De worstelsport is in Nederland weinig populair, voornamelijk omdat we enkel nog TNA op Eurosport kunnen kijken, waarbij het gaat om afleveringen die al weken oud zijn en voorzien van een matig Nederlands commentaar. Gelukkig biedt ontwikkelaar Yuke’s ook dit jaar uitkomst voor de mensen met een worstelliefde, WWE Smackdown vs. Raw 2008 ligt namelijk in de schappen.
Hoewel het spel nog steeds Smackdown vs. Raw heet zou deze nu net zo goed Smackdown vs. Raw vs. ECW kunnen heten, de Extreme Championship Wrestling brand is namelijk toegevoegd aan het geheel. Hierdoor zijn er uiteraard ook worstelaars toegevoegd die we voorheen nog nooit gezien hadden, maar toch valt meteen op dat het roster wederom bij lange na niet up-to-date is. In de review van de 2007 editie schreef ik al dat er niets zo veranderlijk is als de worstelsport, en ook dit jaar is dit een belangrijk element dat er voor zorgt dat er veel dingen niet kloppen. Titels zijn aan de verkeerde worstelaars toegewezen, worstelaars die niet langer bij de WWE zitten verschijnen toch in de game, maar nog belangrijker dan dit alles: er ontbreken namen. Alle grote namen zijn uiteraard aanwezig, maar toevoegingen als Brian Kendrick en Paul London waren in mijn ogen een aangename toevoeging geweest aan het geheel, mede omdat ze al geruime tijd smaakmakers zijn in de WWE.
Aan de gameplay zelf heeft Yuke’s vooral kleine veranderingen doorgevoerd die het spelen zeker ten goede komen. Mijn grootste kritische punt uit de voorgaande editie was het stamina systeem. Daar waar een echte WWE match je tien minuten op het puntje van je stoel weet te houden, daar konden worstelaars hier nog geen drie klappen uitdelen alvorens ze in een hoekje stonden te puffen. Gelukkig behoort dit in de 2008 editie tot het verleden, de stamina meter gaat stukken langer mee en zorgt voor een stuk meer realiteit. Een ander element dat in de game aangepakt is, is de rechter analoge stick. Door een submission hold toe te passen kun je nu met de rechterstick meer druk toevoegen of juist proberen om vrij te breken als je er zelf in zit.
Een derde aanpassing is wellicht de grootste binnen de nieuwe uitgave, namelijk de toevoeging van acht vechtstijlen. Deze vechtstijlen zijn opgedeeld in genres als Powerhouse, Highflyer of Hardcore. Iedere worstelaar heeft één primaire vechtstijl en één secundaire, uiteraard toegepast op hoe de worstelaar in het echte leven is. Door deze toevoegingen krijg je bepaalde specifieke acties die alleen gemaakt kunnen worden door de worstelaar die deze klasse bezit.
Als we het toch over aanpassingen in edities hebben, dan mag de vermelding van de 24/7 mode zeker niet ontbreken. In deze mode kun je kiezen of je in de Season (kies een worstelaar en volg een verhaallijn) of General Manager mode speelt. De Season mode kent maar weinig aanpassingen ten opzichte van het voorgaande jaar, enkel de verhaallijn zelf is natuurlijk aangepast. De General Manager mode plaatst je in de huid van de General Manager van Raw, Smackdown of ECW. Met een bestaand of gekozen roster moet je zelf matches boeken, schrijvers inhuren, je worstelaars tevreden houden, verhaallijnen uitdenken met een bijbehorende periode, blessures in de gaten houden, etc. De mode is uitgebreider dan vorig jaar, maar kent ook wat frustratiepunten. Eén van de punten is dat je een mobiel hebt waarop berichten binnen komen, je kunt je echter afvragen wat het nut is als J.R. je wekelijks dezelfde tip doorstuurt. Daarnaast zijn de CPU matches die je kunt bekijken (maar overigens ook te simuleren zijn) zo slecht in hun uitvoering dat je je afvraagt of Yuke’s vergeten is hier de AI in zijn geheel toe te voegen.
|