Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Hands-On:

MAG


Door Stefan van B op 17-10-2009 om 11:38
Bron: Gamed

Zipper Interactive was tot een paar jaar geleden verantwoordelijk voor alle SOCOM games, maar op den duur gaf men het stokje over aan Slant Six Games en gingen ze aan de slag met een nieuwe game. Het resultaat hiervan is MAG, een First Person Shooter die alleen online te spelen is, vergezeld door 255 andere spelers.

MAG is een afkorting voor Massive Action Game en de game doet zijn naam eer aan. De omvang van het spel is erg groot: de maps zijn immens en het aantal spelers dat naast jou strijdt is natuurlijk ook ongelooflijk. Zeker als ik na mijn bèta sessies mag stellen dat dit zonder enige vorm van lag gebeurt, hoewel dit dan wel met in totaal 128 man was. Hierdoor mogen we nog niet concluderen dat matches met 256 man wel lagvrij zijn, maar wat ik tot nu toe heb mogen spelen belooft al veel goeds.

Voordat je online kan gaan zul je een personage moeten aanmaken, waarbij je hem eerst moet indelen bij één van de drie facties. Je kunt kiezen uit S.V.E.R., Valor en Raven, elk hebben ze een andere thuisbasis en een andere strijdkleur. Naast dit maakt het niet uit bij welke factie je jezelf aanmeldt, de wapens en mogelijkheden blijven namelijk hetzelfde. Na je factiekeuze mag je wat aan je personage sleutelen om vervolgens meteen te starten of nog even een wapenkit uit te kiezen. Je hebt drie slots om op te vullen, waarbij je een snelle kit hebt, met wat minder armor, een gemiddelde kit, voor snipergeweren en dergelijke, en als laatst de zware, voor dikke bewapening en zware wapens.


Na al deze rompslomp kun je dan eindelijk beginnen, je kiest de modus die je wilt spelen en je kan beginnen. In de bèta was de keuze beperkt tot Search & Retrieve, maar dit wordt natuurlijk uitgebreid in de volledige game. Na de keuze kom je in een grote lobby terecht waar je ziet hoeveel spelers er van elke factie online zijn. Daar kun je jezelf aanmelden voor een gevecht. Als er genoeg spelers zijn start het gevecht automatisch in een willekeurige map. De bèta bevatte er drie, welke alle drie totaal anders waren omdat ze zich afspeelden in één van de thuisgebieden van de facties. Zo heb je een enorme grijze stad, een bruingetint industrieterrein en een groen bosgebied. Om 256 spelers te huisvesten kun je jezelf wel voorstellen dat de maps echt enorm zijn.

Zipper heeft daarom ook hun best gedaan om in de maps veel variatie aan te bieden. Zo vind je er kisten om even achter te schuilen, struiken om jezelf in te verstoppen en daken om op te klimmen. Maar ook tunnels, drooggelegde rivieren en voertuigen helpen je om progressie te maken in de maps. Althans, als je samenwerkt, de computer stelt zelf de teams op naar aanleiding van je rank, op deze manier krijg je squads van acht man. Als squad krijg je doelen die je moet voltooien om verder te komen, met als bonus extra ervaringspunten. Mocht je dwars zijn en op je eigen houtje de map willen verkennen, dan ga je niet ver komen, jij niet en je squad niet en hierdoor zal je spel ervaring een stuk minder worden. Je moet dan ook hopen dat je met gemotiveerde spelers in je squad zit. Als mensen alleen maar wat knallen zul je jezelf al gauw mateloos zien irriteren aan deze personen.

Terug naar de maps zelf, zoals ik al had gezegd is de opzet van deze maps redelijk goed gelukt. Hoewel sommige objecten wel erg overbodig overkomen aangezien het niet eens mogelijk om heelhuids boven te komen en het trotseren hiervan overeenkomt met een dodemansactie. Grafisch gezien is MAG niet echt overweldigend, maar wat valt te verwachten van multiplayer-online game van dit formaat. De watereffecten waren in de bèta nog zeer slecht en de animaties erg houterig, de draw-distance was wel erg groot. De omgevingen zijn zeer uitgestrekt, maar toch kan je van de ene naar de andere kant van de map kijken, als er niks voorstaat tenminste. Voor de rest zijn de gebouwen en andere objecten niet erg gedetailleerd en komen de texturen erg plat over.


Met de audio zat het al wel goed, hoewel het op de drukste momenten in een veldslag wel erg rommelig kan worden. Zeker als je nog probeert te praten met je squadleden, want ondertussen hoor je informatie over het gehele spel, krijg je objectieven doorgespeeld en word je overspoeld met explosies en kogels die op hun beurt ook weer geluid veroorzaken. Maar, als je jezelf hier overheen weet te zetten en langzaam maar zeker de game onder de knie krijgt, dan pas begin je plezier te beleven aan de game. Je bereikt hogere levels en krijgt steeds meer mogelijkheden voorgeschoteld, zoals squadleider, waarbij jij air-support en meer van dat soort dingen mag gaan regelen.

MAG gaat zeer immens worden, maar toch ook zo bekrompen. Jij en je squad maken deel uit van de strijd en als jullie verder komen, zullen ook omliggende squads sneller progressie kunnen maken. Voor een game die eind januari 2010 moet uitkomen voelde de gameplay zeer stabiel, maar leek het grafisch nog verre van afgerond. Na een tijdje wist MAG mijn ziel toch te stelen en ik kijk dan ook al veelbelovend uit naar het uiteindelijke product. Het kan een enorm succes worden, maar ook een enorme teleurstelling. Alles hangt af van de hoeveelheid spelers en de motivatie van deze spelers, en dit verschilt natuurlijk van tijd tot tijd.


13:45  New Super Mario Bros. Wii introvideo
11:20  Scribblenauts
 Reacties (13)
 Pagina: 1
spitfiresoul op 17-10-2009 om 12:20 [Niv: 57 / Exp: 2854]
hoop dat dit artikel toch al wat mensen overtuigd.

wan vanaf het moment dat uitkwam dat je met 256 spelers online kon hoorde je zoiezo al van alle kanten dat het zou laggen, en niet kon enzo.

ik had er wel wat vertrouwen in en als de game me aanstaat ga ik hem zeker halen. dit kon wel eens een nieuw subgenre in de shootercategorie worden. alleen jammer dat ik niet denk dat veel developers voorbij de tegenwoordig geaccepteerde 32 online maps standaard gaan

Gast (87.65.181.xxx) op 17-10-2009 om 12:35
technisch is het _O_ _O_ _O_ als het naar behoren werkt maar ze hadden SOCOM beter gehouden en daarmee aan de slag gegaan denk ik.

Kimaru op 17-10-2009 om 12:43 [Niv: 4 / Exp: 214]
ik zit in de beta en heb me er tot nu toe erg mee vermaakt. het is alleen jammer dat heel lang maar 1 modus gespeeld kan worden, dus dan zit je vaak met dezelfde objectives en in dezelfde deel van een map, maar het werkt wel goed er er is nauwelijks lag.

Gewijzigd door Kimaru op 17-10-2009 om 12:44

Gast (82.171.75.xxx) op 17-10-2009 om 12:48
Ik heb de eerste avond dat ik kon deelnemen 'Domination' gespeeld, met de volle 256-player matches.
GEEN lag bij 256-player matches.

Ze mogen wel wat aan de besturing doen, iets meer respons, jumpen moet ff getweaked worden en het ranking-systeem voor zowel je rank als leader-ship points (vooral voor de leadership) moeten meer gerekt worden.
De leaders mogen wel wat strenger beoordeeld worden, want er lopen me tog een stel noobs rond zeg.

Wat ik vooral haat is wanneer je squad- en vooral platoon-leader bent en niemand naar je orders luistert maar gewoon als een stel kippen zonder kop rondrennen. Dan kom je nah 15 min. Aqcuisition nietverder dan de bunkers, terwijl een goed georganiseerde platoon in de helft van de tijd de match kan winnen.

Hoe dan ook, MAG ownt en zal zwaar gaan ownen.

En mensen, schaf aub een Mic aan. Is tog echt ene must imo.

Gast (85.147.12.xxx) op 17-10-2009 om 16:32
Heb de beta ook, en heb tot rank 20 gespeeld. De game lijkt teveel op Battlefield, characters,wapens,maps zien er grafisch niet bijzonder uit. De turnets ingame zijn veelste sterk, luchtsteun is erg matig. En de verdedigers winnen elk potje als je slim speelt. Voor mij is dit FAIL game van 2010, geef mij maar BFBC2. En Zipper ga maar Socom 4 maken.

Gast (82.72.121.xxx) op 17-10-2009 om 16:49
ben t eens met de gast hierboven. keek toch eerst vol verwachting uit naar deze game. Maar na t spelen van de beta had ik het na 5 min. toch echt gezien. BAGGER
1e de game straalt niks uit !!
2e besturing is matig uitgewerkt
3e geen teamplay .. ieder voor zich
nee ik laat m toch echt links liggen

Gast (83.83.28.xxx) op 17-10-2009 om 17:10
@ 2 gasten boven mij vergelijk dit meester werk nou nit met battlefield ik ben rang 40 als je met mensen speelt die het spel snappen en doorhebben wat zipper probeert te doen is dit een standalone...
eindelijk een ontwikkelaar die eens wat anders probeert te doen.
lees ik nou besturing klote???
wat wil je nou nog meer als cod gameplay in een battlefied omgeving kweet nie hoor maar ik krijg daar een nat broekje van zeker word dit een musthave voor elke fps fan...
en lees eerst de mededeling voor je gaat spelen DIT IS EEN BETA VERSIE HET EINDPRODUKT ZAL BETERE GRAPHICS EN SPELEVARING BIEDEN moeilijk he lezen.

Stammetje91 op 17-10-2009 om 22:25 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Gast (82.72.121.xxx)
Je bent wel heel bekrompen als je na een minuut of 5 al een mening gefeild hebt.

Gast (77.165.102.xxx) op 18-10-2009 om 07:58
Als de verdedigers steeds winnen, dan hebben de aanvallers kut gespeeld. Vrij simpel.

En je kan geen KZ2 gfx verwachten bij een game met 256-man. Vrij simpel.

Als je team los van elkaar speelt, moet je een mic kopen/gebruiken. Ze horen en luisteren meestal wel. Squad-leaders moeten goede targets selecteren voor bonuspunten, helpt ook. Heb je steeds kut-leaders? Wordt er zelf dan een. Ga beter spelen en je zult er een worden.

Bats op 18-10-2009 om 11:38 [Niv: 32 / Exp: 1584]
Zit zelf ook in de beta en ik vind 'm erg goed tot nu toe. Kan niet wachten op het eindproduct.

Gast (83.128.17.xxx) op 21-10-2009 om 00:04
Heb je geen nda moeten tekenen voor deelname aan de beta?

Gast (84.24.191.xxx) op 21-10-2009 om 15:34
Masterlijk!!!!!!! 256 players online in 1 game _O_ _O_ _O_ _O_

Stefan Vogels (Redacteur) op 22-10-2009 om 15:37 [Niv: 58 / Exp: 2923]
@ Gast (83.128.17.xxx): Het was een open beta, voor een beperkt aantal spelers. Was dus niet nodig

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
MAG
Type:
Game
Releasedatum:
29-01-2010
Ontwikkelaar:
Zipper Interactive
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media