”Gast (62.234.57.x) op 04-05-06 21:35
De Devs hebben gewoon gelijk, de consoles zullen heel dicht bij elkaar liggen qua power, ik geloof dat in de game geschiedenis qua power consoles nog nooit zo dicht op elkaar hebben gezeten.
om te beweren dat een Cell chip hardware matig beter zou zijn, ten opzichte van een Xeon is dan ook kort door de bocht, sinds ze beide in de basis dezelfde chip zijn.”
Je hebt er totaal geen verstand van vriend.
//////KIJK UIT EEN HELE LANGE TECHNISCHE POST//////
De Xbox360 CPU bestaat uit 3 PPE cores, waarvan elke op 3.2 Ghz draait.
En al die 3 PPE cores sharen een L2 Cache van 1 MB.
The Cell heeft daarentegen 1 PPECore met een 512KB – L2 Cache (maar ook een 56K – L1 Cache)
En 8 SPE´s(1 is uitgezet) die draaien op 3.2 Ghz waarvan elke SPE een 256KB aan Local Storage(LS) sram heeft.
The Cell heeft een gemodificeerde versie van de PowerCore van IBM, dus niet hetzelfde als de 3 cores die je ziet in de Xenon.
Ok en voor jou nu een Xbox360 vs. PlayStation 3 op hardware gebied:
Naar mijn mening staat de PS3 op technisch gebied mijlen voor de Xbox360.
De Xbox360 CPU [Xenon] heeft een paar grote bottlenecks, en als je kijkt naar de VMX units(dat zijn de Powerhouses van de Xenon) zie je dat ze nog lang niet zo krachtig zijn als de SPE´s(uit The Cell), 1 VMX heeft ongeveer de helft van de kracht als 1 SPE.
De CPU van de PS3 is ook superieur vergeleken met de Xbox360 CPU.
Er zijn namelijk zelfs demonstraties gegeven waarin The Cell zelfs beter is als high end GPU´s op GRAFISCH TAKEN!!
Lees:
“
Recently I came across a link on
http://www.gpgpu.org that I found interesting. It described a method of ray-tracing quaternion Julia fractals using the floating point power in graphics processing units (GPUs). The author of the GPU code , Keenan Crane, stated that “This kind of algorithm is pretty much ideal for the GPU - extremely high arithmetic intensity and almost zero bandwidth usage”. I thought it would be interesting to port this Nvidia CG code to the Cell processor, using the public SDK, and see how it performs given that it was ideal for a GPU. First we directly translated the CG code line for line to C + SPE intrinsics. All the CG code structures and data types were maintained. Then we wrote a CG framework to execute this shader for Cell that included a backend image compression and network delivery layer for the finished images. To our surprise, well not really, we found that using only 7 SPEs for rendering a 3.2 GHz Cell chip could out run an Nvidia 7800 GT OC card at this task by about 30%. We reserved one SPE for the image compression and delivery task. Furthermore the way CG structures it SIMD computation is inefficient as it causes large percentages of the code to execute in scalar mode. This is due to the way they structure their vector data, AOS vs SOA. By converting this CG shader from AOS to SOA form, SIMD utilization was much higher which resulted in Cell out performing the Nvidia 7800 by a factor of 5 - 6x using only 7 SPEs for rendering. Given that the Nvidia 7800 GT is listed as having 313 GFLOPs of computational power and seven 3.2 GHz SPEs only have 179.2 GFLOPs this seems impossible but then again maybe we should start reading more white papers and less marketing hype.”
LINK:
http://gametomorrow.com/blog/index.php/2005/11/30/gpus-vs-cell/
Een CPU die grafische taken op zich kan nemen is ONGEKEND!
Of de The Cell vs. X86 architectuur.
Waar de The Cell 5 seconden over doet om medische IMAGES te renderen daar doen gespecialiseerde servers 5 MINUTEN OVER!
Link:
http://www.mc.com/cell/media/medium.cfm
ONGELOVELIJKE MAAR WAAR.
In een ander artikel werden hele grote topografische highres images gerenderd met raytracing in nonstop 30 FPS.
Waar de x86 processoren maar 1 frame om de 2 minuten konden krijgen.
Er zijn zoveel benchmarks gedaan,waarin je kunt zien dat The Cell 7 keer de kracht heeft als een High End Pentium 4 Processor.
Door de 1 Megabyte Cache en dat de VMX units in de 360 die bandwith met elkaar sharen, is er naar mijn mening gewoon geen dicussie mogelijk dat over een paar jaar je echt grote verschillen gaat zien tussen de 2 als het gaat om Physisc, AI etc. etc.
The Cell heeft laten zien dat ie 3 tot 6 keer krachtiger is in het transformeren van LIGHTNING TASKS dan een Nvidia 7800 GTX. [Zoals ik hierboven heb gespost]
Mensen, zoek eens een andere CPU die grafissche taken opzich kan nemen, en het nog beter kan doen als een GPU.
DAT BESTAAT BIJNA NIET!!!
The Cell is daarom ook echt geen GIMMICK of HYPE.
Dit is echt THE REAL DEAL.
Waarom denk je dat de Medische wereld zo ongelovelijk geinterreseerd is in The Cell[En de overheid ook niet te vergeten]?
Ik heb net fijn uitgelegd dat The Cell echt ongelovelijk is, terwijl ik nog niet eens gepraat heb over de GPU van de PS3.
De beruchte Reality Synthisizer.
Er is jammer genoeg nog weinig bekend over deze GPU.
Behalve dat er developers waren die hebben gezegt dat de RSX ongeveer 40% meer krachtiger zal zijn als een 7800 GTX kaartje.
Er werd door een Nividia rep. Ook gezegd dat een Quad 7800 je ongeveer een idee geeft van de kracht van de GPU.
Dus dat zegt ook wat.
De GPU en CPU van de PS3 kunnen ook HEERLJK samenwerken met elkaar.
Je kunt vanaf elke plek op The Cell schrijven/coden naar de RSX, dus instructies geven.
Dit is ook een CLOSED SYSTEM. En is ONGELOVELIJK efficient.
De grafische workload kan dus van de the cell overgegeven worden naar de RSX en andersom.
De PS3 is daarom ook ZO ONGELOVELIJK FEXIBEL vergeleken met elke andere architectuur ooit.
De meeste programmeurs zijn daarom ook heel erg HAPPY dat er zo´n CPU design is ontworpen.
Want nu hebben de programmeurs dus ook ECHT VOLLE controle over wat en hoe de hardware/systeem iets moet doen.
En daarom vind ik het nogal erg raar als mensen gaan roepen dat de kracht van de PS3 en Xbox360 zo dicht bij elkaar liggen.
De PS3 is echt een ONGELOVELIJK KRACHTIG PLATFORM, en nu is het aan de developers om dat ook te laten zien.