Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Shatter


Door Roderick op 31-07-2009 om 10:17
Bron: Gamed

Met de komst van Lumines bewees Q Entertainment dat het concept dat Tetris zo verslavend maakte wel degelijk in een écht nieuw en fris jasje gestoken kon worden. De game werd een succes en kende verschillende uitgaven op verschillende platformen. Shatter doet nu hetzelfde met Arkanoid.

Arkanoid kennen we allemaal. Je hebt een plateautje en een balletje in een level en je moet met het balletje alle blokjes wegtikken. Op het moment dat het balletje een blokje aantikt zal het uiteindelijk zijn weg naar beneden vinden en jij als speler moet met je plateautje het balletje weer naar boven werken om alle blokjes weg te krijgen. Simpel, doeltreffend en oh-zo verslavend. In de loop der jaren zijn er ontelbare uitvoeringen van Arkanoid verschenen die eigenlijk alleen iets veranderden aan het grafische aspect: Arkanoid klonen werden steeds strakker of kregen een eigen stijl. Shatter doet het eens écht anders en is daarmee een schot in de roos.


Het standaard gameplayconcept van Arkanoid is ook van toepassing op Shatter. Echter zijn er een paar belangrijke elementen aan toegevoegd. Allereerst, en meest belangrijk, is de mogelijkheid om je balletje een beetje te sturen door middel van blazen en zuigen. Je kunt de bal van je afblazen en naar je toe zuigen. Hierdoor krijg je meer controle over wat je doet en wordt de gameplay een stuk meeslepender. Tweede toevoeging zijn de verschillende blokjes. Bij het raken van verschillende blokjes gebeuren verschillende dingen: ze kunnen ontploffen, vliegen een willekeurige kant op en ga zo maar door. Ook zijn er blokjes die gevoelig zijn voor ze blaas en zuigkracht dus bestaat de kans dat je door verkeerd gebruik daarvan een chaotische bende maakt van de groep blokjes in het level. Derde toevoeging is de verschuiving naar het horizontale. Niet alleen zijn er levels waarbij je het plateau van onderen bestuurt. Nu zijn er ook levels waarbij het plateau aan de linkerkant van het scherm zit.

Als gevolg van deze toevoegingen is Shatter een stuk meer meeslepende en intense game geworden. De gameplay is rijker dan in Arkanoid en dat betekent ook dat er een langere leercurve is. ‘Easy to learn, hard to master’ wordt wel eens aangehaald als een belangrijk aspect van een goede game en voor Shatter geldt dit zeker. Er is een boel te leren. In de eerste playthrough van de campagnemodus zul je de kneepjes doorkrijgen en na de acht werelden heb je die aardig door. Daarna kun je alles opnieuw proberen door te spelen zonder een continue te gebruiken of zo snel mogelijk alle eindbazen te verslaan. Lang duurt de game niet, in een uurtje of twee tot drie ben je er doorheen, maar door de leuke leercurve en verslavingsfactor is dit geen minpunt: de game blijft simpelweg leuk om te spelen, ookal doe je hetzelfde level een paar keer opnieuw. Een multiplayermodus is helaas niet aanwezig in de game, maar je kunt wel je highscores uploaden en vergelijken met die van je vrienden.


Wat erg helpt in de herspeelbaarheid van de game is de onweerstaanbare stijl van de game. De graphics in Shatter zijn ontzettend strak en kennen een kleurrijke, sci-fi achtige stijl die wel een beetje aan Rez doet denken. De effecten in de game zijn dik in orde en een speelveld kan daardoor soms veranderen in een dikke chaos vol visueel geweld. Toch blijft het een downloadable game van zes euro dus hele spectaculaire dingen moet je niet verwachten. Waar Shatter wel echt enorm in slaagt is de muziek. De milde electro in de game is, op de eindbaasmuziek na, gewoon perfect. De muziek is heerlijk melodieus en klinkt ontzettend strak. Hierdoor krijgt Shatter nog eens een extra scheut karakter en dankzij de gameplay en visuele stijl was dat karakter al dik in orde.

Voor €5,99 bega je zeker geen miskoop aan Shatter, de gameplay is vernieuwend, de audiovisuele stijl is spot-on en het risico op verslaving ligt erg hoog. Is het jammer dat er geen multiplayer inzit? Ja. Is het jammer dat er niet wat meer levels in de game zitten? Ook dat. Om die reden is Shatter dan ook maar €5,99 en voor dat kleine bedrag krijg je wel een game die je precies geeft wat je wil: fun.
Beoordeling
Gameplay   91
Sound   97
Graphics   86
Replay   78

Een schot in de roos.
90


11:44  Dark Void naar 2010
10:02  Gamed Gamekalender Augustus 2009
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Onna76 op 31-07-2009 om 10:50 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Kon het niet beter verwoorden

Gast (86.83.92.xxx) op 31-07-2009 om 11:11
Platform?

Talicus op 31-07-2009 om 11:14 [Niv: 66 / Exp: 3303]
PS3 (zie ook logotje voor headline)

Scar op 31-07-2009 om 11:37 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Op het eerste gezicht spreekt het mij niet zo aan, maar heb vroeger arkanoid kapot gespeeld.

De games vroeger, die hadden toch wel iets, als je doodging gewoon weer helemaal opnieuw beginnen

Fiercy Dragon op 31-07-2009 om 15:47 [Niv: 66 / Exp: 3297]
doet me een beetje denken aan gravity pong ten op zichte van gewone pong deze game, minimale aanpassingen, die het wel weer waard maken om de game toch weer ff lekker te gaan spelen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Shatter
Type:
Game
Releasedatum:
23-07-2009
Ontwikkelaar:
Sidhe Interactive
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:





Meer media