Een bedrijf is vaak niet blij wanneer ze een titel uit moeten stellen. Liever een minder afgewerkte titel op de markt, dan er eentje uitstellen en miljoenen mislopen.
Het is een gedachte die vanuit bedrijfsredenen logisch is, maar geen gedachte die 2K nastreeft. Kent Hudson, Senior System Designer bij 2K Marin, respecteert het bedrijf dan ook, want ook hij beseft dat ze vele miljoenen zijn misgelopen door de game uit te stellen van november 2009 naar februari 2010.
Nu de titel uitgesteld is kunnen gamers volgens Hudson een veel betere titel verwachten. Door de extra tijd konden ze een stapje terug doen en bekijken of het verhaal wel goed genoeg was, en of er op ieder punt voldoende aandacht was besteed om aan de hoge kwaliteit die ze voor ogen hadden te voldoen. Na dit gedaan te hebben zijn uiteindelijk enkele delen herschreven, dialogen opnieuw opgenomen en nieuwe omgevingen toegevoegd wanneer dit van toegevoegde waarde was voor het verhaal.
Naast het nieuws over de vertraging gaat Hudson ook in op de twists in het verhaal, twists die je volgens hem niet aan zult zien komen. Ze wilden hierbij geen systeem bewerkstelligen waarbij je twists aan zag komen, enkel omdat het in het eerste deel ook zo werd gedaan. Deze vernieuwde aanpak moet de titel ook in de laatste secties van de game anders maken dan diens voorganger:
quote: “The end-games in BioShock 2, I think… are based on a deeper set of circumstances than just whether or not you harvested or saved these Little Sisters, and there’s also more depth to them and more ways they can go. It’s not just a ‘light ending dark ending’ kind of thing.”
Bioshock 2 verschijnt op 9 februari op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.
|