Als nieuwe, onafhankelijke studio direct de ambitie uitspreken om een AAA-game te maken en hier ook nog eens de mogelijkheid voor krijgen lijkt een jongensroom. Toch resulteerde het voor Ascendant Studios eerder in een nachtmerrie, zo werd Immortals of Aveum matig ontvangen en niet goed verkocht.
Ascendant Studios werd opgericht door voormalig Electronic Arts en Sledgehammer Games creative director Bret Robbins. Zijn doel was om een science-fiction singleplayer shooter te maken met een focus op magie, een idee dat Electronic Arts ook wel zag zetten en als uitgever optrad.
Toen de game afgelopen augustus eenmaal werd uitgebracht was er onder gamers weinig reden tot vreugde. Op de PC kampte het spel met prestatieproblemen en ook op de consoles wisten ze geen grootse indruk achter te laten. In onze recensie gaven we het een 65 en schreven we:
quote: "Immortals of Aveum is als een shooter waarbij de geweren zijn ingeruild voor magie. Een prima uitgangspunt wat resulteert in leuke gameplay, alleen maakt de ontwikkelaar het zichzelf moeilijk door de aspecten eromheen minder goed uit te werken."
Slechts drie weken na de release moest de studio bijna de helft van hun personeel ontslaan na teleurstellende commerciële resultaten. Een voormalig medewerker laat nu tegenover IGN weten dat het "verschrikkelijk idee" was om een singleplayer AAA shooter uit te brengen binnen de huidige gamemarkt.
Volgens hem werd de studio overbelast met hun debuutproject. Uiteindelijk kostte de ontwikkeling $85 miljoen, terwijl Electronic Arts ook nog eens $40 miljoen uittrok voor marketing en distributie.
quote: "Zeker, er zat serieus talent in het ontwikkelingsteam, maar proberen een AAA-shooter voor één speler te maken in de huidige markt was echt een vreselijk idee, vooral omdat het een nieuw IP was dat ook gebruik probeerde te maken van Unreal Engine 5. De lancering was uiteindelijk een opgeblazen, repetitieve campaign die veel te lang duurde."
|