In 2007 richtten ex-Naughty Dog werknemers Jason Hughes en Andrew Gilmour de studio Steel Penny Games op.
Steel Penny Games tekende snel een contract met Nintendo zoat ze als één van de eerste studio's WiiWare games mochten ontwikkelen. Hun eerste game was de puzzelgame Bruiser & Scratch welke in 2008 in Noord-Amerika verscheen. Sindsdien hoorden we niets meer over de game, maar nu uit Jason Hughes zijn ongenoegen. Hij is absoluut teleurgesteld in de verkoopcijfers. Sarcastisch liet hij het volgende weten:
Jason Hughes: "We hadden beter moeten weten, we hadden geen game mogen verschepen die eigenlijk geen Crash Bandicoot is. We hadden een slechte 2D versie moeten maken, en we hadden het verhaal en de personages moeten schrappen, en het spel zes maanden eerder verschepen. We hadden waarschijnlijk betere verkoopcijfers gekend want mensen negeren slechte graphics als ze 'retro-styled' zijn, maar het is een grote ramp als er maar een klein beetje 3D is bij zulke graphics. Ook zouden er minder puzzelgames beschikbaar zijn geweest als het spel eerder had verschenen. Tegen de tijd dat we Bruiser & Scratch lanceerden waren er meer dan genoeg puzzelgames."
Tot zijn horror ontdekte hij ook dat de typische Wii gebruiker WiiWare niet kent en dat enkel hardcore gebruikers zijn aangetrokken door WiiWare, een ramp dus voor een game die gericht is op het typische Wii publiek. De man is dus niet echt tevreden over Bruiser & Scratch. Op deze manier lijkt een Europese release alvast uitgesloten. Steel Penny Games blijft echter geloven in de toekomst. Het bedrijf helpt Red Fly met Ghostbusters Wii en een onaangekondigd spel, men port een game voor Conspiracy Games en men maakt prototypes voor enkele eigen projecten. Dat zijn verbazend veel projecten voor een studio met twee werknemers.
|