Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

NiGHTS: Journey of Dreams


Door Kenneth op 22-01-2008 om 07:11
Bron: Gamed

Als gamefan was het de afgelopen maanden onmogelijk om het niet te merken: Sega werkt aan NiGHTS: Journey of Dreams, een titel die exclusief verschijnt voor de Wii. Deze game is het vervolg op de legendarische Sega Saturn titel NiGHTS: Into Dreams... .

Het spel werd ontwikkeld door Sonic Team USA en wekte veel enthousiasme op in de gamewereld. Maar de eerste commentaren over het spel, vlak na de release in de VS en Japan, klonken al minder enthousiast. Wij kregen ook een versie van het spel in handen en onderzochten of het grote enthousiasme over het spel wel of niet terecht was. Het verhaal van NiGHTS: Journey of Dreams speelt zich, net als zijn Saturn voorganger, af in de droomwereld Nightopia dat in de Night dimension ligt. De mensen die hoop, moed, puurheid, intelligentie en groei ervaren in hun leven zullen goede dromen hebben in Nightopia. Deze vijf eigenschappen worden de Ideya genoemd en vormen de bron van Nightopia.

De speler volgt het verhaal van Will en Helen, twee jonge tieners uit de stad Bellbridge, die in hun droom terechtkomen in Nightopia. Naast Nightopia bestaat er echter nog een andere droomwereld in de Night Dimension namelijk Nightmare, de wereld van nachtmerries die geschapen werd door de kwaadaardige Wizeman. Hij wil er alles aan doen om Nightopia te vernietigen. Will en Helen kampen beide met slechte gevoelens en hebben daardoor altijd nachtmerries. Wizeman stuurt zijn Nightmarens eropuit om tijdens deze nachtmerries de vijf Ideya van de dromers te stelen waardoor ze gedoemd zijn in de leegte te blijven ronddwalen. Dit alles verandert wanneer ze de vliegende nar NiGHTS en een oude uil ontmoeten in Nightopia. De tieners komen te weten dat enkel nog de Ideya van Moed overblijft in Nightopia en dat de droomwereld op de rand van uitsterven staat door de aanvallen van Wizeman en zijn Nightmarens. Will en Helen vertrekken samen met NiGHTS op avontuur om de overige vier Ideya in Nightopia te zoeken en een einde te maken aan Wizeman en zijn destructieve plannen.

In de Story Mode van NiGHTS: Journey of Dreams kan je kiezen om ofwel de droom van Will ofwel de droom van Helen te spelen. Als je een droom hebt gekozen reis je naar de Dream Gate, een soort droomtuin waar je deuren vindt om naar Nightopia te reizen. Elke tiener heeft eigen werelden in Nightopia en eigen missies. Elke wereld heeft vijf missies die je moet volbrengen om de Ideya van die wereld terug te winnen waarbij de laatste missie steeds een eindbaasgevecht is. Je zal bij elke wereld steeds de missies moeten volbrengen om de volgende missie vrij te spelen. Na elke missie zal je een rang ontvangen die aangeeft hoe goed je de missie hebt volbracht. Als je de juiste rang behaalt bij de missies kan je alternatieve eindes vrijspelen. Elke missie werkt ook met tijd, als je bijvoorbeeld niet op tijd het einde haalt van de missie is het ‘Night Over’. Het spel heeft ook een sidequest namelijk het verzamelen van Dreamdrops. Als je genoeg van deze dreamdrops verzamelt, zal er iets wonderlijks gebeuren. Naast de Story Mode heeft het spel ook een tweespelers mode, waarbij twee spelers tegen mekaar kunnen racen of het tegen mekaar kunnen opnemen in een battle game.


Je kunt het spel besturen op verschillende manieren, je kan kiezen voor de WiiMote-Nunchuk combinatie of enkel de WiiMote gebruiken of je kan de Classic Controller of een Gamecube controller gebruiken. Jammer genoeg is geen enkele van deze besturingen goed afgesteld. Je zult al snel merken dat de joysticks van Nunchuk en controllers soms tekortkomen om de bruuske manoeuvres uit te voeren die het spel van je vraagt. Wanneer je enkel de WiiMote gebruikt moet je wijzen naar het scherm om te tonen waar NiGHTS naartoe moet vliegen, dit gebeurt met een cursor op het scherm. Deze cursor doet echter niet altijd de beweging die jij maakt waardoor NiGHTS gewoon de andere kant kan opvliegen dan de kant die jij wou. Daardoor is het gebruik van de controllers meer geschikt voor het spel. Verder heeft men ook niet echt gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de WiiMote. Wanneer je kiest om enkel de WiiMote te gebruiken, zal je enkel de cursor gebruiken om NiGHTS te laten vliegen. Alle andere bewegingen zal je uitvoeren met de knoppen en de vierpuntsdruktoets. Wanneer je kiest voor alle andere besturingen wordt er helemaal geen gebruikgemaakt van de mogelijkheden van de WiiMote. Enkel als je WiiMote links of rechts kantelt zal NiGHTS een acrobatische beweging maken tijdens het vliegen, maar dit is enkel voor de show want je hoeft deze bewegingen niet te gebruiken om je missies te volbrengen. De WiiMote of een controller gebruiken maakt dus niet erg veel verschil in het spel.

Maar ondanks de soms gebrekkige besturing zal het je al snel lukken om NiGHTS onder controle te houden in de lucht als je een controller gebruikt, de WiiMote vraagt al veel meer oefening. In het spel heb je verschillende soorten missies waarbij je vaak als NiGHTS en soms als Will of Helen moet spelen. De missies zijn niet allen even leuk, zo zijn de meeste missies die je als Will of Helen moet uitvoeren al snel eentonig omdat je gewoon moet rondlopen en met Blue Chips moet gooien om Nightmarens te verslaan. De kinderen gebruiken Blue Chips als aanvalswapen en om schakelaars te activeren, NiGHTS gebruikt Blue chips om links te vormen in de lucht. Wanneer je namelijk als NiGHTS speelt zal je door ringen vliegen en Blue Chips verzamelen. Wanneer je dit doet, krijgt NiGHTS terug aanvalskracht om langer een aanval uit te voeren of voor om sneller te vliegen. Des te langer je de links maakt, des te meer punten zal je verdienen waardoor je op het einde van de missie ook een hogere rang krijgt.

Tijdens de missies waarbij je rondvliegt als NiGHTS zal je steeds een bepaald pad volgen, je kunt dus enkel naar links, rechts, boven en onder vliegen terwijl je het pad volgt. De missies van NiGHTS zijn vaak al veel meer uitdagender dan die van de kinderen alhoewel er soms missies tussen zitten die overbodig lijken en bijgevolg ook geen uitdaging vormen. De eerste missie van elke wereld moet je steeds NiGHTS bevrijden uit een kooi want op de een of andere manier krijgt de vliegende nar het altijd voor elkaar om in een kooi te belanden. De tiener die je bestuurt, moet dan ‘dualizen’ met NiGHTS waarbij tiener en NiGHTS één worden. Je hebt dan een beperkte tijd om de bewaker van de kooi in te halen en de sleutel te bemachtigen zodat NiGHTS echt uit de kooi kan. Als je de bewaker niet op tijd inhaalt, belandt NiGHTS automatisch terug in de kooi en moet je weer opnieuw beginnen.


Als er één ding is in het spel dat de gebrekkige besturing enigszins kan compenseren, dan zijn het wel de gevechten met de eindbazen van elke wereld. Deze gevechten zijn origineel en vragen ook steeds een originele manier van vechten en soms ook geluk. Elke baas moet op een eigen manier verslagen worden waardoor de gevechten niet in herhaling vallen. Het ene gevecht is al een grotere uitdaging dan het andere, maar de echte uitdaging is om bij deze gevechten steeds een goede rang te behalen. In één van de overige drie missies per wereld zal je een zolang mogelijke link moeten vormen met NiGHTS door te vliegen door ringen en Blue Chips te verzamelen. Het is in deze missies dat het gebrek van de besturing soms naar bovenkomt omdat je bruuske manoeuvres moet uitvoeren om je link voort te zetten. De overige twee missies per wereld variëren nogal en kunnen zowel uitdagend als overbodig zijn. Maar al bij al zijn de meeste missies leuk om te spelen en is een hoge rang halen soms een echte uitdaging. Bij enkele missies kan de camera wel een echte moeilijkheid vormen omdat je boven en onder je niet zo ver kan kijken. Tijdens deze missies krijg je op een kleine radar wel te zien waar bepaalde wezens voorkomen in het gebied maar je zal zelf op en neer moeten vliegen om deze wezens te vinden waarbij je veel tijd verliest.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   63
Sound   75
Graphics   68
Replay   60

Zeker niet zo fantastisch als verwacht.
67


07:24  Live Activity: Call of Duty klopt Halo
07:10  Bionic Commando toont zich
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Lawliet op 22-01-2008 om 07:17 [Niv: 346 / Exp: 17280]
wel jammer van nights. hoop dat sega hier weer wat van leert

Gast (213.84.214.xxx) op 22-01-2008 om 08:14
:(

Snakesonic op 22-01-2008 om 08:22 [Niv: 57 / Exp: 2832]
erg jammer, hoe had dit ooit fout kunnen gaan

Gast (81.71.81.xxx) op 22-01-2008 om 14:58
Heel erg simpel niet genoeg naar de oude game kijken |( |(

david op 22-01-2008 om 18:52 [Niv: 39 / Exp: 1961]
ik had al zo'n voorgevoel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
NiGHTS: Journey of Dreams
Type:
Game
Releasedatum:
25-01-2008
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media