Retro Studios is een belangrijke Amerikaanse first-party studio van Nintendo, die vooral bekend is geworden met Metroid Prime.
In een interview praten Retro Studios president Michael Kelbaugh en director Mark Pacini over de samenwerking met Nintendo. Kelbaugh leert ons dat de samenwerking tussen Nintendo Japan en Retro Studios zeer nauw is. Er wordt heel veel gecommuniceerd tussen de twee Nintendo takken via e-mail, telefoon, videoconferentie en bezoeken. Bij het ontwikkelen van de Metroid Prime spellen leek men één team, waarvan één deel gewoon toevallig in Japan woont. Ze werkten met Kensuke Tanabe van de Software Planning Division om ervoor te zorgen dat elke Metroid Prime de Nintendo kwaliteit heeft.
Retro werkte ook samen met Yoshio Sakamoto, bedenker van Metroid. Indien ze iets wilden toevoegen aan Samus als personage, moesten ze dat aan hem vragen. Hij vertelde dan of het paste bij Samus, of niet. De samenwerking met Sakamoto was echter niet nauw, maar met Tanabe wel. De Metroid Prime serie zou zonder hem niet hetzelfde geweest zijn. De samenwerking werd ook nauwer naarmate het project vorderde. Ze hielpen vooral met de afwerking van de game om de game echt een Nintendo gevoel te geven. Zij bekijken de game vanuit elke mogelijke hoek en geven gedetailleerde commentaar om het leveldesign te optimaliseren.
|