Eén van de meest gehypte console-shooters in de gehele levensloop van de huidige generatie consoles is verschenen. Criterion is na de Burnout serie met Black op de proppen gekomen en belooft een hele heftige wind door het genre van de console shooters. Vernieuwing is niet het hoofdpunt, nee, Black gaat voor keiharde actie.
In Black ben je lid van een speciale militaire eenheid genaamd de Black-Ops. Deze moeten speciale missies voltooien die geen enkele andere eenheid met succes kan voltooien. Anders dan bij andere games krijg je het verhaal in Black voorgeschoteld in de tegenwoordige tijd en speel je in de verleden tijd. De filmpjes die je voor elke missie krijgt te zien zijn namelijk gesprekken tussen het personage dat je speelt, Keller, en een strenge ambtenaar die je ondervraagt. Keller staat onder grote druk en besluit alles te vertellen. Tijdens de ondervraging en de antwoorden van Keller krijg je te weten wat er gebeurd is tijdens de missie. Je weet dus hoe het gaat lopen, je moet zijn verhaal spelen.
Hoewel de manier van vertellen erg fris is geeft het niet echt de indruk dat het een samenhangend verhaal creëert. Voor elke missie krijg je goed te horen wat er is gebeurd, maar het lijkt totaal niet samen te hangen met de antwoorden die Keller gaf in de filmpjes van de vorige missies. De bedoeling van de makers was een benadering die overeenkomsten had met veel films. Door het onsamenhangende geheel blijft daar wat weinig van over, wat wel overblijft is dat je gewoon de missie maar gaat spelen en al schietende het einde probeert te bereiken. Gelukkig werkt dit erg goed.
De controls werken prima in Black. Er is voor een logische verdeling van knoppen gekozen zodat je alle belangrijke acties binnen handbereik hebt. Je zult dan ook snel doorkrijgen hoe je moet lopen, kijken, schieten en herladen. Later krijg je de beschikking over granaten, die flink helpen de tegenstander een koppie kleiner te maken. Ook is de optie om te focussen en goed te richten aanwezig. Je kijkt als het ware wat beter door je loop. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om headshots maken die de vijand snel naar de grond werken. Springen is helaas niet mogelijk in de game, wat mij een groot raadsel is. Zeker omdat je vaak denkt dat je bepaalde gebieden wel kunt bereiken, door het ontbreken van een mogelijkheid om te sprngen komt dit dus neer op een route nemen die je liever niet had genomen.
|