Met Saints Row deed ontwikkelaar Volition een poging om te laten zien hoe free-roaming er op de next-gen uit moest gaan zien, helaas liet de game enkele steekjes vallen.
De sequel van de game verschijnt zowel op de PlayStation 3 als Xbox 360, van producer Greg Donovan leren we de nodige nieuwe informatie over de game:
- Verbeteringen zien we zowel op grote als op kleine schaal, op kleine schaal zijn er bijvoorbeeld checkpoints tijdens missies zodat je vanaf daar verder kunt gaan of heeft de auto een cruise control zodat je je beter kunt concentreren op je wapens. Op grote schaal zien we de verbeteringen op technisch en visueel vlak.
- De ontwikkeling voor de PlayStation 3 game [het eerste deel verscheen alleen op de Xbox 360 - Red.] was lastig, maar zorgde nooit voor problemen.
- Het spel kent zogeheten 'diversions', leuke dingen die je in de speelwereld kunt doen (denk aan het autosurfen), maar die niet op de HUD staan aangegeven als opdracht.
- Bekende dingen uit het eerste deel, zoals de reclames en het commentaar op de radio, komen wederom terug in deze sequel.
- Donovan is verbaasd dat Total Video Games al bekend is met de drie bendes, te weten the Sons of Samedi, the Ronin en the Brotherhood. Veel wil Donovan er dan ook niet over kwijt, enkel dat iedere bende uniek is en een andere strategie van de speler vraagt.
- Hoewel we acteur Gary Busy regelmatig voorbij zien komen als het om Saints Row 2 gaat heeft hij geen rol in de game, hij is enkel aangetrokken voor promotie van het spel zelf.
- Omdat gamers geen restrictie willen is ervoor gekozen dat ze zelf hun karakter samen kunnen stellen, of dit nu naar je evenbeeld is of een freak: jij bepaalt.
- Door een interne THQ strategie is de releasedatum bepaald, hoewel Donovan niet veel kan zeggen over de keuze voor een datum die tussen GTA IV en diens downloadable content voor de Xbox 360 ligt. Hij voegt er wel aan toe dat vier maanden na GTA IV een goede tijd is en dat Saints Row 2 een unieke ervaring zal worden.
|