Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
Bron: Gamed

Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.

Wanneer de game opstart, zie je de mooie intro die je natuurlijk al hebt gezien op internet. Toch ben je benieuwd en je laat hem uitspelen, hoewel je eigenlijk niet kan wachten om A+B tegelijk in te drukken. Als het zo ver is, maak je een account aan waarbij je zelf de namen mag kiezen voor de hoofdpersoon en zijn paard. Traditioneel en standaard laat ik dit natuurlijk op Link en Epona. Vervolgens beland je in de wereld van de mysterie en kan je avontuur beginnen. Het eerste wat opvalt is de porties tekst. Deze komen niet in grote lange verhalen met af en toe een klein stukje gameplay, maar rustig en meeslepend vanaf het begin. Het positieve gevoel overheerst terwijl je je karakter en je omgeving leert kennen.



Grafisch is het een wereld van verschil ten opzichte van ‘The Wind Waker’ en door de surrealistische graphics geeft het een serieuzer gevoel. Dit komt mede doordat de karakters ook serieuzer zijn uitgewerkt. Link is een volgroeide jongeman die klaar is om het avontuur aan te gaan. Je begint bij zijn thuisstad Ordon, waar hij zijn groene outfit met puntmuts nog niet heeft. Je begint dus niet meteen met de actie, maar zoals in elk verhaal moet je je laten meeslepen. Er zijn monsters gesignaleerd aan de rand van de stad, en Link krijgt de opdracht om naar Hyrule te vertrekken om over de ongeregeldheden te overleggen. Zoals je verwacht stuit Link op een aantal problemen en begint hij aan het fantastische avontuur. Hij komt achter een duister plot waarin de Twilight dimensie de hoofdrol speelt.

Er valt erg veel vrij te spelen en dat is ook één van de drijfveren. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je boemerang en boog kunnen gebruiken, maar voor het zover is ben je alweer enkele uren aan het spelen. Een heel verfrissend element van de game is het feit dat Link in een wolf kan veranderen. Dit heeft erg veel invloed op de game, omdat je als persoon en wolf zijnde hele andere dingen kunt doen. Regelmatig moet je op een gebied terugkomen omdat de wolf een spoor moet volgen met zijn neus, of omdat je iets moet opgraven wat de menselijke Link niet kan. Ook kun je als wolf zijnde met dieren praten, wat nodig is om verder te komen. Hetzelfde gebied kan dus totaal anders zijn door deze wisseling.



Om je bekend te maken met de besturing en spelelementen van de game, heb je geen vervelende tutorial draaien, maar een personage in de game. Midna duikt op bij je eerste wolfachtige transformatie en haar verhaal lijkt een groot mysterie te zijn. Zodra je haar leert kennen blijkt ze onmisbaar te zijn, daar ze je een tal van hints geeft. Bovendien is ze een machtig wapen in de strijd tegen sommige tegenstanders. Niet alleen Midna speelt een belangrijke rol, maar ook Epona, je prachtige paard. Paardrijden speelt een veel grotere rol dan in de vorige delen en de gameplay voelt goed aan. Je kan flink wat snelheid maken met Epona, en dat is ook nodig want de gebieden zijn erg groot.

Hyrule is verdeeld in een aantal provincies. Deze kun je unlocken naarmate je genoeg presteert hebt in een bepaald gebied. Zoals ik eerder al zei, is het soms noodzakelijk om terug te keren naar een gebied waar je al geweest bent. Hierdoor ben je niet zo snel klaar met de game. Wil je alles unlocken en gedaan hebben (en geloof me, dat wil je!), dan ben je zeker wel een uurtje of 60 bezig.



Een innovatieve manier van spelen in dit deel is natuurlijk het gebruik van de Wii-mote. Het enige verschil tussen de Cube versie en de Wii versie van de game is het gebruik van sommige opties die uitvoerbaar zijn met de Wii-mote. Hiernaast kent de Wii versie een breedbeeld ondersteuning die het aan de Cube versie ontbreekt. Een totaal andere beleving tussen de Cube en Wii versie is de Wii-mote, waarmee je vaak genoeg een locatie op het beeldscherm moet bepalen (bijvoorbeeld met het laten uitvliegen van de uil of het bepalen van doelwitten met je boomerang), maar er zitten ook wildere taferelen in, zoals het slaan met je zwaard en het vangen van een vis nadat je beet hebt. Dit voegt natuurlijk een extra dimensie toe aan het spelen, en gelukkig mag ik concluderen dat die opties goed in elkaar zitten. Het laat meteen zien wat we in de toekomst van de Wii kunnen verwachten, en dat het een wijze keuze van Nintendo is geweest om voor dit soort gameplay te kiezen.



Niet alleen de grafische kenmerken zorgen voor de geweldige sfeer in deze game, maar vooral het geluid helpt hier aan mee. Eén van de dingen wat het geluid goed maakt is de verdeling van de aanwezigheid. Op sommige momenten is het geluid heel subtiel. Hier heb je oog voor omdat de karakters in de game niet praten (hoewel Midna wel wat bazelt als ze aan het woord is). Zodra het tijd voor de actie is, neemt het geluid ook zijn plaats in en dit zorgt voor een geweldig geheel.

The Legend of Zelda: Twilight Princess is zonder twijfel de beste launchtitel op de Wii, en wellicht de beste uit de Zelda reeks. De sfeer waarin je bevangen raakt is abnormaal vermakelijk en meeslepend. Het is een avontuur waar je deel vanuit wilt maken. De vele extra's maken het leuk om te spelen, en het is een ervaring die je als gamer zeker niet mag missen. Als je niet bekend bent met de vorige Zelda delen, dan is dit de perfecte kennismaking.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   88
Graphics   92
Replay   90

Link slaat keihard toe op de Wii
95


10:58  NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54  Nog meer bekende skaters in Skate
 Reacties (77)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
ruben1234 op 20-12-2006 om 10:58 [Niv: 12 / Exp: 598]
Je Score is overdreven hoog jong. ksssst.

Gast (82.92.187.xxx) op 20-12-2006 om 11:00
en die stemmen moeten gvd eens ingesproken worden,
stelletje luie jappen,
oke, link geen stem geven is te snappen, `
maar naast link zijn er nog tientallen andere
characters.................

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 11:00 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ ruben 1234: De review staat één minuut online, je hebt dus heel de redenatie erachter niet gelezen. Ik zou zeggen: lees de review en breng inhoudelijke punten waarom deze lager moet krijgen.

Gewijzigd door Rene Groen op 20-12-2006 om 11:00

Alain op 20-12-2006 om 11:10 [Niv: 3 / Exp: 129]
Ik vind de score zeker niet te hoog. Buiten de grafische tegenvaller zijn er gewoon geen minpunten. Dat hij grafisch tegenvalt is niet aan de game te verwijten maar aan de capaciteiten van de Wii, en het feit dat het om een GameCube port gaat. Dit is echter meegenomen in het cijfer, want de sfeer die de graphics uitademen zijn wel geweldig.

Gewijzigd door Gideon op 20-12-2006 om 11:13

Ikkyu op 20-12-2006 om 11:17 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Over de eindscore zelf ga ik niks zeggen, maar het feit dat er NERGENS gesproken zinnen zijn is idd een serieuse drawback. Het doet gewoon te veel denken aan Ocarina of Time (ergens wel goed ... maar ergens ook niet, althans wat het geluid betreft)

Dus ja, 'n 88 voor het geluid vind ik te veel

Nelus op 20-12-2006 om 11:22 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Nou ik vind het niet zo erg eigenlijk. Ik heb Twilight princess nog niet gespeeld maar zowieso vind ik het gebrek aan stemmen niet zo erg. Straks heeft Link een stomme stem ofzo. Misschien was er wel een mogelijkheid om alle andere een stem te geven, maar dat geeft ook weer zo'n gevoel dat Link helemaal niks betekent, geen zeggenschap heeft ofzo. Ik erger me er in ieder geval niet aan. Voor de rest is het wel een nette review zoals gewoonlijk. De punten zijn duidelijk aangegeven.

Gideon op 20-12-2006 om 11:23 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Muah, de rest van het geluid (incl. de soundeffects, geluid uit de controller enz) is zeker wel de moeite waard imo

Wat die stemmen betreft; ik zie liever geen voice-acting waarbij gewoon engels wordt gesproken door (negen van de tien keer matige) acteurs. Laat ze dan alle stemmen inspreken zoals ze bij Midna hebben gedaan. Dat klonk geniaal en ik denk dat dit bij elk karakter best gekund had. Dat zou ik graag zien

Dragons_Slayer op 20-12-2006 om 11:25 [Niv: 13 / Exp: 660]
Ik vind het een goed cijfer, ik stoor mij eigenlijk niet dat er geen stemmen inzitten al vond ik het genoeg moesten ze allemaal praten zoals midna :p de graphics vind ik ook niet er, oke ze zijn niet zoals 360/ps3 maar de stijl is zo goed dat er niet veel games ertegenop kunnen.
Wat de scores ook zeggen, ik vind dit de beste game sinds jaren en de beste game op de Wii!

Gast (145.85.240.xxx) op 20-12-2006 om 11:28
Duidelijk te hoog in vergelijking met 4 swod adventures.

Gideon op 20-12-2006 om 11:32 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Muah, die kreeg een 89; ook niet mis natuurlijk

Gast (83.82.80.xxx) op 20-12-2006 om 11:41
ik ben nu in de 4e tempel en die lijkt een beetje op die bos tempel bij orcina of time (met dat ze dat vuur stelen en dat je die poppekes moet kille en dan komt dat vuur terug en de deur weeer open),,, erg? dat het weer t zelfde is?,, voor mij niet _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 11:42 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Het is misschien wat saai dat drie mensen dezelfde mening hebben, maar ik heb liever een Link zonder stem dan met. Reden noemde Gideon al, namelijk dat ze dat heel erg kunnen verkloten. De stem van Midna is bijvoorbeeld ideaal, inclusief het gegiechel uit de Wiimote.

Gast (80.126.115.xxx) op 20-12-2006 om 11:53
idd ik vind ook dat ze het zonder stemmen moeten laten :) de kans dat ze het verkloten is groter dan dat het een succes wordt.

een 9.5 is een terecht cijfer

Gast (80.127.101.xxx) op 20-12-2006 om 11:54
Vind het geluid uit de Wiimote maar zwaar tegenvallen. Vaak dat gekraak, af en toe valt het halverwege weg. Verwachte toch wel op z'n minst een beetje gameboy kwaliteit. Nu had ik meer het gevoel van "moet ik terug om 'm te ruilen? Hij's vast kapot"

Gast (83.160.172.xxx) op 20-12-2006 om 11:56
Ik vind het leuk dat er bepaalde mensen er niet tegenkunnen dat deze game de hemel in word geprezen. Overigens heb ik er op mijn eigen gamesite een 9.4 aan gegeven. En ja daar zitten ongeveer dezelfde punten in als in deze review. Dus topper jongens!

Gast (193.172.36.xxx) op 20-12-2006 om 12:05
Vind ik ook, de mensen die hier klagen over een te hoog cijfer zijn vaak anti-nintendo en kunnen er niet tegen dat hun nog steeds goede games maken. Ik vind het cijfer meer dan terecht, review van meerdere personen is ook een goed idee. Geweldige game en review! _O_

Gast (81.68.237.xxx) op 20-12-2006 om 13:03
Ik ben Blij Dat ze niet Praten voor hetzelfde geld krijgt link een zware kutstem en dan is het gwn geen zelda meer ik ben BLIJ zo als het is en dat moeten ze niet veranderen _O_ en ik hoop dat ze nog een nieuwe zelda uitbrengen zonder dat het een kopie is van de gamecube HEIL ZELDA :9 En ik had zelda een dikke 10 gegeven Vette Gameplay ik kan niet klagen over de graphics Ziet er gelikt uit

Gast (86.88.79.xxx) op 20-12-2006 om 13:08
hallo,

ik heb hem voor de gamecube, ik ben in bezit van een PS2, Xbox en Cube. (alle vorige generation systemen. Zelda is duidelijk de top in het rijtje van zijn genre en overall ook. Enige titel die uin mij opkomt die in de buurt van zelda komt is ninja gaiden. En overall halo1,2, finalfantasy X en (XII binnenkort misschien) ninja gaiden dan metroid prime, residentevil4, doa3 en nog een paar ps2 games die ik nog niet gespeeld heb. (duidelijk geen fanboy Zelda = worth it)

Gast (80.60.87.xxx) op 20-12-2006 om 13:08
Ik hb ook liever geen stemmen. Vind het juist gaaf en top dat het zo gebleven is. Moet niet denken aan sprekende karakters in zelda

Timo_ op 20-12-2006 om 13:09 [Niv: 41 / Exp: 2060]
En voor hetzelfde geldt krijgt link een ontzettend goede stem. Het feit dat het spel geen VA heeft is te belachelijk voor woorden. Zelda hoort de standaard te zetten en nu loopt het achter de feiten aan. Dit en een aantal andere punten hebben mij ervan overtuigt dat dit cijfer te hoog is. Men heeft bijna zes jaar aan deze game kunnen werken en toch zijn er een aantal structuele zaken die in andere games standaard zijn. Zelda komt er simpelweg mee weg....omdat het Zelda is. Een geweldig spel maar ik ben het volledig met de review van gamespot eens.

Alain op 20-12-2006 om 13:47 [Niv: 3 / Exp: 129]
Gamespot geeft cijfers zonder decimalen, maar het totaal cijfer weer wel. Bovendien kom je er daar niet uit wat het een 8,9 maakt. Als je de review moet geloven zijn het de geluiden en de graphics die hem doen dalen in de score. Ik heb zelf niks gemerkt aan het geluid, en het grafische aspect ligt niet aan de game zelf. Heb je gekeken wat de leden van Gamespot geven? Een 9,5 ja

LUPUS op 20-12-2006 om 13:52 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Alsjeblieft, geen stemmen! Dan praat alles en iedereen weer Engels en heb je altijd mensen die zich ergeren aan accenten of stemmen in het algemeen. Daarbij is Link voor mij nu Link. We trekken al een tijdje samen op en ik kan me hem niet voorstellen met een stem. Van mij hoeft het ook niet: in andere adventures (The Legend of Kay/ Starfox Adventures) waren de stemmen overdreven cliché of irritant en ik denk dat ze zelfs de lekker eigenaardige Zelda-sfeer onderuit halen.

Los van de stemmen is dit inderdaad een geweldig spel. Ik vind zelf de introductie wat langdradig (goed overgenomen in de review, haha), maar daarna gaat het los hoor. Lekker!

drakeman12 op 20-12-2006 om 14:00 [Niv: 20 / Exp: 1025]
wat zeiken jullie nou. het is gewoon een kick ass game!!

Timo_ op 20-12-2006 om 14:11 [Niv: 41 / Exp: 2060]
@Alain: ben helemaal op de hoogte van de cijfers die de leden hebben gegeven. Vergeet niet dat je hier altijd een percentage moet afhalen omdat er voornamelijk fanboys op reageren en mensen die het spel minder vinden niet snel cijfers zullen geven. Het geluid en gebrek aan vernieuwing (behalve besturing op de Wii) is er weinig vernieuwend aan TP. Vandaar dat ik de game een lager cijfer geef dan de meeste anderen ^^

Gast (82.94.102.xxx) op 20-12-2006 om 14:15
ik wil het eind cijfer niet afkraken. zeker gezien ik de game (nog) niet heb gespeeld. maar zo je mijn kunnen uitleggen hoe de replay een 90 graag. ik kan mijn slecht voor stellen dat de gemiddelde gamer deze game voor een tweede keer gaat spellen.

Om een 90 te rechtvaardigen lijkt mijn dat de game uitnodig min 4 tot 10 helemaal uit te spellen. zijn er echt gamers die dat gaan doen. (en dan heb ik het niet over dat handje vol gekken die ook DQ 8 keer hebben gespeeld (in verschillende tallen) en 150 de sound of music hebben gezien, uiteraard)

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media