Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Mercenaries 2: World in Flames


Door Rene Groen op 09-09-2008 om 16:14
Bron: Gamed

Kennen jullie Herman, die rare jongeman die aan Idols en Popstars mee deed? Wanneer je naar deze jongen kijkt, vind je hem zielig, maar toch kijk je verder, puur uit leedvermaak. Het was een gevoel dat terugkeerde toen ik Mercenaries 2: World in Flames aan het spelen was.

Alvorens ik de connectie tussen een slechte zanger enerzijds, en een game anderzijds zal maken dienen we uiteraard in het begin te beginnen om de game zelf beter te begrijpen. Mercenaries 2: World in Flames is de sequel op Mercenaries, maar ook prima te spelen zonder dat je dit eerste deel in handen hebt gehad. Geheel los van zijn voorganger staat de game echter niet, al in het begin dien je meteen te kiezen uit de drie bekende karakters, Mattias Nilsson, Chris Jacobs of Jennifer Mui. Ieder van deze karakters heeft verschilt lichtjes, zo is de ene net wat sneller en neemt bij de ander de health wat sneller toe, verschillen binnen het verhaal zijn echter minimaal.

Als huurling neem je de opdrachten aan waarbij geld te verdienen valt en dus neem je al snel een missie voor Ramon Solano aan, een man die zaken liever oplost met een kogel dan met een goed woord. Eenmaal de missie succesvol afgerond breekt de shit uit wanneer blijkt dat ze je liever kwijt dan rijk zijn, hetgeen resulteert in een kogel in je kont. Een huurling laat zich echter niet zomaar een kogel in zijn achterwerk schieten en dus zet je een basis op in Venezuela, alwaar je zint op wraak. Veel meer dan dit heeft de game niet om handen, de schrijver hoeft dan ook niet aan een boek te gaan beginnen.


Binnen Venezuela is er geen regering of politiemacht die alles in het gareel weet te houden. In plaats daarvan zijn er een vijftal facties die elkaar niet uit kunnen staan en dus constant in elkaars haren vliegen. Omdat geld niet stinkt voer je missies uit voor deze facties met het uiteindelijke doel om dichter bij Solano te komen en wraak te nemen. Wanneer je voor de ene factie vecht zal dit gevolgen hebben voor de andere, zij zijn immers niet blij wanneer je hun gebied binnen trekt om je kogels op ze te legen. Al snel zullen ze door hebben dat je aanwezig bent en terugvechten, maar van dit laatste hoef je weinig te verwachten. De AI van de tegenstanders stelt bijzonder weinig voor, zo zit er geen enkele strategie in hun aanval en staan sommigen rustig om zich heen te kijken terwijl jij al in hun nek staat te hijgen. Opvallend is ook dat iemand met een melee kill meteen dood is, maar soms na een magazijn uit je geweer nog overeind blijft staan. Een headshot lijkt eveneens weinig uit te maken, negen van de tien keer staan ze nog gewoon overeind en lijkt het maar weinig invloed te hebben. Omdat je health automatisch regenereert wanneer je even dekking zoekt, kies je er al vaak voor om naar binnen te rennen en iedereen met een melee kill om te leggen. Niet erg chique, maar wel succesvol.

Een ander punt waar we weinig enthousiast over kunnen zijn is het geluid, en dan met name de dialogen. Hoewel de karakterdialogen in filmpjes nog van een behoorlijk niveau zijn, mede door de ietwat overdreven voice-acting die perfect bij de game past, blijkt dat er maar weinig aandacht uit is gegaan naar de overige elementen in de game. Terwijl ik nog geen uur in de game bezig was leek ik alle mogelijke one-liners al minstens twintig keer gehoord te hebben, en dan waren deze vaak ook nog eens misplaatst. Het is een onderdeel van de game waar veel meer aandacht naar uit had moeten gaan, maar wat helaas vergeten lijkt te zijn.


Het sterkste element van het spel is de complete destructie. Simpel gezegd: dat wat je ziet, kan plat. We hebben het dan niet zozeer over het landschap, maar vooral over de gebouwen en voertuigen die erop staan. Wanneer je er de beschikking over hebt kun je een air strike over laten vliegen die een gebouw met de grond gelijk maakt, simpelweg omdat er iemand op het dak stond die volgens het contract gedood diende te worden. De helikopter kan tevens ingezet worden om voorraden te laten droppen, denk aan geweren, health of complete voertuigen. Deze laatste kun je echter ook gewoon van de weg halen, een auto of motor pak je, à la GTA, gewoon af, maar ook een tank of helikopter zijn te kapen. Helaas komt er bij de inzetting van je voorraden wel een groot nadeel kijken, namelijk dat het selecteren middels een menuutje gebeurt dat je vanuit je game benadert. Wanneer je dus aangevallen wordt kun je niet snel een air strike inroepen omdat je tijdens de selectie nog kogels op zult moeten vangen. Hoewel de ravage van de air strike voldoening geeft is dit een element dat beter uitgewerkt had kunnen worden.

Grafisch is het spel wisselvallig. In het eerste gedeelte zul je niet onder de indruk zijn door de modellen van karakters, voertuigen en landschap, wanneer je echter getuige bent van een air strike die een complete olieraffinaderij vlam doet vatten zit je te genieten op je stoel. Deze wisselvalligheid zien we ook terug in andere gedeelten van de game, zo kun je een half uur lekker aan het spelen zijn, maar kun je het half uur erop weer geplaagd worden door bugs. In totaal zijn de bugs die ik ben tegen gekomen niet op één hand te tellen, maar je moet denken aan pistolen die ineens niet af willen vuren, daken die blijven zweven nadat je een huis hebt weggevaagd, gewond raken omdat je te snel een trap af loopt, Achievements die je niet krijgt na het voltooien van een bepaald doel, een voertuig dat ineens verdwenen is nadat je er net uitgestapt bent, en zo gaat de lijst nog wel even door. Pandemic lijkt niet genoeg tijd genomen te hebben om dit soort onvolkomenheden weg te poetsen.


De complete destructie van de game komt het beste tot zijn recht door de game in coöp te spelen. Niet alleen is het plezier groter, op het spaarzame moment dat je de dood vindt, kan je teamgenoot je genezen, om zo weer lekker verder te knallen. Een klein smetje is dat de coöp niet geheel lagvrij is, met name wanneer je beiden een air strike inzet kan de boel soms zo heftig worden dat het geheel hier stevig onder te lijden heeft.

Zoals in de inleiding aangegeven kan ik Mercenaries 2: World in Flames vergelijken met Herman, de man die zichzelf meermaals voor lul heeft gezet tegenover de hele wereld. Wanneer ik naar Herman kijk vind ik het eigenlijk een zielig geval, maar omdat het zielige doorslaat naar lachwekkend kijk je toch verder. In Mercenaries 2 is dit eigenlijk niet anders. Veel losse onderdelen uit de game kloppen niet en willen je meermaals doen besluiten om te stoppen. Echter, wanneer je toch doorzet kom je weer op het punt waarbij je gebouwen mag vernietigen en andere destructie mag veroorzaken, en dan blijkt toch dat de zielige punten, al dan niet tijdelijk, worden vervangen door een heerlijk gevoel. Het maakt het spel nog steeds geen meesterwerk, maar af en toe moet je ook leuke tussendoortjes hebben om een meesterwerk weer te kunnen waarderen. Want zeg nu zelf: als je gelachen hebt om Herman kun je de muziek van je favoriete band toch weer een stuk beter waarderen?
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   40
Graphics   75
Replay   80

Mercenaries 2 draait om destructie, helaas is er daardoor minder zorg uitgegaan naar de rest.
68


17:47  Final Fantasy Fables met oktoberdatum
15:18  Gameplaybeelden Supersonic Acrobatic
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
Beretta-1992 op 09-09-2008 om 16:16 [Niv: 68 / Exp: 3423]
toch wordt mercs2 op dit moment goed verkocht

CengizMan op 09-09-2008 om 16:24 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Ik had wel wat beters verwacht.

Gast (145.74.183.xxx) op 09-09-2008 om 16:25
Laatst nog gespeeld, maar ik vond het echt drie keer niks. Neem nou als voorbeeld het rijden, de besturing is echt bagger. Als je een rondje draait, dan krijg je spontaan hoofdpijn van die blur. Nee, geen topper.

Gast (194.169.216.xxx) op 09-09-2008 om 16:29
Ik heb nog geen een moment gehad dat je moet stoppen. Geen een.Tenminste. dat is op de ps3 versie. Op de 360 versie zou het voor mij niet anders moeten zijn.

Er zitten flaws in, maar doordat het reward systeem gewoon prima is uitgewerkt en het spel niet al te lang is, kan je je maar moeilijk vervelen.

Het reward systeem is dusdanig goed dat je betere en betere dingen tot je beschikking krijgt naarmate je vorderd in het spel. In GTA is het gevoel van rewards nog minder.

En deze rewardsysteem in combinatie met niet al te lange gameplay (iets van 15 of 20 uur), zorgt ervoor dat je niet echt kunt vervelen. Dus op basis van mijn complete speelsessie van begin tot eind, ben ik het persoonlijk dus niet bepaald met het cijfer eens. Ik zou het eerder een 7.5 geven. Het spel geeft je meer plezier dan zat andere games en daarom is dit spel het waard om te spelen.

Cheatcn op 09-09-2008 om 16:30 [Niv: 20 / Exp: 997]
Weer die gewone meuk van EA.

Gast (194.169.216.xxx) op 09-09-2008 om 16:30
Die flaws zoals als voorbeeld op onlogisch gameplay wize achteruit rijden, vergeet je gewoon vanwege de punten die wel goed zijn

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2008 om 16:33 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Eén na laatste Gast: ik geef nergens dat het spel geen plezier geeft, alleen het plezier staat niet in verhouding tot de rest van de game. De vele bugs, waarvan ik nergens zeg dat ze je dwingen tot stoppen, zorgen er - in combinatie met andere factoren - voor dat het spel gewoon onafgewerkt op de markt is gekomen en daardoor gaat het cijfer omlaag.

Betreffende het reward systeem: deze is leuk, maar ik vond deze niet dermate vernieuwend of fantastisch dat deze het cijfer naar een veel hoger niveau tillen.

@ Laatste gast: Je noemt nu één puntje, maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer. Het achteruit rijden had ik overigens nooit zoveel problemen mee.

Gewijzigd door Rene Groen op 09-09-2008 om 16:34

MaartenL (Redacteur) op 09-09-2008 om 16:36 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Het lijkt me wel een leuke game en ik heb er ook wel een poosje op zitten wachten maar nu komt hij net uit tussen een vloedgolf van topgames waardoor deze net uit de boot viel...

Later dan maar eens de PC versie uit de budgetbak gaan plukken...

GekooktEi op 09-09-2008 om 16:38 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Had beter verwacht, ik zou het spel toch een 7,5 of een 8 geven, denk ik. De vernietiging blijft leuk, de missies zijn best wel varierend (een pickup met M16s naar een HQ rijden met physic-based M16s achterin, zodat je echt rustig moet rijden om ze er niet uit te laten vallen, in plaats van altijd dat soort objectives met healthbalkjes van hoeveel schade de auto kan hebben )
Verder heb ik niet zoveel last van het geluid, alleen dat de AI mannetjes achter elkaar ENEMY SPOTTED, ENEMY SIGHTED etc achter elkaar roepen is zeer vervelend... Ja, ik vind het een goed spel, het was de 40 euro wel waard, bij 60 euro had ik er nog eens opnw over nagedacht of het het waard zou zijn ^.^

Nibor op 09-09-2008 om 17:09 [Niv: 144 / Exp: 7223]
68 is vrij laag aangezien op gamrankings.com de cijfers tussen de 75 en 80 liggen. Ik ben het wel eens dat de game niet geweldig is en deze ga ik met alle aankomende toppers niet kopen mischien later nog.

Gast (85.149.148.xxx) op 09-09-2008 om 17:33
@ Nibor

daarom is een review een persoonlijke beoordeling

Jeweet op 09-09-2008 om 17:47 [Niv: 74 / Exp: 3697]
sound verneukt t cijfer gwoon

HcV83 op 09-09-2008 om 18:17 [Niv: 44 / Exp: 2195]
vanwege de oneliners en de dialogen krijgt sound een 40 ?

Als al het geluid niet zou deugen(sound effects/muziek/dialogen etc) in de gehele game dan zou een onvoldoende gerechtvaardigd zijn. Dit vind ik persoonlijk te zwaar bestraft/beoordeeld (voor iemand die het spel niet heeft gespeeld)

im2 op 09-09-2008 om 18:17 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik denk dat ik hem toch maar haal, de pc versie zal wel een stuk beter zijn.

Gast (80.60.164.xxx) op 09-09-2008 om 18:30
heb de pc versie geprobeerd... geen widescreen ondersteuning... <_< (ook ini "hacken" werkt niet, althans niet bij mij...)

optie staat in het video-menu maar is niet aanklikbaar :(

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2008 om 18:39 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Nibor: Op Gamerankings zie ik toch echt dat Eurogamer en GameSpot de game bijvoorbeeld een 50 geven, dan kan het gemiddelde van de sites wel hoger liggen, ik ben echter niet de enige die kritisch is. Als ik 60 Euro uitgeef voor een game die op veel punten niet goed afgewerkt is, dan is een 68 nog een mooi cijfer lijkt me zo.

@ HcV83: De game krijgt een 40 voor het geluid omdat de algehele kwaliteit niet goed is. Een sterk voorbeeld hiervan zijn de zeer slechte oneliners, ik zeg echter nergens dat dit de enige reden is voor dit cijfer.

Gewijzigd door Rene Groen op 09-09-2008 om 18:40

Gast (86.91.244.xxx) op 09-09-2008 om 19:18
En True Crime kreeg wel een 8?

Jonezy op 09-09-2008 om 19:21 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Heb het vanmiddag even uitgeprobeert, kan niet wachten tot ik weer tijd heb om er uitgebreid mee aan de slag te gaan, al vallen de graphics en het geluid me wel tegen. Zou ook voor een 7- gaan, ik verwachtte er ook meer van eigenlijk ^^

Everybody_lies op 09-09-2008 om 19:21 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Zal tussen het niets verdwijnen met alle aanstormende toppers

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2008 om 19:26 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Gast: Dat moet je wel heel dwars zitten, het is een review van twee en een half jaar geleden die een ex-redacteur heeft geschreven.

Gast (194.169.216.xxx) op 09-09-2008 om 20:11
Betreffende het reward systeem: deze is leuk, maar ik vond deze niet dermate vernieuwend of fantastisch dat deze het cijfer naar een veel hoger niveau tillen.

Zaken hoeven helemaal niet vernieuwend te zijn om goed te zijn. Het wiel is ook nog altijd niet verbeterd, omdat dat niet hoeft. Het rewardsysteem is goed en wellicht weinig vernieuwend, maar drukt dat de pret technisch gezien? nee.

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2008 om 20:15 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Jij tracht er nu andere zaken bij te halen die ik niet gezegd heb. Ik zeg dat het niet dermate vernieuwend is dat het de 68 omhoog stuwt, dat staat geheel los van de technische kant, dat is iets wat jij er nu ineens bij haalt.

X op 09-09-2008 om 20:16 [Niv: 13 / Exp: 670]
Dus toch geen kopertje ? Helaas. Preview beelden haalden mij bijna over om de game te kopen..

Bedankt gamed voor deze objectieve review.

dark lars op 09-09-2008 om 20:27 [Niv: 108 / Exp: 5400]
goede review idd, het is leuk, maar neit geweldig

Gast (212.187.38.xxx) op 09-09-2008 om 20:43
Wie is herman?

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mercenaries 2: World in Flames
Type:
Game
Releasedatum:
05-09-2008
Ontwikkelaar:
Pandemic Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media