Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Mass Effect 2


Door Rene Groen op 29-12-2009 om 09:55
Bron: Gamed

Halverwege 2008 bracht BioWare een nieuwe IP naar de PC en Xbox 360, Mass Effect genaamd. De titel combineerde het Role Playing Game-genre met die van een third-person shooter, en deze mix werd wereldwijd enthousiast ontvangen. Ongeveer anderhalf jaar later is het al tijd voor de opvolger, en wij blikken alvast vooruit naar Mass Effect 2.

Hoewel we met een nieuw deel te maken hebben wil dit niet zeggen dat Commander Shephard, de hoofdrolspeler uit het eerste deel, vergeten is. Ook in deze sequel krijg je de controle over Shephard, en BioWare gaat zelfs nog een stapje verder, je kunt namelijk met hem verder spelen zoals je hem hebt achtergelaten in het eerste deel. Je savegame van Mass Effect kan gebruikt worden in het tweede deel, waarbij ook de beslissingen uit het origineel worden overgenomen. Stel bijvoorbeeld dat je iemand het leven hebt ontnomen in het eerste deel, dan zal je deze ook in het tweede deel niet terugzien. De ontwikkelaar heeft dit gedaan om nogmaals te benadrukken dat Mass Effect 2 onderdeel is van een serie, en geen op zichzelf staand spel is, hoewel het verhaal ook voor 'nieuwe' spelers te volgen moet zijn.

Het meenemen van je savegame klinkt als een groot voordeel voor de Mass Effect spelers, maar het begin van het verhaal laat je meteen merken dat dit niet helemaal het geval is. Om redenen die we hier niet zullen onthullen wordt Shephard de ruimte in geschoten, om pas in een ziekenboeg weer wakker te worden, omringd door doktoren. Nog voordat je ook maar volledig genezen bent begin je aan je avontuur, compleet gestript van al je vaardigheden. Dit geeft je als speler de vrijheid om uit de diverse klassen te kiezen, zonder dat je geforceerd wordt om je oude klasse over te nemen.



Zoals gezegd combineerde Mass Effect een RPG-stijl met een third-person shooter gameplay, en op dit laatste vlak heeft BioWare de nodige wijzigingen doorgevoerd. De besturing is licht aangepast, waarbij dit keer meer gekeken is naar shooters als Gears of War en Halo. Hierbij moeten we niet denken dat Mass Effect ineens een First Person Shooter geworden is, maar door af te kijken werkt de mechaniek achter het shootergedeelte net even wat strakker. Ook op ander gebied is dit merkbaar, zo is het nu mogelijk om overal in cover te gaan, en niet enkel op de punten waar het spel je dit toeliet. Zoals we mogen verwachten zijn het aantal wapens uitgebreid, waarbij het zelfs mogelijk is om de wapens naar eigen smaak aan te passen. Tegenover deze toevoeging staat wel een verwijdering, in tegenstelling tot het eerste deel is het dit keer niet langer mogelijk om het harnas aan te passen.

Een kritiekpunt uit het origineel was het beschieten van een vijand, om precies te zijn de hitpoints die een vijand had. Voor de sequel is BioWare druk aan het werk gegaan, dit keer heeft het namelijk wel degelijk invloed of je een vijand in de borst, of bijvoorbeeld in zijn been raakt. In dit laatste geval zal de vijand niet meteen uitgeschakeld zijn, en nog altijd proberen om je te raken.



Naast de shooterelementen zijn ook de RPG elementen verbeterd. Net zoals in het origineel speel je ook nu weer met een squad, en de band met je squad is hierbij van groot belang. Door met ze te praten onderbouw je een sterke relatie, hetgeen je leiderschap ten goede moet komen. Stel dat je een zeer gevaarlijke missie uit moet voeren, dan is het van groot belang dat je squad achter je staat, en niet dat ze twijfelachtig met je mee zullen lopen. Uiteraard is het afwachten hoe zich dit in de game vertaalt, maar het geeft eens te meer aan dat BioWare op ieder vlak verbetering door heeft willen voeren.

Om je het idee te geven dat je onderdeel uit maakt van een grotere wereld, waarbij eigen invloeden van belang zijn, kon je in het origineel zelf je antwoorden in een gesprek kiezen. Je had hier al de keuze of dit antwoord vriendelijk, dan wel minder vriendelijk was, maar met de sequel gaat het nog een stapje verder. Op sommige momenten in een gesprek krijg je de optie om, op het juiste moment, een knop in te drukken, die er voor zorgt dat een gesprek onderbroken wordt. Deze onderbreking gaat vaak niet op vriendelijke wijze, zo kun je iemand afsnauwen om zo het gesprek te beëindigen. Uiteraard hoeft dit niet en kan het gesprek ook doorgevoerd worden, hetgeen de speler de vrijheid geeft om zijn eigen keuzes te bepalen en de replaywaarde te verhogen.

Geďnteresseerd geworden? Dan is het wachten tot eind januari, Mass Effect 2 verschijnt namelijk op de 29e van deze maand op zowel de PC als de Xbox 360. Uiteraard mag je tegen deze tijd een review verwachten op Gamed.


10:00  Plaatjes Resonance of Fate
09:54  Dante's Inferno onthult Achievements
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (87.67.133.xxx) op 29-12-2009 om 10:16
klinkt goed :) vanwaar geen harnasaanpassing?

Gast (91.178.133.xxx) op 29-12-2009 om 11:08
zowiezo goty voor mij!
Ik hoop gewoon dat het iets langer duurt dan ME1 want die was toch vrij kort

Vaizard op 29-12-2009 om 11:27 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Vind het ook wel jammer dat er geen harnas aanpassingen meer zijn, vond het altijd wel tof om te zien hoe verschillende armors stonden op personages.

Maar hoe zit het dan met dat harnas wat je kon unlocken met Dragon Age Origins? Wordt die gewoon standaard ingesteld op het begin van het spel als je dat wilt?

GWZOMBIE op 29-12-2009 om 11:30 [Niv: 4 / Exp: 216]
DE 1ste topper van 2010 voor mij tog.

Gast (217.136.0.xxx) op 29-12-2009 om 11:48
Gast (91.178.133.xxx) op 29-12-2009 om 11:08


Kort was ie toch niet? Ik heb toch een stuk of 35 uur nodig gehad om het uit te spelen, bezocht ook alle planeten etc.

29 januari _O_

Gast (81.206.82.xxx) op 29-12-2009 om 12:18
bedoelen ze nou met heen harnas aanpassingen dat je geen ander harnas aan kan of dat je geen speciaale kragen meer erin kan zetten zoals, betere bepansering of bestand tegen een bepaalde munutie???????? :? :?

Vaizard op 29-12-2009 om 12:30 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Ik vraag het me ook af gast 81.206.82.xxx, had nooit gelezen dat het niet meer mogelijk was. Zou wel een -puntje zijn :o Maarja, 't spel wordt verder toch wel geniaal dus dat weegt bij langena dan niet op tegen de +punten

Gast (91.178.133.xxx) op 29-12-2009 om 13:09
Nou voor een bioware game was ME1 tog vrij kort qua missies, heb me wel urenlang vermaakt gewoon wat rond te wandelen in de hoofdbasis

Gast (62.194.129.xxx) op 29-12-2009 om 13:14
Hmm voor wat betreft armor aanpassingen is het wel zo dat de armors in ME2 nu uit meerdere losse onderdelen bestaan. Dus in plaats van 1 armor heb je nu verschillende helmets, breastplates, boots etc etc. Dus op dat punt valt er genoeg te customizen.

Shadowx op 29-12-2009 om 14:46 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Mooie preview.

Kan zeker niet wachten tot eind jan. , kep zelf de CE versie besteld was maar 5 euries duurder en kweet zeker dat ik aan deze heel veel plezier ga beleven.

Christian Vuye op 29-12-2009 om 15:07 [Niv: 76 / Exp: 3816]
Must - have

MaartenL (Redacteur) op 29-12-2009 om 17:22 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Heb 'm alvast ge-preorderd bij Play.com voor de terminus armor set. De CE vond ik persoonlijk niet zo interessant afgezien van het kaartje voor DLC.

In ieder geval begint 2010 met deze game al erg goed

Gast (83.84.191.xxx) op 29-12-2009 om 17:29
ik ga deze game gelijk de 1e dag halen :)

Shadowx op 29-12-2009 om 18:36 [Niv: 155 / Exp: 7765]
@MaartenL (Redacteur)

Klopt heel bijzonder is de CE niet maar ach voor die 5 euries meer valt het ook wel weer mee.
Tis geen 30 euro meer wat normaal meestal is met CE versies.

Vaizard op 29-12-2009 om 19:25 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Ik neem aan dat jij 'm bij frs haalt ShadowX? Ik zit zelf nog heel erg te twijfelen. Van deel 1 had ik ook de CE maar vind zo'n iron case maar heel irritant. En de CE bij FRS in vergelijking tot de normale bij gcshop scheelt toch snel 15 euro

Art books vind ik altijd wel tof, maar of dat die 15 euro extra waard is, hmm

Shadowx op 29-12-2009 om 19:32 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Hi Vaizard

Hij kost bij FRS 65 euro minus 10% korting als je die addiscount doet komt tie op 58,50 bij gcshop komt tie op 51,50 (inclusief bezorgkosten) dus heb je voor 7 euro meer de CE versie en kan je hem op dag dat tie uitkomt gelijk ophalen bij de FRS.

Tis maar net waar je zelf voor kiest, ik ga zelf idd voor de CE van FRS voor 7 euro meer heb je dat kaartje voor de DLC en art boek en nog wat andere zooi gloof ik.

Als het idd 15 euro had gescheeld had ik het ook niet gedaan hoor.

Gast (82.170.127.xxx) op 29-12-2009 om 21:15
Vandaag Mass Effect voor een tientje op de kop getikt in de uitverkoop, dik een maand de tijd omvhem uit te spelen.
Heb er zin in *D

Gast (212.120.67.xxx) op 29-12-2009 om 21:27
ik mis toch wel een aantal zaken mbt dit vervolg :

- hoe zit het met de texture opbouwing. is deze nog steeds zo slecht dat je eerst 15 sec moet stilstaan voordat alles correct is gerendered ?

- in het eerste deel kon je oneindig lang je karakter vervormen qua uiterlijk, echter in het spel kwam je de ene na de andere npc tegen met hetzelfde gezicht. vond ik toch wel een blamage opwat zij zo naar voren schoven mbt karakter ontwerpen

- is het spel nog steeds een savefest zoals deel 1 ? bv in het 1ste deel liep je rond in een ondergrondse bunker na de metro en liep ik wel bijna een uur alles te onderzoeken en te ondervragen waar ik plotseling tegen een 'eindbaas' stond waar ik dus binnen 3 minuten dood was en niet meer weg kon saven. Sinds dat moment was ik om de zoveel minuten aan het saven.... heel irritant.

- hoe zit het met je karakters die met je mee gaan ? maakt het nog steeds niets uit als je hun niet helpt tijdens gevechten en dat ze na een gevecht weer doodleuk opstaan ? dit omdat ik het begin zoveel moeite deed om ze te helpen waaruit het eindelijk toch niet uit maakte of je ze nu wel of niet hielp.

iemand ?

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-12-2009 om 22:26 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Dat zijn zaken die je pas kunt beoordelen in een review, niet in een preview.

Gast (94.245.127.xxx) op 30-12-2009 om 08:29
wereldgame ME1 en ME2 wordt nog beter, dus smullen gewoon. Als je alle planeten en sidequests doet, ben je tientallen uren bezig, heerlijk

Gast (86.87.29.xxx) op 03-01-2010 om 01:16
Waar is Mass Effect een tientje in de uitverkoop?!?!?!?

Gast (24.132.154.xxx) op 03-02-2010 om 04:28
ik heb vandaag de CE ontvangen en het is grafisch overweldigend mooi.
alleen zit ik nu vast bij de bevrijding van Archangel.
dit spel zet een nieuwe grafische standaard

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mass Effect 2
Type:
Game
Releasedatum:
29-01-2010
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media