Met de Wii, de PlayStation 3 en de Xbox 360 is game-ontwikkeling opnieuw duurder geworden. In samenhang met grootse overnames leidt dit tot teloorgang van innovatie, dat denken in ieder geval veel gamers.
Elite en LostWinds bedenker David Braben vindt dat innovatie tegenwoordig op zijn top is. In het verleden waren games niet beter, een groot deel van de spellen vroeger was vreselijk. Je kunt waarschijnlijk maar een dozijn toppers uit de jaren '80 herinneren. Momenteel is er een pak meer innovatie, en niet alleen op WiiWare, het PlayStation Network en de Xbox Live Arcade. De innovatie kan soms ook klein zijn, bijvoorbeeld in de manier waarop de besturingsinterface werkt. De manier waarop je de multiplayer begint bijvoorbeeld, is ook innovatie. Deze dingen maken samen het verschil voor een betere ervaring. Nu zijn er een pak goede games, de kwaliteit is sterk omhoog geschoten. Kwaliteit is tegenwoordig een belangrijke factor in commercieel succes. Deze trend toont zich pas deze laatste twee jaren. Verkoopcijfers kunnen tegenwoordig voorspeld worden met reviewcijfers. Door de grotere markt zijn er ook meer niches die gevuld worden met nieuwe ideeën.
|