Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Jump Force


Door Rene Groen op 21-02-2019 om 05:35
Bron: Gamed

Wanneer er een fighter verschijnt heeft dit veelal betrekking op één anime, denk maar eens aan Dragon Ball, Naruto en One Piece. Om het vijftigjarig bestaan van het mangatijdschrift Weekly Shonen Jump te vieren worden er nu karakters uit meer dan tien anime samengebracht in Jump Force, toch betekent de integratie van meerdere anime niet automatisch dat de kwaliteitswaarde omhoog schiet.

In de maanden voorafgaande aan de release van Jump Force nam het roster indrukwekkende proporties aan. Het resulteert in meer dan veertig karakters om het gevecht mee aan te gaan, een aantal dat middels downloadable content nog verder uitgebreid zal worden. Omdat mijn anime kennis stopt bij namen als Vegeta, Naruto en Luffy leek het me leuk om op deze manier kennis te maken met de voor mij meer onbekende namen. Helaas heeft de ontwikkelaar echter geen moeite genomen om de karakters buiten het verhaal om uit te diepen. Wie dan ook verwacht dat je in het selectiescherm wat meer verdieping krijgt komt bedrogen uit.


Het verhaal lijkt in eerste instantie wat goed te maken. De anime universa vermengen zich met de echte wereld, een plan dat door Frieza (Dragon Ball) in gang is gezet. Gedurende een gevecht met Goku raakt zijn aanval een bijstander, waarna Trunks ten tonele verschijnt om deze persoon weer op te lappen. Het moge duidelijk zijn dat jij dit karakter bent en in een editor kun je deze zelf vorm geven. De mogelijkheden zijn wat beperkt, leuk is wel dat anime het uitgangspunt is en je dan ook een uniek karakter met piekhaar of juist een wat meer ingetogen personage kunt creëren. Eenmaal je keuzes ingevoerd kan het gevecht beginnen, toch sta je er niet alleen voor. Om redding te bieden zijn er een drietal groepen opgericht, te weten Alpha (onder leiding van Goku), Beta (onder leiding van Luffy) en Gamma (Naruto). In eerste instantie zal je gevechtsstijl hierdoor beïnvloed worden, alvorens we echter dieper in gaan op het vechten moeten we eerst enkele harde noten kraken.

Wat je in de alinea hierboven leest is wat er in het eerste half uur van de game voorbij zal komen. Het blijkt ook het meest interessante gedeelte aangezien de ontwikkelaar volledig lijkt voorbij te gaan in wat een verhaal leuk maakt. Toen de cutscenes gemaakt moesten worden leek het budget op te zijn. Dit resulteert in karakters die het ene moment wel praten (in het Japans, er is namelijk geen Engelse dub) en in een volgend moment niet. Er zijn zelfs scenes die dit combineren en waarbij het ene karakter wel voorzien is van een stem en de ander enkel met tekst zijn reacties geeft. De houterige (gezichts)animaties, slechte lip syncing en karige framerate helpen dan natuurlijk ook niet. De scenes dan maar gewoon overslaan? Eveneens onmogelijk. Dit laatste is extra jammer omdat het verhaal al snel weinig lijkt voor te stellen. Met zo'n grootse cast hadden ze vele interessante interacties uit kunnen werken, in plaats daarvan neemt het zichzelf te serieus en is het enkel geschreven om je van gevecht naar gevecht te loodsen.


De manier waarop je deze gevechten aan dient te vangen is helaas niet veel beter uitgewerkt. Als speler wordt je in een hub geplaatst waar je dingen kunt kopen en naar nieuwe verhalende missies kunt lopen. Waar deze zijn? Dat mag je zelf uitzoeken. Er is geen map om op terug te vallen of een pijl die je de juiste richting opstuurt. Veelal liep ik dan ook nodeloos rond in de hoop per toeval op de juiste locatie terecht te komen of worstelde ik me door één van de vervelende menu's. Toch heerst er lang geen gevoel van euforie als dit eenmaal gelukt is, de laadtijden zijn overal dermate lang dat ze soms langer duren dan een gevecht zelf.

Nog zonder ook maar een zin gerept te hebben over het vechten zelf moge dan ook duidelijk zijn dat Jump Force op veel gebieden faalt en helaas moet gezegd worden dat ook het vechten zelf de nodige tekortkomingen heeft. De controls zijn in ieder geval simpel gehouden. Er is een knop voor een snelle aanval die weinig schade doet en een knop voor een langzamere, doch sterkere aanval. Hiernaast dien je uiteraard ook te verdedigen en kan een worp worden ingezet. Wanneer je het type gamer bent die niet verder komt dan het rammen op knoppen zul je alsnog beloond worden met een indrukwekkend schouwspel waarbij de schermvullende aanvallen indruk weten te maken. Ben je daarentegen iemand die wat meer diepgang zoekt dan heeft de game dit ook, iets wat in het verhaal overigens amper nodig is. De AI is daarvoor te slecht en hun 'sterkte' komt later in de game vooral voort uit aanvallen die meteen je halve levensbalk afsnoepen.


Vechten doe je in een team van drie zodat je altijd je favoriete karakters achter de hand kunt houden. Groot minpunt vind ik dat al deze karakters een levensbalk en special meter delen en er zo minder tactiek bij komt kijken. Natuurlijk kan een karakter gewisseld worden als een aanval op afstand handiger lijkt dan dichtbij, dit doe je echter niet om beter om te gaan met je leven of om je special meter op een beter moment te benutten. Een ander probleem is dat de karakters uiteindelijk teveel op elkaar lijken omdat de basisaanvallen te gelijkend zijn. Weliswaar zijn er ook special moves, toch onderscheiden de karakters zich hiermee niet genoeg van elkaar.

Teleurstelling is wat overheerst na het spelen van Jump Force. De snelle gevechten aanvangen met je favoriete personages middels simpel op te pikken gameplay (en tegelijkertijd de nodige diepgang) doen anders vermoeden, toch is dit slechts onderdeel van een groter geheel. Daar waar de semi-realistische uitstraling van de personages nog gebonden is aan smaak kunnen we ditzelfde niet noteren voor de slecht uitgewerkte cutscenes, hub en slechte samenkomst van de verschillende anime. Met een breed scala aan karakters als in Jump Force naar voren is geschoven blijf ik toch vooral met het gevoel achter dat er meer in had gezeten. Je moet wel heel veel liefde hebben voor al deze anime om het de vele fouten te kunnen vergeven.
Beoordeling
50
Meer dan veertig karakters uit meer dan tien anime klinkt op papier als het perfecte uitgangspunt voor een leuke verhaallijn en interessante gevechten. Helaas pakt het in de praktijk toch anders uit. Het verhaal is weinig interessant, cutscenes lachwekkend en de beslissing om een levens- en special moves balk tussen drie karakters te delen haalt een tactische onderlaag weg. Jump Force is dan ook met name voor de fans van de anime die online hun krachten willen meten, pluspunt is namelijk dat de matches zonder lag te spelen zijn.


15:01  [Upd.] Overkill's Walking Dead komt er toch
19:27  Skull en Bones krijgt een TV-serie
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Jump Force
Type:
Game
Releasedatum:
15-02-2019
Ontwikkelaar:
Spike
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media