Ubisoft heeft een nieuwe cloudtechnologie aangekondigd onder de naam Scalar. Met deze technologie krijgen ontwikkelaars de kracht en de flexibiliteit van de cloud waardoor ze minder afhankelijk zijn van de hardware waar ze een game op ontwikkelen.
De techniek pakt de componenten en de systemen van de traditionele game engines en maakt hier microservices van binnen de cloud. In tegenstelling tot één gesloten systeem dat uit één processor bestaat is het hierdoor mogelijk om een potentieel onbeperkt aantal machines te benutten. Volgens Ubisoft worden ze hierdoor niet langer teruggefloten door de traditionele beperkingen en kunnen ze virtuele werelden simuleren die voorheen onmogelijk waren.
In de praktijk stelt Scalar ontwikkelaars in staat om één service binnen een game te verbeteren zonder dat dit invloed heeft op andere factoren. Het is zelfs mogelijk om nieuwe features toe te voegen zonder dat dit een speelsessie hoeft te onderbreken. Voor ons gamers betekent dit dat er geen patches gedownload hoeven te worden of games tijdelijk niet speelbaar zijn.
Wat Scalar ons verder in de toekomst brengt valt natuurlijk nog te bezien, volgens Ubisoft zou het mogelijk moeten zijn om miljoenen gamers samen te brengen, waarmee het ideaal is voor nieuwe type games en grootse sociale ervaringen. Ook kunnen de acties van spelers een blijvende impact achter laten in de omgeving en stelt de techniek ze in staat om deuren te openen naar nieuwe vormen van gameplay.
De eerste studio die gebruik zal maken van Scalar is Ubisoft Stockholm die momenteel aan een nieuw IP werkt. Meer informatie zal op een latere datum bekend worden gemaakt.
raxus07
op 21-03-2022 om 14:53
[Niv: 60 / Exp: 3019]
Ik vrees dat Ubisoft de term Less = More niet kent. Het is wel vet wat ze gemaakt hebben maar zeker met de huidige trent en games die groter en groter worden zie je dat veel gamers het spel nooit afmaken omdat ze halverwege afhaken. De werelden zijn soms te groot om even casual te gamen. En met tools als dit stimuleer je dit ook niet bepaald.
Al ben ik wel benieuwd in welke andere vormen Scalar gebruikt kan worden. Het concept om de rekenkracht via de cloud te laten lopen is namelijk oud, maar in de game industrie ongebruikt en zal zeker deuren rondom machine-learning AI openen om de interactie tussen de spelwerelden en spelers grootser en dynamische te maken.
Gast (178.116.122.xxx)
op 02-04-2022 om 21:44
voor een space sim / flight sim / mmorpg is dit wel uitstekend nieuws :9