Sinds de intrede van de SNES heeft Chunsoft een reeks RPGs gemaakt met als naam Fushigi no Dungeon of Mysterious Dungeon. Nintendo had wel interesse in de serie en besloot dan ook de Pokémon franchise uit te lenen aan Chunsoft om Pokémon Mysterious Dungeon: Red en Blue Rescue Team te maken. Hoe sterk verschilt deze ervaring van de gewone Pokémon RPGs?
Het verschil tussen de twee versies is miniem. Het bovenste scherm wordt gebruikt om je Pokémon te tonen bij Blue Rescue Team, maar het onderste scherm wordt kleiner gemaakt door enkele kleine icoontjes waarop je kunt drukken. Deze hebben dezelfde functies als de knoppen op de DS. Hierdoor is Red overzichtelijker dan Blue en de touchscreenbesturing toch overbodig. Ook het grafische verschil tussen de twee is klein. Qua geluid is de DS versie natuurlijk superieur. Voor de rest zitten beide games hetzelfde in elkaar, mensen met beide games kunnen ze zelfs linken door ze in één DS te steken.
De hoofdrolspeler in de game gaat op een avond rustig slapen en wanneer hij wakker wordt, beseft hij dat hij verandert is in Pokémon. Hij wil natuurlijk zijn normale vorm terugkrijgen, maar hij wil ook de wereld redden. (In welke RPG moet je nou niet de wereld redden?) Je kunt zelf bepalen in welke Pokémon je verandert door een stel vragen op te lossen, er zijn een twintig-dertig verschillende Pokémon in de game om uit te kiezen. Daarna moet je gewoon een partner kiezen en erop uittrekken, deze kan natuurlijk niet hetzelfde element als jij hebben. Vanaf dat moment moet je allerlei missies uitvoeren, zoals het redden van een Caterpie, in willekeurig gegenereerde omgevingen. Elke missie krijgt dan natuurlijk wel een achtergrondverhaal. De willekeurige omgevingen zorgen ervoor dat je kunt blijven spelen aangezien elke omgeving toch weer net ander is.
Wanneer je een andere Pokémon tegenkomt, kan het vechten beginnen. Hiervoor word je niet verplaatst naar een ander scherm, er verschijnen gewoon wat meer menuutjes op het scherm. Deze menuutjes lijken wel grote stukken van het scherm in te nemen terwijl het niet nodig is. Tegelijkertijd wordt namelijk alles mooi uitgebeeld op je scherm. Je ziet hoe de aanvallen de Pokémon raken en boven hun hoofd verschijnt hoeveel HP ze verliezen. Tijdens de gevechten kun je ook je hoofdpersonage verplaatsen om van op een afstand een aanval uit te voeren. Het is echter niet mogelijk de andere Pokémon van je team te bewegen.
Pokémon Mysterious Dungeon lijkt een degelijke Pokémongame te worden, die bijna alle zekerheiden weggooit die Nintendo ons voorschotelde. Dit is misschien de game die Pokémonfans nodig hebben om opnieuw geďnteresseerd te raken in de serie, en in ieder geval een goede manier om de tijd te spenderen tot Pokémon Diamond & Pearl komt. Het verhaal is alvast wat dieper en de game lijkt meer real-time dan de andere games in de serie. We weten het echter pas zeker wanneer beide versies verschijnen op 10 november.
|