Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Mini Ninjas


Door Rene Groen op 29-09-2009 om 06:33
Bron: Gamed

Ninja’s zijn stoer. Althans, dat werd mij altijd geleerd. Tevens werd mij geleerd dat ninja’s afkomstig waren uit Japan. Wat blijkt nu echter, het zijn allemaal leugens geweest!

Ontwikkelaar IO Interactive, onder andere bekend van de Hitman titels, is namelijk zo Amerikaans als het maar zijn kan. Nu wil ik ze hier nog niet op afrekenen en als schuldige aanwijzen voor de leugens die mij altijd zijn voorgehouden, maar als je dan ook nog eens met een schattige titel komt waarin kleine Ninja’s centraal staan, dan ga je toch echt een stap te ver. Terwijl ik de game in mijn console stopte was ik dan ook klaar om deze te gaan haten, middels een review de grond in te stappen en vervolgens nooit meer aan te raken.

Het verhaal in de game stelt niet veel voor. Een oude Ninja meester merkt een grote onbalans op in de natuur en besluit enkele van zijn studenten op pad te sturen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Als deze studenten na verloop van tijd niet terugkeren besluit hij nieuwe studenten op onderzoek uit te laten gaan, tot hij nog maar een tweetal studenten over heeft: Hiro en Futo. Aan hun de taak om niet alleen te kijken wat de problemen veroorzaakt, maar ook wat er gebeurt is met hun mede-studenten. Op hun pad komen ze erachter dat een oude Samurai krijger terug is gekeerd en dieren heeft betoverd om als zijn strijders te fungeren. Of de ontwikkelaar nu enkele verboden Japanse middelen heeft genuttigd of simpelweg iets heel anders wilde maken dan Hitman zullen we nooit weten, stiekem moest ik wel bekennen dat het verhaal een glimlach op mijn gezicht bracht.


De screenshots laten al zien dat Mini Ninjas vooral een schattige game is, en je hoeft dan ook niet te verwachten dat je bloed en ingewanden aan je samurai zwaard kunt klieven. Toch heeft de game zeker geen kinderboek gemaakt van een serieus thema, de Japanse stijl is nog altijd aanwezig, en om die reden kunnen we het ook wel een Ninja-Light game noemen. Verslagen vijanden gaan in rook op, gebouwen lijken rechtstreeks uit Japan geïmporteerd te zijn en ook nu krijg je de kans om naar je vijand te sluipen alvorens je de ‘kill’ maakt. De graphics doen hierbij dan ook goed hun werk, want hoewel de titel op het eerste zicht kinderlijk over kan komen, weet het de Japanse Ninja sfeer perfect te raken. Enige minpuntje is dat sommige gebieden niet goed afgewerkt zijn, waardoor open paden bijvoorbeeld geblokkeerd zijn door een onzichtbare muur. Het zijn afwerkfoutjes waar de ontwikkelaar net wat meer tijd voor had moeten nemen.

Hoewel je het avontuur start met Hiro en Futo zijn dit niet de enige karakters die je onder de knoppen krijgt. Door gevangen studenten te bevrijden kun je op ieder gewenst moment wisselen tussen deze personages. Ieder van de karakters heeft zijn eigen aanval en tevens een zogeheten Power Attack, een speciale aanval die energie vergt om te gebruiken. Ondanks de variëteit aan karakters blijft Hiro de enige die Kuji magie kan gebruiken. Naarmate de game vordert kom je steeds meer Kuji heiligdommen tegen, welke je toegang geven tot verschillende spreuken. Dit is dan ook meteen de reden waarom je voornamelijk met Hiro zult spelen. Naast het zoeken van spreuken kun je ook fruit verzamelen om drankjes mee te brouwen en zijn er collectibles in de vorm van Jizo beeldjes, welke de replay behoorlijk verhogen.


Zoals genoemd zijn de graphics op het eerste gezicht wat kinderlijk, maar laat dit je niet afschrikken om de game een serieuze kans te geven. Zelf had ik ook moeite om deze titel serieus te nemen, maar al na een kwartier zat ik er helemaal in en voelde het als een frisse wind in het genre. Wat hier zeker ook toe bijdraagt is de muziek, waarbij fantastische klanken je nog verder onder doen dompelen in het avontuur.

En hier zijn we nu dan, bij de conclusie van deze review. Het is me niet gelukt om de game de grond in te stampen, laat staan te haten. Nee, in plaats daarvan heb ik een zeer leuke game gespeeld die zowel jong als oud, mits ze ervoor open staan, aan zal spreken. Natuurlijk, de game is behoorlijk simpel en zelfs wat kort, de gameplay iets te repetitief en de eindbazen zijn wat makkelijk in de game verwerkt door er een quick-time event aan te verbinden, maar de algehele sfeer van Mini Ninja’s doet me nu al verlangen naar een vervolg, een vervolg dat overigens wel een co-op kan gebruiken!
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   85
Graphics   80
Replay   72

Iets te simpel, iets te kort en voor sommigen iets te kiddy, maar toch een heerlijke game!
77


10:02  Europese release GT5 kort na Japan
06:26  Introvideo Risen
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Token op 29-09-2009 om 07:36 [Niv: 34 / Exp: 1692]
Het lijkt me een heerlijk spel maar hij is niet de volledige prijs waard imo

LordDusk op 29-09-2009 om 08:56 [Niv: 28 / Exp: 1377]
gewoon rondhuppelen als konijntje en die lack aan co-op is zo weer vergeten

eehbiertje op 29-09-2009 om 09:16 [Niv: 76 / Exp: 3825]
wel grappig spelletje alhoewel ik nog maar 10 minuten gespeeld heb vond ik het wel vermakelijk..

maarja need for speed shift is leuker online

Gast (86.81.135.xxx) op 29-09-2009 om 09:54
Geweldige game!

Gast (77.163.252.xxx) op 29-09-2009 om 10:05
Ik vondt de demo niet zo maar dat komt messchien omdat ik I-ninja gespeelt heb.

Gast (130.37.26.xxx) op 29-09-2009 om 10:30
Ik vond de demo op de ps3 erg leuk :)

Scar op 29-09-2009 om 11:50 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Zonde dat je na je eerste alinea, meteen in de tweede afzwakt, en juist niet de kracht van je eerste alinea gebruikt

Ik ga na je review toch nog maar een keer even de demo goed checken!

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-09-2009 om 13:08 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Scar: Deze kracht was enkel nodig geweest als de game daadwerkelijk slecht bleek te zijn, iets wat niet het geval was.

Scar op 29-09-2009 om 17:17 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ Rene

Quote: "Terwijl ik de game in mijn console stopte was ik dan ook klaar om deze te gaan haten, middels een review de grond in te stappen en vervolgens nooit meer aan te raken."

Je verwacht hier dan dat je gaat bespreken dat het tegendeel echter waar is!!! (Als het inderdaad een slechte game was, was de intro slecht, omdat je dan al aangeeft, dat je met vooroordelen bent begonnen die invloed kunnen hebben om tot die conclusie te komen)

Maar wat doe jij;
Quote; "Het verhaal in de game stelt niet veel voor."

Hier had je dus eigenlijk moeten beginnen met een positieve uiting met betrekking tot de game, wat uiteindelijk ook je positieve cijfer van de game weergeeft.

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-09-2009 om 21:31 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Je ziet het verkeerd Scar. Enkel omdat ik het verhaal 'niet veel voor vind stellen' wil dat niet zeggen dat ik hier met een positief punt had moeten beginnen. Tevens zeg jij dat ik met vooroordelen aan de game begonnen ben, wat invloed zou hebben op de conclusie. Als je echter naar mijn negatieve opening kijkt en vervolgens de review leest / naar het cijfer kijkt, dan zie je dat ik me niet laat leiden door een eerste indruk.

Scar op 30-09-2009 om 00:40 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ Rene

Jammer dat je niet ziet wat ik bedoel, ik merk aan je reactie dat je me ook gewoon niet snapt. Heb geen zin om het je nog een keer uit te leggen.
(En btw, ik zeg niet dat je vooroordelen hebt, beter lezen!!)

Was gewoon bedoelt als een tip om je te helpen, maar je staat er toch niet voor open.

Misschien het is even aan anderen laten lezen, wie weet dat die het je wel uit kunnen leggen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-09-2009 om 14:06 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Ik snap inderdaad niet echt wat je punt is, laten we er dus maar over ophouden

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mini Ninjas
Type:
Game
Releasedatum:
25-09-2009
Ontwikkelaar:
IO Interactive
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media