje poolen of darten in het café en zult zelfs een baan moeten zoeken als je over voldoende geld wil beschikken. Ondanks de ouderdom is Shenmue opvallend levendig en stijlvol. De locaties zijn weliswaar niet zo groot als hedendaagse games, toch is duidelijk dat we hier te maken hebben met de grondlegger van het genre waar je zelf richting aan moet geven. Er zijn dan ook geen markers die je op weg helpen; je zult zelf je weg moeten vinden.


Naast je zoektocht naar informatie en het spelen van de mini-games zul je ook regelmatig met vijanden worden geconfronteerd. Deze gevechten zijn niet de focus van de game en daardoor nooit al te lastig en voelen zelfs wat stijfjes aan, toch is het een aangename afwisseling en krijgen ze meer betekenis omdat ze niet iedere vijf minuten aan je voorgeschoteld worden. Ondanks dit gegeven is het zelfs mogelijk om nieuwe moves te leren en deze te versterken door erin te trainen. Dit oog voor detail zien we ook op ander vlak terug. Mensen dragen een paraplu wanneer het gaat regenen en in december zul je kerstversieringen aantreffen. In hedendaagse games vinden we dit normaal, in 1999 was het echter een vooruitstrevende gedachte. Net zoals de implementatie van Quick-Time Events, iets waar we tegenwoordig mee worden doodgegooid maar waar Shenmue één van de grondleggers van was.

Omdat Shenmue zich afspeelt in de thuishaven van Ryo zullen veel karakters hem al kennen en leer je ze op jouw beurt ook beter kennen. Het kleinere Yokosuka stelt je ook in staat om de straten en activiteiten te leren kennen en het voelt dan ook al snel vertrouwd aan. Anders is dit voor de sequel waarin je juist afreist naar Hong Kong. Je voelt je daadwerkelijk als een vreemdeling in een onbekende stad, alwaar de kleine straatjes van het origineel worden ingewisseld voor groteske gebouwen. Hoewel de gameplay grotendeels overeind blijft staan voelt dit vervolg wel wat langzamer aan. Er zijn veel meer mensen om mee te praten en het vertrouwde gevoel is hier minder aanwezig. Tegelijkertijd is wel te merken dat Shenmue II stappen voorwaarts heeft gemaakt. Het is nu mogelijk om de tijd vooruit te spoelen en bij de gesprekken heb je meer keuzemogelijkheden. Sowieso blijf je gebonden aan het verhaal uit het origineel omdat je savegame mee te nemen is en je dus geen nieuwe start hoeft te maken. Je zult zeker nog eens dertig uur in dit vervolg kunnen steken, voor een totaalbedrag van ongeveer dertig Euro haal je dan ook zo'n vijftig uur gameplay in huis als je beide delen wil ervaren.


Zelfs vele jaren na het origineel en diens sequel zijn beide Shenmue delen dan ook nog altijd unieke ervaringen. Om hiervan te genieten zul je de leeftijd van de games wel in ogenschouw moeten nemen. Hoewel grafisch opgepoetst is de afkomst duidelijk waarneembaar. We zien dit onder andere terug in de cutscenes die in een 4:3 ratio worden weergegeven, waarna de gameplay overschakelt naar 16:9. Verder hebben de textures de tand des tijds niet geheel doorstaan en vraagt de besturing enige gewenning. Als laatste kritiekpunt mogen de Engelse stemacteurs niet onbenoemd blijven, deze zijn veelal stijfjes of juist overenthousiast. Gelukkig is er de optie om de Japanse stemacteurs in te schakelen, net zoals er andere toevoegingen zijn gedaan. Er zijn onder andere anti-aliasing en blooming effecten in te schakelen, de laadtijden zijn verkort en je kunt overal saven. Verder is de soundtrack van het Kanagawa Philharmonic Orchestra tijdloos en even indrukwekkend als in 1999. Shenmue I & II is dan ook vooral een ode aan de games van weleer en een prima manier om herinneringen op te halen, verder kunnen we het ook aanraden als je geïnteresseerd bent naar de grondlegger van een genre. Ben je daarentegen iemand die hoofdpijn krijgt van technische achteruitgang dan is dit niet de game voor jou.
Beoordeling
80
Met de mogelijkheid om overal te saven, het in kunnen schakelen van de Japanse stemmen en het over kunnen dragen van je savegame tussen beide titels heeft Shenmue I & II de nodige verbeteringen gekregen die zeer welkom zijn. Tegelijkertijd is het geen technisch wonder die de oorsprong verloochent. In plaats daarvan speel je de games vanuit een nostalgische insteek of interesse waarom ze zo veelbesproken zijn, waarbij het trage tempo je moet liggen om hiervan te kunnen genieten. Is dit het geval dan zul je merken dat een game uit 1999 en 2001 ook anno 2018 nog altijd veel indruk weten te maken.


10:14  Subnautica
13:02  Griekenland centraal in AC: Odyssey video
 Reacties (9)
 Pagina: 1
No'tje op 25-08-2018 om 18:58 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik heb Shenmue nooit eerder gespeeld en ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben na een uurtje spelen.

dantekloon op 25-08-2018 om 19:07 [Niv: 186 / Exp: 9286]
De slechte geluids kwaliteit van de voice acting irriteerd me mateloos. Hadden ze ff wat tijd in moeten steken.

Gast (86.208.58.xxx) op 25-08-2018 om 19:25
Ja, mooi.

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-08-2018 om 08:13 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ dantekloon: Ja, die zijn destijds mono opgenomen en dat hoor je inderdaad terug.

Snakesonic op 26-08-2018 om 10:06 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Zelf ben ik erg blij met de Jap audio track bij Shenmue 1 en de fast travel opties. Dit rechtvaardigt voor mij al een aankoop. Ik heb nu ook geen DC meer nodig om de games te spelen.

In 2015 heb ik de games nog eens opnieuw gespeeld en het blijven fantastische games. Ik heb nog geen open-world game gespeeld die zo'n indruk op mij heeft gemaakt. En we zijn bijna 20 jaar na de release van deel 1.

Alleen jammer dat deze remaster zo minimaal is, er had zeker meer ingezeten. Wel fijn dat ik straks alledrie Shenmue games op 1 console kan spelen.

Gewijzigd door Snakesonic op 26-08-2018 om 10:06

MaartenL (Redacteur) op 26-08-2018 om 11:56 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Heb 'm, maar nog geen tijd gehad om er effectief mee te beginnen.

Gast (192.40.95.xxx) op 26-08-2018 om 16:53
Ik zie de extra details wel, maar de 2018-versie in die screenshot ziet er een stuk donkerder uit, is de hele remaster zo?

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-08-2018 om 17:48 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Nee hoor, maar in het screenshot komt het inderdaad wel sterker naar voren zie ik.

Redneckerz (Redacteur) op 27-08-2018 om 15:33 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@Dantekloon: Hier is echter weinig aan te doen daar Sega de originele tapes niet meer heeft. En om deze her op te nemen is ook weer wat.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Shenmue I & II
Type:
Game
Releasedatum:
21-08-2018
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:

Meer media