Hoewel het spel al even uit was drong het pas wat later tot de Church of England door dat hun kerk in de game gebruikt werd. Echt enthousiast werden ze echter niet van de beelden.
De kerk was zwaar ontdaan dat locaties uit de kerk toneel waren voor gevechten in het spel, en dus ontstond er een rel tussen de kerk enerzijds en Sony anderzijds. Enige tijd geleden leek de zaak afgedaan toen Sony haar excuses had aangeboden.
Het verhaal krijgt echter nog een klein staartje, in de Manchester Evening News krant plaatst Sony een advertentie met daarin haar excuses aan de inwonters van Manchester. David Reeves, president van Sony Computer Entertainment Europe, laat weten:
quote: "We have offended some of the congregation by using the cathedral in our science fiction game. It was never our intention to offend anyone in the making of this game, and we would like to apologize unreservedly to them for causing that offense, and to all parts of the community who we might also have offended."
Bij de kathedraal zijn ze bang dat een ander religieus gebouw in een game terecht zal komen, toch laat Sony weten dat de Manchester Cathedral in ieder geval niet meer in een game voor zal komen.
[Upd.] Inmiddels is bekend geworden dat de kerk andermaal de uitleg van Sony niet aanvaard. Hoewel ze de excuses waarderen en de medewerkers graag op de thee ontvangen voor een persoonlijk gesprek, vindt de kerk nog steeds dat geweld in hun kerken of in het algemeen ‘not done’ is. Sterker nog, volgens The Times hebben ze enkele eisen die hieronder te lezen zijn:
quote: * Respect our sacred spaces as places of prayer, worship, peace, learning and heritage.
* Do not assume that sacred space interiors are copyright free.
* Get permission from the faith leaders who are responsible for the building interiors you want to clone.
* Support the work of those engaged in resisting the culture of gun crime and those involved in promoting the work of conflict resolution.
Vooral het laatste is een interessante eis. Sony zou daarmee erkennen dat het bedrijf ook een maatschappelijk functie heeft en dus daarnaar moet handelen. Dit is een fenomeen die we steeds vaker bij onder andere banken en pensioenfondsen zien. Humanitaire organisaties nagelen ze bijvoorbeeld aan de schandpaal als ze in landmijnen of clusterbommen te investeren. Als Sony met deze eisen akkoord gaat zou dat uniek zijn voor de games industrie.
|