Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Column:

Sixaxis: een zegen of vloek?


Door Rene Groen op 19-07-2007 om 08:25
Bron: Gamed

Het leek Sony’s antwoord te zijn op de nieuwe besturingsmogelijkheden van de Nintendo Wii. In plaats van zwaaien met een afstandsbediening kun je de controller kantelen om zo bewegingen te registreren. De rumble? Die is ouderwets en die knikkeren we eruit, we zijn immers een generatie verder.

Mijn eigen eerste kennismaking met de Sixaxis (en de PlayStation 3 in het algemeen) was tijdens een persdag op het kantoor van Sony, alwaar games als Resistance: Fall of Man, Motorstorm en Formula One: Championship Edition te spelen waren. Laatstgenoemde speelde ik als eerste middels de traditionele besturing, om na enkele rondes het eens over de Sixaxis-boeg te gooien, alwaar je mee moet sturen door de controller te kantelen. Meteen kwam ik in een andere wereld terecht, daar waar ik middels de traditionele besturing redelijk netjes mijn bochten aan kon snijden, daar zwalkte ik nu alle kanten op en zakte ik al snel terug op het veld van coureurs. Links en rechts werd ik ingehaald door namen die in het echte leven amper de finishlijn haalden, ik bleef echter zwalken van de ene naar de andere kant. Een foute afstelling in de game? Daar leek het niet op, ook in Motorstorm leek de besturing geen toegevoegde waarde te hebben, ik heb een afgrond nog nooit zo vaak van beneden gezien.

Al eerder haalde ik de vergelijking aan met de Nintendo Wii. Het was de grote naam achter Mario en Zelda die met een geheel nieuwe manier van besturen kwam en het was dan ook toevallig dat Sony kort erna eveneens iets nieuws wilde proberen. Zelf zullen ze het niet toegeven, maar ik denk nog steeds dat de kans op een Sixaxis nihil was geweest als Nintendo het niet had gedaan. Of Sony zich nu wel of niet door Nintendo heeft laten inspireren, feit blijft dat Nintendo het wel goed opgepakt heeft en daadwerkelijk met een nieuwe manier van gamen is gekomen. Games als The Legend of Zelda: Twilight Princess, Excite Truck en Resident Evil 4: Wii Edition hebben aangegeven dat het werkt. Tijdens de E3 kondigde Nintendo accessoires als een Zapper en een stuurwieltje aan om dit succes nog verder uit te breiden.


De vraag is alleen: waar blijft Sony? Terugkijkend op de PlayStation 3 games die ik gespeeld heb kan ik me maar moeilijk een game voor de geest halen die een meerwaarde kreeg door het gebruik van de Sixaxis. Ook tijdens de E3 zag ik maar weinig terug van de grootse plannen die ze met de Sixaxis hadden, nergens in de presentatie werd er nog ingegaan op deze revolutionaire manier van gamen. Het resultaat: we stappen massaal over naar de traditionele besturing en laten de Sixaxis voor wat het is, iets dat Sony toch nooit bedoeld kan hebben.

Grote vraag is natuurlijk: heeft Sony nu een fout gemaakt? Wat mij betreft niet, enkel het ontbreken van de rumble is in mijn ogen een gemis, maar ik vertrouw erop dat we deze vroeg of laat wel weer terug gaan zien. Ook de Sixaxis is wat mij betreft geen verkeerde keuze, mits het gebruikt wordt om sommige onderdelen in een spel een meerwaarde te geven. Games als Lair, Warhawk en Uncharted: Drake’s Fortune moeten dé titels gaan worden die laten zien dat het geen verkeerde keuze is geweest. Mochten de ontwikkelaars het voor elkaar krijgen om ook hier de besturing met de bewegingssensoren te laten falen, dan ga ik me ernstig afvragen of de dagen van de Sixaxis niet geteld zijn, en we gewoon een rumble controller kunnen krijgen zonder extra besturingsmogelijkheden.



09:46  Jeff Bell beledigt forumposter
08:21  Peter Moore verhuist voor familie
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Gast (85.144.53.xxx) op 19-07-2007 om 08:36
Als je Lair zoals mij gespeeld hebt, dan weet je hoe vet de motion sence besturing is. Maar het is inderdaad niet voor race spellen weggelegd.

Gast (82.168.252.xxx) op 19-07-2007 om 08:56
Persoonlijk vind ik het bij Motorstorm nog redelijk werken als het gaat om de auto's. Daar is de besturing nog goed te doen, alleen bij motoren is het veel te gevoelig.
Maar het is indd verre van perfect en ik kan mij wel deels vinden in wat er hier wordt gezegd.

willem_liu op 19-07-2007 om 10:00 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Zelfs op de Wii is de besturing van racegames met motion sensing verre van perfect. Maar als het goed is uitgewerkt zoals in Excitetruck dan neem je de imperfecties maar voor wat het is, want voor een spel als Excitetruck werkt het goed genoeg.

De Sixaxis moet je met twee handen vasthouden wat al gauw neerkomt op race- en vliegspellen. De vorm van de controller is tevens ook de belemmering van de mogelijkheden en dat is jammer.

Gast (83.83.184.xxx) op 19-07-2007 om 10:11
Nou er is helemaal niks mis met de Sixaxis conttoller hoor, werkt perfect moet ik zeggen.

P-Bwoy op 19-07-2007 om 10:21 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik vind dit nergens op slaan René. Ik ben met je eens dat de Sixaxis slecht werkt in Motorstorm(en racegames in het algemeen denk ik) maar er zijn ook zat leuke functies in andere games. Maar het het punt is dat het bij de ps3 de kers op de taart is, bij de Wii is het alles. Op de Wii zijn er minstens zoveel games waar de Wiimote slecht reageert maar waar dat op de Wii tot gevolg heeft dat de games niet speelbaar zijn en zuigen, zijn de ps3 games(motorstorm) nog steeds fantastisch.

Dit is geen Wii bash, want waar het werkt is het op de Wii ook erg cool, maar ik vind het onterecht dat je die vergelijking trekt tussen het "succes" van de wiimote en de sixaxis, ze hebben een hele andere insteek.

Gast (81.82.37.xxx) op 19-07-2007 om 10:38
Wel dit is touchéé. Ik heb ze ook alletwee de wii en de ps3. Ik ben ook van dit gedacht: op de wii heb je enkel deze besturing dus bijv in excite truck moet je het erbij nemen dat je tegen een boom aanknalt, hoewel deze games ook een hoge funfactor kunnen hebben. Op ps3 games als motorstorm is dit enkel een toevoeging het spel is fantastisch met traditionele besturing. Mijn conclussie: ik speel evenveel op wii als op ps3( ps3 :Oblivion en motorstorm / wii: mario strikers kort maar goed , Zelda zeer goed, godfather oke, sports leuk, excite truck leuk

Gast (81.205.147.xxx) op 19-07-2007 om 11:08
oblivion kort?

Tecnomic NL op 19-07-2007 om 11:34 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Ik denk dat het allemaal nog te vroeg is om conclusies te gaan trekken natuurlijk. Simpelweg omdat de games nu in een half jaar tijd nog weinig effectief gebruik maken van de SIXAXIS. Lair gaat naar alle waarschijnlijkheid dé SIXAXIS titel worden die volledig gebruik ervan gaat maken, misschien nog wel belangrijk: ten volste.

Ook Heavenly Sword zal hier gebruik maken bij een aantal leuke mini-games waarin dit is geďntegreerd , dus langzamerhand beginnen de échte SIXAXIS titels te komen. Maar zoals vaker aangegeven geef ik niet veel om de motion-sensoring techniek, de rumble zie ik gewoon terug. En na de opstapelende geruchten gaat ie gewoon komen. TGS 2007, mark my words

Gast (62.51.184.xxx) op 19-07-2007 om 12:04
ik vind het een lekkere controller.
lekker licht en draadloos.
de motione sensoring techniek is leuk bij vliegspellen alleen die speel ik tot nu toe niet.
vind wel dat de shoulderbuttons gewoon hetzelfde moesten zijn als de ps2 controller
maar dat is een kwestie van smaak.

mercy0001 op 19-07-2007 om 12:30 [Niv: 157 / Exp: 7862]
ik vind dat sony op sommige punten echt nintendo willen na apen (en da's goed gelukt )

Gast (84.28.159.xxx) op 19-07-2007 om 12:43
bij motorstorm ben ik zelfs eerste geworden op de demo met sixaxis besturing

Dnarbeis op 19-07-2007 om 12:57 [Niv: 60 / Exp: 2984]
motorstorm vind ik ook zeer moeilijk,gewoon te gevoelig,en bij resistance doe ik het nooit want ik vergeet het,

ik vind er ook NOG niks aan,maar lair en warhawk zouden het goed kunnen maken

Gewijzigd door Dnarbeis op 19-07-2007 om 12:57

Gast (83.83.184.xxx) op 19-07-2007 om 12:59
Hou toch eens op met je na apen, Sony heeft helemaal niks nageaapt. Ik bedoel er verder niks verkeerds mee hoor, maar dat gezeur over dat na apen hangt me de keel uit. ;)

Gast (212.45.32.xxx) op 19-07-2007 om 13:17
Ik kon eerst een level niet halen bij Motorstorm en toen ging ik die motion sensor aanzetten, en toen haalde ik het level in 1 keer. Je moet wennen, en niet de controller té veel te kantelen want hij is nogal gevoelig. Bij Warhawk ging het super met motion sensor, daar kan je ook instellen hoe gevoelig je hem wilt.

Gast (81.204.19.xxx) op 19-07-2007 om 19:08
bij ressistance fall of man vind ik het ook een vette toevoeging en idd misschien niet lekker voor race games maar daar heb ik een ps2 stuutrje voor die het ook doet voor de ps3 das pas vet, en ik geloof wel dat er een nieuwe soort tril functie komt die het uode trilsysteem weg zal blazen het blijft immers next-gen haha

Ikkyu op 19-07-2007 om 20:28 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Ik ben er niet mega fan van. Ik heb geen ps3, wel een Wii. Belangrijker is dat ik lange tijd heb zitten proberen met de Wingpad Extreme van Logitech (deze had ook zo'n motion sensor ingebouwd.) . En om eerlijk te zijn, ik vind die motion sensor op een gamepad zelf (zoals bij de ps3 of zoals die gamepad van Logitech) maar niks.

Als je er serieus mee wilt gamen ga je al heel rap vloeken door de gevoeligheid van het apparaatje. wij zijn mensen , geen emotieloze robots die een controller perfect kunnen stilhouden !

Mocht ze het gebruiken voor hele kleine dingetjes die maar heel eventjes duren, dan kan dit natuurlijk wel fantastisch uitwerken. Bijv. volledige besturing adhv de originele controls, maar als je bijv. 'wilt vissen in het water' , dan kantel je je ps3-controller eens om de hengel in het water te doen laten zakken (ŕ la Zelda dus)

Dus voor kleine dingetjes zit er wel nog toekomst in. De grote dingen, zoals volwaardig ermee gamen. nope. Never.

Gewijzigd door Ikkyu op 19-07-2007 om 20:30

Gast (81.69.48.xxx) op 19-07-2007 om 20:35
@mercy0001

mwahaha gelukkig dat sony Nintendo niet na-aapt. Voor mij zou dat een ramp zijn. En over de motion sensor. Zucht... HET IS NIET NA-GEAAPT ik zal zoals ik al op zoveel sites heb gedaan weer even melden dat rond 2006 toen dit gesprek aan de orde kwam dat bleek dat deze manier van gamen de motion sensor dus al in 1996 is vast gelegd door sony computer entertainment het ging toen over de ps2 controller maar ze hebben het doorgestuurd naar de ps3 controller.

Gast (83.189.126.xxx) op 21-07-2007 om 19:31
de Sixaxis is een leuke toevoeging maar valt eigenlijk niet de vergelijken met de functionaliteiten van de Wii remote

Gast (213.93.87.xxx) op 23-07-2007 om 20:27
sony eerst? nintendo had al in 1986 een "glove"dat reageerde van afstand .. dus sony had niks eerst ...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden