Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Legend of Zelda: Spirit Tracks


Door Simon op 08-11-2009 om 00:09
Bron: Gamed

Ik wou altijd al weten hoe het werk van een machinist zou zijn. Dat is echter geen droom die zomaar uit kan komen. Gelukkig springt Link te hulp met zijn nieuwe game The Legend of Zelda: Spirit Tracks. In die game mogen we een heuse trein met Link erin besturen!

Na de matige E3 2008 van Nintendo, althans volgens veel fans, hadden veel mensen hun 'hoop' in Nintendo laten varen. We kregen geen nieuwe Zelda te zien, iets wat voor Nintendo's presentatie wel één van de meest gehoorde geruchten was. Maar Nintendo koos een andere plek om een nieuwe Zelda game te introduceren: de GDC 2009. Dat is best een rare plek, omdat die conferentie vooral over cijfertjes gaat. De verrassing was, in ieder geval voor mij, dan ook nog groter toen Nintendo op het laatst van hun presentatie The Legend of Zelda: Spirit Tracks presenteerde. Blij als een klein kind speurde ik gelijk het internet af naar de getoonde trailer. Na het zien van de trailer werd ik echter sceptisch: Link in een locomotief, is dat wel een goede combinatie? In deze preview onderzoek ik of mijn twijfel terecht is, of dat we hier te maken hebben met een nieuwe klassieker.


Het eerste wat opvalt aan Spirit Tracks is de stijl van de game: die is namelijke exact hetzelfde als zijn voorganger, Phantom Hourglass (en daarvan was de stijl weer hetzelfde als die van Wind Waker). Dit betekent dus dat we te maken hebben met een jonge Link die in een cell-shaded wereld rondloopt. Ten tweede valt natuurlijk Link's nieuwe vervoermiddel op, ditmaal heeft hij namelijk beschikking over een locomotief. De locomotief vervangt de boot van Phantom Hourglass. Hierdoor dacht ik gelijk al dat de vrijheid een stuk beperkt zou zijn: locomotieven rijden namelijk over een rails die al bepaald is, terwijl je met een boot je eigen route kan bepalen. Natuurlijk zul je soms kunnen kiezen welke kant van de rails je opgaat, maar dit is nog altijd een groot verschil ten opzichte van het reizen met een boot.

Spirit Tracks speelt zich een eeuw na Phantom Hourglass af, wat betekent dat we dus met een nieuwe Link te maken hebben (die overigens wel erg veel op zijn 100 jaar oudere opa lijkt). Link heeft zijn matrozenpakje verwisseld met een gek machinistenuniform. Jammer genoeg lijkt dit grafisch één van de weinige veranderingen te zijn: de animaties, geluiden en sommige vijanden zijn namelijk letterlijk gekopieerd van Phantom Hourglass. Phantom Hourglass is nog altijd één van de mooiste DS-games, dus dit punt nemen we voor lief. Gelukkig zagen we wel al een aantal nieuwe eindbazen voorbijkomen, en die zagen er weer goed uit. En het cell-shaded stijltje blijft gewoon om te zoenen.


Ook op gameplay gebied zal Spirit Tracks voor Zelda fans bekend voorkomen: je zult namelijk te maken krijgen met veel voorwerpen die je al eerder in Phantom Hourglass gebruikte, maar ditmaal natuurlijk in een iets andere situatie. Maar aangezien de Zelda games bijna altijd al dezelfde voorwerpen kenden (en die ook altijd weer leuk waren om te gebruiken) hebben we er alle vertrouwen in dat dit niet zal irriteren. Gelukkig zijn er ook vernieuwingen te bespeuren: naast natuurlijk de locomotief (die weer een groot kanon kent om vijanden mee af te slachten) kun je nu ook je grootste vijanden uit Phantom Hourglass gebruiken als wapen, namelijk de Phantoms. Deze grote ridders maakten je leven zuur in Phantom Hourglass, maar dankzij een rare gang van zaken staan ze nu aan jouw kant. Prinses Zelda reist namelijk voor het eerst met je mee, en in haar vorm als geest kan ze de macht overnemen van Phantoms. Eenmaal in die vorm kun je haar dan besturen. Het grappige is, is dat ze haar karakter wel behouden heeft: ze is bijvoorbeeld wel bang voor muizen. Phantoms kun je gebruiken om bijvoorbeeld een knop in te laten drukken. Het besturen gaat hetzelfde als in de multiplayer van Phantom Hourglass: door simpelweg een lijntje te trekken zal de Phantom naar zijn doel bewegen.

Ik ben nog altijd sceptisch over Spirit Tracks. Ja, het is Zelda, en van Zelda word ik blij, maar toch... Natuurlijk zijn er nog verschillende elementen die ik niet besproken heb en die zeker wel verbeteringen zijn voor de serie. Zo zullen de kerkers nu diverser zijn, en zal de game ook wat moeilijk zijn dan Phantom Hourglass (die volgens veel fans te makkelijk was). Al met al kijk ik toch wel uit naar de game, omdat ik ook een groot fan ben van Phantom Hourglass, maar mensen die Phantom Hourglass niet waardeerden, zullen eerst goed de reviews moeten lezen van Spirit Tracks om erachter te komen of ze die game wel leuk zullen vinden. The Legend of Zelda: Spirit Tracks verschijnt op elf december, net te laat dus voor Sinterklaas. Gelukkig komt niet veel later onze vriend de Kerstman langs in Nederland.


00:10  Rock Band 3 leert je muziek spelen
00:08  iPhone Games: Eliminate Pro
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Orian op 08-11-2009 om 10:32 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Mooie preview. Ik zit nog steeds in twijfel, ik vond Phantom hourglass een van de betere zelda's, en zeker de beste 2D zelda, maar die trein trekt met niet echt, net als het feit dat er veel kopieër en plak werk in zit van Nintendo.

Ik denk dat ik hem wel een keer (2e hands) haal voor 2 tientjes.

Maar nog een vraag:

" De locomotief vervangt de boot van Phantom Hourglass. Hierdoor dacht ik gelijk al dat de vrijheid een stuk beperkt zou zijn: locomotieven rijden namelijk over een rails die al bepaald is, terwijl je met een boot je eigen route kan bepalen. Natuurlijk zul je soms kunnen kiezen welke kant van de rails je opgaat, maar dit is nog altijd een groot verschil ten opzichte van het reizen met een boot."

Zijn dit nou jouw gedachten (dat het beperkt is), of is dit echt zo? Want daar kan ik niet echt wijs uit worden.

Simon op 08-11-2009 om 10:39 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Nouja, ik heb zelf bedacht dat de vrijheid een stuk minder groot zou zijn wanneer je met een trein reist, aangezien je vast zit aan die rails. Ik kon in ieder geval niks vinden dat je zelf je rails kunt bepalen. Natuurlijk, het is ongeveer hetzelfde als met een boot, maar ditmaal is het wel allemaal on-rail (). Dit zal vast niet betekenen dat er minder geheime plaatsjes zijn, ik denk echter alleen dat die wel een stuk makkelijker te vinden zijn nu, aangezien je altijd ziet waar je naartoe kúnt gaan. Maar ik weet niet of er een twist achter zit, dat je later in de game bv. wel je eigen rails neer kan leggen. In de review zal je het lezen

Gast (62.195.181.xxx) op 08-11-2009 om 11:08
Phantom HOurglass Was geen 2d zelda ;) orian

DarthTedious op 08-11-2009 om 11:35 [Niv: 46 / Exp: 2276]
@ Orian: Alle bedrijven die een vervolg maken op hetzelfde systeem gebruiken veel 'copy paste'. If it's not broken, don't fix it.

Kijk maar naar majora's mask, dat had erg veel hetzelfde (vijanden, npc's, voorwerpen, ect). Het spel voelde en speelde wel enorm anders.

Ik kijk wel uit naar de review. Jammer dat ik pas in januari pas tijd heb om te gamen

Wii gamer op 08-11-2009 om 11:40 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Hier wordt gezeurd over de zogenaamde vrijheid, maar om eerlijk te zijn gaan mensen ook maar rechtstreeks van A naar B in plaats van omweggetjes maken, dus die zogenaamde beperking van vrijheid valt mee.

Het zou wel cooler zijn als het bijvoorbeeld een koets was, maar het zij zo: een trein.

Kurosaki01 op 08-11-2009 om 12:12 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Wel jammer dat je de rails niet zelf kan leggen. Teminste op elke screen liggen ze tot heden op dezelfde manier.

Orian op 08-11-2009 om 12:37 [Niv: 67 / Exp: 3361]
@ Simon, bedankt, ik zal in ieder geval de review in de gater houden

@ Gast (62.195.181.xxx): het speelde wel als een 2D zelda, dat bedoelde ik ermee

@DarthTedious: om de een of andere reden vond ik dat bij MM niet zo erg, maar hier krijg ik bij de screens vaak echt het idee dat het exact dezelfde game is

Lawliet op 08-11-2009 om 14:52 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Heb de game op Firstlook gepeeld en deze wordt een ras echte topper.

Gast (94.212.135.xxx) op 08-11-2009 om 17:23
Ik vond the fanthom hourglas eigenlijk ook al niks. Al die eilandjes leken op elkaar en het varen was saai. Vind Zelda's op de console altijd beter uitpakken. Deze sla ik dan ook zeker weten over.

Uchiha_Shadow op 09-11-2009 om 12:19 [Niv: 344 / Exp: 17178]
@ simon: je kunt zelf rails leggen, de vrijheid is dus even groot als Phantom Hourglass

Gast (213.46.47.xxx) op 10-11-2009 om 20:28
@ Orian

Weet je dat zeker? Beste 2d Zelda?! Ik weet dat smaken verschillen, maar ik zou toch nog maar eens ff achter je oren krabben. Ik snap dat ze iets nieuws en unieks hebben neergezet met PH, maar de sfeer en kwaliteit van Link to the Past, Link's Awakening en de Oracle serie haalt het echt bij lange na niet. Maar dat is dus mijn smaak.

Gast (81.83.34.xxx) op 14-12-2009 om 15:42
ik heb een versie van zelda waar da ge ni ver kunt komen met de rede als ge in de trein zit dan kan ik ni versnellen,vertragen,fluiten,... want er verschijnt geen enkele icoontje op het scherm du ik graak ni eens voor het eerst op het kasteel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Spirit Tracks
Type:
Game
Releasedatum:
11-12-2009
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media