Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Darksiders III


Door Rene Groen op 05-12-2018 om 05:37
Bron: Gamed

Na het sterke Darksiders en een eveneens indrukwekkende sequel mag het toch een klein wonder heten dat we nu aan de slag kunnen met een derde deel. Een faillissement van uitgever THQ leek een vroegtijdig einde voor de serie te betekenen, toch hebben we het aan THQ Nordic en ontwikkelstudio Gunfire Games te danken dat we het verhaal alsnog kunnen vervolgen.

Voor de verhaalvertelling grijpt de studio terug naar de gebeurtenissen van War. Hem is aangerekend een zegel verbroken te hebben die de balans tussen de hemel, de hel en de mensheid verbroken heeft. Fury krijgt van de Charred Council, het orgaan dat de orde en balans moet bewaren, de opdracht om naar de aarde te reizen en aldaar af te rekenen met de zeven hoofdzonden die in de chaos wisten te ontsnappen. Ze is niet alleen het enige vrouwelijke personage binnen het ruiterkwartet, ze is ook nog eens een dame met een opvliegend karakter. Om dit binnen de perken te houden krijgt ze gezelschap van een Watcher die haar in het gareel moet houden. De verhaallijn speelt zich parallel af aan de gebeurtenissen van de andere games, toch is het duidelijk de minst interessante. De motieven van War (die zijn onschuld wil bewijzen) en Death (die de mensheid wil terugbrengen) ontbreken simpelweg.


Ook op ander vlak merken we duidelijke verschillen. Fury is een stuk leniger dan haar broeders en met haar zweep heeft ze een ander wapen ter beschikking. Omdat ze geen aanvallen van tegenstanders kan blokkeren ben je vooral bezig met een dans die draait om ontwijken en toeslaan. Het is een duidelijke stijlbreuk met de voorgaande games en om dit op te vangen worden er minder vijanden op je afgestuurd. Hoewel de redenatie te begrijpen is zorgt dit helaas niet voor een aangename verandering. Niet alleen zijn de vijanden eentonig, door een matige camera zul je met name in de nauwere ruimtes weinig speelruimte krijgen om effectief toe te kunnen slaan. Te vaak zul je worden verrast door een vijand die je niet aan zag komen en omdat health ditmaal spaarzamer resulteert het meer dan eens in de dood.

De dood voelt ook echt als een straf. Nu heb ik daar normaliter geen moeite mee, als het op oneerlijke wijze gebeurt is het natuurlijk anders. Wanneer je sterft zal je worden teruggeplaatst naar een eerder checkpoint en verlies je de van vijanden verslagen zielen die je op dat moment verzameld had. Ze snel terughalen is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat ook de vijanden weer opnieuw hun gezicht laten zien. Omdat je de zielen (mede) gebruikt als valuta wil je dit uiteraard zoveel mogelijk voorkomen en het is wat dat betreft jammer dat de checkpoints niet allemaal even logisch geplaatst zijn. Het is duidelijk waar de ontwikkelaar de inspiratie vandaan heeft gehaald, het is alleen net even wat minder goed geďmplementeerd.


Gedurende je tocht naar de zeven zonden (in de game weergegeven als eindbazen) kom je met enige regelmaat Lord of Hollows tegen die je toegang geven tot nieuwe kwaliteiten. Een voorbeeld is de Fire Hollow die je niet alleen vuur toe laat voegen aan je zweep, het geeft je ook de kwaliteit om door lava heen te lopen zonder schade te incasseren. Het wisselen tussen de kwaliteiten die de Hollows je geven vormen onderdeel van de puzzels die je in de wereld tegen komt en laten je tevens op locaties komen die voorheen onbereikbaar waren. Om alles uit de game te halen zul je dan ook regelmatig terug moeten keren naar reeds bezochte gebieden. Toch is de game niet heel erg lang. Mede door het gemis van de dungeons uit de voorgaande delen voelt het een stuk meer lineair aan en zul je het in een uur of veertien hebben uitgespeeld. Hopende dat je voor deze tijd geen bugs bent tegengekomen die je progressie een halt toeroepen.

Wat is namelijk het geval: Darksiders III kampt met vele irritaties. Sommige klein en onschuldig, andere groot en zelfs game breaking. Een voorbeeld was een laadscherm na het verslaan van een eindbaas dat niet verder ging. Het opnieuw starten van de game zorgde ervoor dat ik wederom af moest rekenen met deze zonde. Van een veel grotere orde zijn de verhalen van gamers wiens savegame niet meer in wilde laden, waarna ze een oude savegame moesten gebruiken en uren aan progressie miste. Gelukkig heb ik dit zelf niet meegemaakt, wel geeft het aan dat de game te vroeg is uitgebracht. Dit is ook te merken aan de lange laadtijden bij het opstarten of gebruik maken van de fast-travel en de kleine haperingen tussen de gebieden. Met name vervelend als je net in gevecht bent en daardoor je timing niet goed in kunt schatten.


Het zijn niet de enige punten die we aan kunnen merken op de game. Neem bijvoorbeeld de eentonige omgevingen. Natuurlijk, de aarde is vernietigd en dit heeft zijn weerslag op de spelomgeving, dit wil natuurlijk niet zeggen dat je als ontwikkelaar niet wat meer variatie aan kunt brengen. In drukkere secties wil de framerate verder weleens een duik nemen en maakt de game lang niet altijd duidelijk waar je nu precies naartoe moet. Het aanwezige kompas helpt wat dat betreft ook niet mee en een map is zelfs niet aanwezig. De uitleg van de ontwikkelaar is lachwekkend te noemen: "We willen dat spelers verdwalen". Ja, zo kunnen wij er ook nog een paar, had dan een optionele map toegevoegd.

Teleurstelling, dat is wat overheerst na het spelen van Darksiders III. Op zichzelf is de game helemaal zo slecht nog niet en een andere insteek binnen een bepaalde franchise zou je zelfs toe kunnen juichen. Het is alleen jammer dat de ontwikkelaar ook de sterke elementen van de eerdere delen heeft weggesneden. Wat overblijft is een product dat technisch niet in orde is, qua verhaal niet interessant en qua gameplay te wisselvallig.
Beoordeling
50
Weinigen zullen enkele jaren geleden nog verwacht hebben dat Darksiders een derde deel zou krijgen, toch is er weinig reden om enthousiast te zijn. Fury is niet alleen een minder sterk karakter, de veranderingen in gameplay en de technische imperfecties zorgen ervoor dat dit het minst sterke deel is binnen de serie.


14:43  [Upd.] Battlefield V DLC nu te spelen
16:05  Cinematic trailer van Total War: Three Kingdoms
 Reacties (4)
 Pagina: 1
No'tje op 05-12-2018 om 13:01 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Hmm, de meningen zijn erg verdeeld rondom dit deel. Ik vond al die gameplay beelden al wat anders ogen dan de vorige 2 delen, maar wil m uiteindelijk wel proberen voor wat minder geld.

Gast (83.84.134.xxx) op 05-12-2018 om 13:27
Ik ook, wacht wel op een complete versie in een sale als alle DLC uit is.

flip122 op 05-12-2018 om 13:33 [Niv: 73 / Exp: 3646]
Deze game heb ik meteen op dag 1 gehaald omdat ik heel blij was dat de serie eindelijk verder ging en thq wilden steunen!
De verre setback als je dood gaat is inderdaad vervelend. Dat terzijde ben ik erg blij met deze game en ookal is die wat minder high quality dan de 1e 2 Darksiders is het nog steeds een fantastische Wereld/ Lore! Hopelijk krijgen we ook deel 4 nog !

Edit: Als je de optie om te locken op vijanden op hold button zet , dat maakt het al een stuk makkelijker, minder vervelend met de camera!

Gewijzigd door flip122 op 05-12-2018 om 13:38

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-12-2018 om 14:26 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ flip122: Bedankt voor de tip en toevoeging! Net als jij hoop ik ook op een vierde deel, alleen dan aansluitend op de eerste twee delen. Daar heb ik echt van genoten, dit derde deel vond ik helaas een stuk minder sterk.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Darksiders III
Type:
Game
Releasedatum:
27-11-2018
Ontwikkelaar:
Gunfire Games
Uitgever:
THQ Nordic Games
Media:








Meer media