Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Nieuws:

Geen geld voor falende WiiWare developers


Door Joni Philips op 15-04-2009 om 11:22
Bron: Gamasutra

Met WiiWare wil Nintendo kleine en grote ontwikkelaars de kans geven om kleine, originele games te lanceren tegen een klein prijsje, maar WiiWare lijkt echter een flop te worden voor kleine ontwikkelstudio's.

Op de Tokyo Game Show werd reeds geklaagd dat bepaalde WiiWare titels slecht verkochten. Ook Jason Hughes van Steel Penny Games was meer recent niet tevreden met de verkoop van zijn spel. Nu maakt Gamasutra duidelijk waarom bepaalde ontwikkelaars zo hard klagen: Nintendo betaalt pas wanneer een titel genoeg heeft verkocht. Als je spel de minimumlimiet niet haalt, krijg je geen cent. Wordt je spel 4999 keer verkocht en de limiet is 5000? Dan krijg je geen enkele euro tot hij 5000 keer is verkocht.

De limiet is daarnaast specifiek per regio opgesteld volgens hun bronnen. Je moet in Amerika de limiet bereiken om je Amerikaanse geld te krijgen, in Europa de Europese limiet om je geld te krijgen, ... Exacte cijfers voor de limiet hebben ze niet kunnen bemachtigen, maar Gamasutra gelooft dat de Amerikaanse limiet rond de 5000 ligt en de Europese ietsje lager ligt. Door de minimumquota geloven sommige ontwikkelaars dat ze nooit hun geld zullen krijgen. Nintendo zelf weigert commentaar te geven omdat het over interne zakeninformatie gaat.


11:30  Famitsu geeft score aan Killzone 2
11:08  LightBox maakt Warhawk opvolger?
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Gast (62.51.39.xxx) op 15-04-2009 om 11:44
Wat een naaibeleid. Nintendo zijn geldwolven geworden. Naar hoor. Hoogmoed komt voor de val?

Gast (91.177.248.xxx) op 15-04-2009 om 12:00
dit is ook gewoon een extra motivatie van Nintendo om de troep zo ver mogelijk proberen weg te houden van WiiWare. Tenminste, ik bekijk het zo, als het echt een goed spel is, zal het wel voldoende verkopen hoor. Dan is die barriere van 5000 keer verkocht zijn snel bereikt denk ik dan zo...

Gast (81.205.120.xxx) op 15-04-2009 om 12:02
Ik hoop dat nintendo geleerd heeft van het hoogmoedige gedrag wat ze hebben gehad van 1998 tot 2002/3 ... ze beginnen dat gedrag nu een beetje terug te krijgen. Je moet maar blij zijn om voor onze console te mogen ontwikkelen. Vind het geen goede houding van Nintendo en verjaagt ontwikkelaars naar de concurrenten. Nu maar hopen dat ze hier verandering in aanbrengen... kan me wel voorstellen dat ze de betaling bijvoorbeeld maar een keer per half jaar doen ofzo ... om daar de kosten te drukken maar een minimum instellen is zo raar.

Gast (213.46.198.xxx) op 15-04-2009 om 12:16
Dat is nogal dom..
Maar er staan ook niet echt veel goede titels op WiiWare, dan moet je ook niet klagen dat je niet veel exemplaren verkoopt. Wel stom van nintendo, als ze niet zo'n domme limiet opstelden konden ontwikkelaars nog geld verdienen om het opnieuw te proberen en dan wel een goede game te maken..

Onna76 op 15-04-2009 om 12:32 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Gast (91.177.248.xxx) Pardon? A) Dus jij praat het goed dat Nintendo zo inhalig zijn? B) WiiWare kent anders een heleboel slechte, shovelware / casual troep die ik voor m'n levensdagen niet zou willen kopen. En laten we het niet over Nintendo hebben die straks weer met een Wii Sports 2 / Wii Fit 2 uitmelkerij op de proppen kom. De meeste Wii games die ik bezit zijn nog altijd van andere partijen want Nintendo presteerd op het moment helemaal "niks" op game gebied.

Gast (91.177.248.xxx) op 15-04-2009 om 13:56
Onna, ik weet zelf niet wat inhalig betekent, maar als het zoiets is als laksheid, onverschilligheid tegenover gamers en diezelfde bullshit altijd, dan deel ik een andere mening.

Laat die vette games als Wii Sports2 maar komen! I'll be ready for it!! Sweet!

Wat andere denken als not-done kan mij niks schelen, het is leuk, daar blijft het voor mij ook bij. Diablo 3 staat bijvoorbeeld ook op mijn lijstje van games die ik als leuk beschouw, maar daar moet Wii sports2 zeker niet voor onderdoen! Ik geniet lekker van beiden.

Simon op 15-04-2009 om 14:35 [Niv: 112 / Exp: 5600]
lol chil

MCorbet op 15-04-2009 om 14:57 [Niv: 1 / Exp: 64]
Ik snap het beleid van nintendo wel. Kom op wat is nu 5000 spelletjes in amerika ? Als je ziet dat er een paar miljoen wii's in amerika verkocht zijn. Hoeft nog geen 1% van de bezitters het spelletje op wiiware te kopen. Op het moment dat een developer weet dat er een minimale quota zit aan de verkopen voordat je je geld ontvangt. Denk je wel 5 keer na voordat je een spel uitgeeft. Dit om shovelware tegen te gaan. Echter kan nintendo dat ook op een andere manier regelen door de spellen eerst te keuren voordat ze uitgegeven mogen worden.

Ik snap hun volledig en 5000 stuk in amerika en nog minder in europa is echt niet veel.

Ik weet zeker dat de makers van World of Goo gewoon hun geld hebben ontvangen bijvoorbeld.

Maar spellen als dit durf je toch eigenlijk niet uit te brengen als echt spel. Maar alleen maar als een internet spelletje wat mensen gratis spelen voor 2 min:

http://wiiware.nintendolife.com/games/wiiware/hockey_allstar_shootout


No'tje op 15-04-2009 om 15:13 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Wat een onzin.

Gast (85.147.77.xxx) op 15-04-2009 om 15:39
Slim gedaan van Nintendo, moeten ze maar geen goedkope casualtitels uitbrengen.

willem_liu op 15-04-2009 om 16:29 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Dit is toch logisch, Nintendo maakt de kosten hier voor de opslag en distributie van de spellen. Deze kosten moeten op de een of andere manier verrekend worden.

Bovendien als een spel minder dan 5000x verkoopt dan had het spel denk ik in eerste instantie al niet uitgebracht hoeven worden.

Gast (217.123.195.xxx) op 15-04-2009 om 17:14
Ze moeten gewoon 50/50 doen.

asianck op 15-04-2009 om 18:31 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Meh, geen medelijde met de developers. Flashgames shit die gewoon van i-net geplukt zijn, verkopen voor geen meter en dan willen ze nog geld zien ook.
Breng dan wat kwaliteit uit, wil je.

The Big N op 15-04-2009 om 18:50 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Slaat weer helemaal nergens op Nintendo, Please do not copy MS


EDIT:
@ Willem Liu
Maar je weet niet of het limiet 5000 is, dat was gewoon een voorbeeld

Gewijzigd door The Big N op 15-04-2009 om 19:23

Gast (80.60.2.xxx) op 15-04-2009 om 19:42
@asianck

Was dat maar zo, games als Defend Your Castle verkopen honderdduizenden eenheden terwijl kwaliteit games (waaronder onze eigen Toki Tori) al verrekte snel uit de verkooplijsten verdwijnen.

Gast (80.60.1.xxx) op 15-04-2009 om 19:45
Fantastisch! Die opgeklopte publishers/developers verdienen een goede spanking! Inderdaad, jaag ze maar weg! Daar moet je niet bang voor zijn als Nintendo, die heeft laten zien met de GC dat ze ook zonder 3rd party kunnen.

Moet je zien hoe onwaardig de wii is behandeld met de mogelijkheden die het bood. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de quick buck, of ontwikkeld met het idee dat wii consumers makkelijk tevreden zijn. (PS2 ports, remakes, small budget titels) Natuurlijk niet!

Nintendo heeft ze dat al tijden duidelijk willen maken. Ook casuals bedien je met top kwaliteit. Moet je zien wat voor troep het weghalen van de (door de developers/publishers zo gehate) seal of quality heeft binnengehaald! Schandalig!

Ik zeg, laat die publishers/developers maar eens lekker zweten. De getalenteerde teams die lachen er om.

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-04-2009 om 19:54 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@MCorbet: Miljoenen Wii eigenaren, maar hoeveel kennen daarvan WiiWare? En hoeveel daarvan gebruiken WiiWare?

Gewijzigd door Joni Philips op 15-04-2009 om 19:54

Onna76 op 16-04-2009 om 11:51 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@(80.60.1.xxx) fanboy alert! En ports zoals Okami mag van mij aller tijden, tenminste 1 van de weinige echte waardige, core games op de Wii, zelfs Nintendo kan daar nog een puntje aan zuigen.

En sorry hoor, maar Nintendo komt zelf ook anders genoeg met een grote hoeveelheid bagger / shovel troep. Of ben je Wii Sports, Wii Play, Cooking Mama, Wii Music even voor het gemak vergeten? Meeste goede games komen juist van 3rd party developers en niet eens van Nintendo zelf. Nintendo mag dan wel even bij hun zelf te raden gaan.

Gast (77.166.177.xxx) op 16-04-2009 om 15:46
maar vergeet niet dat de prijs van ongeveer 5000 Wiiware units 50,000 euro waard is en als ze net niet de 5000 units halen word er eigenlijk ongeveer 50,000 door Nintendo verdient..

5000 is niet weinig trouwens voor een systeem die helemaal geen Xbox Live achtige waarde heeft en 95 % van de bezitters (bejaarden en vrouwen) eigenlijk niet gebruik maakt van de Wiiware...


Wat je eraan overhoud is 5 harcore gamers (van de huidige 50 miljoen bezitters) miljoen gamers, die ook niet zo veel belangstelling voor de Wiiware hebben door de slechte servive van Nintendo...

Met andere woorden, de Wiiware developers hebben gelijk en nintendo moet eerst wat aan zijn Service doen voor hun bezitters en developers...want ze zullen niet altijd de eerste blijven, ze hebben veel harcore fans verlopen en ik was daar een van...


Gast (77.166.177.xxx) op 16-04-2009 om 15:47
5 miljoen bedoel ik dan he :),

Gast (80.60.2.xxx) op 16-04-2009 om 17:51
Gast (77.166.177.xxx) slaat de spijker op z'n kop, ik ben zelf een groot fan van downloadable games (in groot contrast met downloadable content, waar je voor hetzelfde geld veel minder content krijgt) maar ik weet dat ik een van de weinige ben. Een van de games waar ik erg naar uitkijk (Osmos) heeft niet eens een GameFAQs pagina en het officiele forum heeft zelfs maar een paar tientallen posts.

Gast (80.60.2.xxx) op 16-04-2009 om 17:52
Whoops, ik bedoelde een van de downloadable games, Osmos is in dit geval voor Steam maar daarvoor geldt hetzelfde probleem als voor Wiiware, downloadable games zijn gewoon voor een niche-markt bestemd.

Gast (77.166.177.xxx) op 17-04-2009 om 02:10
eigenlijk hebben sony en microsoft de next gen wars gewonnen en is Xbox 360 op dit moment de eerste...het is maar hoe je het bekijkt maar als je er rekening mee houdt dat er 30 miljoen 360's en 21 Ps3's aan hardcore gamers verkocht zijn...en op de Wii maar 5 tot maximaal 10 miljoen (wat ik ten zeerste betwijfel..)..is Nintendo de laatste en niet de eerste...

Nintendo begon goed...ze begonnen met de Innovatie..Wii Motion controller..maar daarna ging het alleen maar de slechte kant op voor de hardcore Nintendo fans...

Op een gegeven moment was het zo erg dat ik als een volwassen man van 23 bij mezelf dacht " Wat de fock ben ik aan het doen...ik heb 600 euro aan plastiek gedoe uitgegeven waar ik ook geen fuk aan heb" ...en daarmee bedoel ik de zapper en al die onzin die Nintendo aan het publiek probeert te verkopen en dat lukt ze raar genoeg ook nog..terwijl Sony en Microsoft met games komen waar ze miljoen geld aan uitgeven en onze harcore gamers heerlijk verwennen met de mooie graphics en gameplay...komt nintendo met een game die 100,000 euro gekost heeft + een plastiek hebbedingetje die je maar 1 keer in de hele generatie gebruikt...

Het is jullie waarschijnlijk wel opgevallen dat ik een hele boze EX-Nintendo fan ben en terecht..

Animal Crossing My ass...meschien iets voor een pedofiel met levenslang in de gevangenis maar niet voor gamer met een beetje zelfrespect...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
WiiWare
Type:
Feature
Releasedatum:
20-05-2008
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:

Meer media