Sonic Origins zou een ode moeten zijn aan de Sonic franchise door Sonic the Hedgehog (1991), Sonic the Hedgehog 2 (1992), Sonic CD (1993), en Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles (1994) te bundelen. Toch is niet iedereen gelukkig met deze compilatie.
De remaster van Sonic CD werd oorspronkelijk ontwikkelt door Christian Whitehead met gebruik van de Retro Engine, terwijl Sonic 1 en 2 werden gecreëerd door Whithead en Headcannon Games. Laatstgenoemde ontwikkelaar liet afgelopen april weten dat ze ook de remaster van Sonic 3 & Knuckles zouden verzorgen voor Sonic Origins, toch was het uiteindelijk een interne studio van SEGA die Sonic Origins creëerde en Headcannon ontwikkelaar Simon Thomley is bepaald niet blij met het eindresultaat.
Via Twitter uit hij zijn frustratie en laat hij weten dat de game die zij inleverde bij SEGA zeker niet probleemloos was, toch is het eindresultaat wat in Origins verscheen absoluut niet wat zij aan SEGA hebben overgedragen.
quote: “Regarding Origins, we were outsiders creating a separate project that was then wrangled into something entirely different. We knew going in that there would be a major time crunch and we worked ourselves into the ground to meet it just so this would even be made and released."
Thomley steekt ook de hand in eigen boezem en zegt verantwoordelijk te zijn voor de fouten die hij en zijn team hebben gemaakt. Sommigen waren fouten, anderen werden simpelweg gemist of kwamen voort uit haastwerk en er waren ook punten die ze niet mochten corrigeren. Toch is hij trots op zijn team en het werk dat ze hebben afgeleverd, dit staat echter haaks op de gedachte die hij over Origins heeft.
In een verdere uitleg geeft hij aan dat ze aan SEGA hadden gevraagd om fouten te mogen corrigeren op het moment dat de game ingediend moest worden, hier gaven ze geen gehoor aan. Ook boden ze aan om fixes en updates te creëren nadat de game eenmaal verschenen was, alleen weet hij niet of SEGA hier welwillend tegenover staat.
|