Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
First View:

Fable III


Door Rene Groen op 12-02-2010 om 12:21
Bron: Gamed

In Fable II kozen we het goede, dan wel het slechte pad. Het was één van de spellen die liet zien dat een gamer zelf zijn keuzes kan maken in het spel, en de grote vraag is natuurlijk of Fable III deze lijn verder door kan trekken.

Fable III is een voortzetting van het tweede deel en dus niet geheel nieuw. Om deze reden begeven we ons wederom in de wereld van Albion, maar het is zeker geen kopie zoals we deze kennen. De wereld is flink geïndustrialiseerd, hetgeen het gevolg is van een tijdspanne van vijftig jaar tussen het tweede en derde deel. In deze tijd heeft je karakter uit Fable II een zoon, dan wel een dochter gekregen welke als hoofdpersonage dient voor Fable III. De wereld van Albion is niet alleen verandert qua inrichting, er is ook een nieuwe heerser opgestaan die het land als een tiran regeert.

Als speler krijgen we met deze tiran te maken op het moment dat je ouders iets onrechtmatigs overkomt, vermoedelijk uit handen van deze tiran. Om wraak te nemen is het de bedoeling dat je een revolutionaire leider zult worden met het uiteindelijke doel om de heerser te verslaan. Dit is echter zeker niet het einde van de game, Fable III is namelijk in te delen in twee delen: in het eerste deel dien je de koning van zijn troon te werpen, in het tweede deel neem je zijn troon over en dien je over Albion te regeren.



Mensen die Fable II gespeeld hebben konden daar alvast enige informatie ontvangen met betrekking tot het derde deel. Aan het einde van de game zijn er hints die herleiden naar Reaver en Garth, beide geleven in Samarkand. Tevens kent de downloadable content “See the Future” een quest die “the Vision” heet. Gedurende deze quest leer je dat een nog ongeboren kind de toekomst van Albion en Aurora zal bepalen. Hiermee hinten ze duidelijk naar Fable III en lijken ze tevens te verklappen dat Aurora een nieuw continent is in Fable III, iets waar Molyneux later via Twitter nog eens naar hint. Er zijn dus de nodige verwijzingen vanaf Fable II, en deze lijn wordt verder doorgetrokken. Het is in Fable III mogelijk om je savegame uit Fable II in te laden, maar de verschillen in het verhaal zullen hierbij minimaal zijn.

Albion is in Fable III gebaseerd op de werken van Charles Dickens, Oliver Twist in het bijzonder. De straten zijn grimmig, de vele fabrieken zorgen voor veel smog en vele inwoners leven op straat, blut en op zoek naar eten. De werkenden in de fabrieken zijn vooral kinderen die soms niet ouder zijn dan vijf, zij zijn immers de goedkoopste krachten. Zoals gezegd zul je hier in het begin van de game nog weinig aan kunnen veranderen, de koning heerst namelijk nog altijd over het land en hij is juist degene die voor de slechte staat van het continent heeft gezorgd. Omdat jij echter al als leider wordt gezien zullen velen zich aan je vastklampen en je vragen of je, wanneer je koning bent, verbetering in deze situatie zult brengen. De keuzes die je hierin maakt zullen later terug komen, wanneer je iemand beterschap belooft zal deze je later belonen met cadeautjes. Andersom is ook het geval, wanneer je geen verbetering wilt doorvoeren kunnen deze mensen zich later tegen je keren.



Emotie moet wederom een grote rol gaan spelen. Wanneer een kind bijvoorbeeld vermist is, maar simpelweg met vrienden bleek te gaan spelen, straf je deze dan of vertel je rustig dat weglopen verontrustend is? En wanneer je een zwerver bij de hand neemt, laat je deze dan in je huis om een hapje met je mee te eten, of loop je door naar een werkhuis om hem te verkopen als arbeidskracht? Ook je hond keert weer terug en ook hier komen er weer keuzes om de hoek kijken, zo kan het een braaf beestje worden, of juist een gevechtshond die door weinig geliefd zal zijn.

Ook het gevechtssysteem is op de schop gegaan. De gedaante van een speler zal veranderen, afhankelijk van het wapen waarmee je vecht. Ben je een klein, tenger personage, dan is het hanteren van lichtere wapens makkelijker dan de grote wapens. Hiermee is niet gezegd dat je de grotere wapens niet kunt gebruiken, sterker nog, het veelvuldig gebruik maken van deze wapens zorgt ervoor dat je meer spiermassa opbouwt, hetgeen je karakter op de langere termijn sterker maakt. De wapens zelf veranderen eveneens naarmate je speelt. Wanneer je veel mensen vermoordt zal er bloed vanaf druppelen en wanneer je één wapen veelvuldig gebruikt zal deze groter en krachtiger worden. Deze wapens kunnen ook geruild worden, waarbij je naam aan het wapen verbonden blijft.



De veranderingen zitten hem tot nu toe vooral in de gameplay, maar ook op ander gebied zijn er aanpassingen gemaakt. Ten eerste is de complete HUD uit het spel verdwenen. Dit wil onder andere zeggen dat er niet langer een health-meter in beeld te vinden is. In plaats daarvan stappen ze over naar de manier die gebruikt is bij shooters: wanneer je geraakt wordt zal het beeld rood kleuren om je te waarschuwen dat je gewond bent. Ook het verkrijgen van experience orbs is niet langer aanwezig, volgens Molyneux omdat velen het systeem van drie verschillende soorten orbs niet begrepen. Als vervanging hiervan is het ‘volgers’-systeem geïntroduceerd: verkrijg veel volgelingen door goed te doen, doe slechte dingen en ze verlaten je. Het systeem is misschien niet zo simpel als dat het in eerste instantie lijkt, als heerser zul je namelijk voor vele keuzes worden gesteld. Wanneer je iedereen bij zo’n keuze zijn zin geeft, dan zul je op korte termijn zeer geliefd zijn door je volk. Echter, op een gegeven moment kan het gelijk van de één botsen met het gelijk van de ander, hetgeen beide tegen je zal doen keren. Goed nadenken over de keuzes die je maakt is dan ook van belang.

De laatste toevoeging in Fable III is de ondersteuning van Natal, welke eind dit jaar verschijnt. Hoewel Molyneux benadrukt dat Natal niet vereist is in de game geeft het wel een bepaalde verdieping. Als voorbeelden zien we het oppakken van een kind door met je armen naar je scherm te reiken, het openen van een deur door de deurknop beet te pakken of het hanteren van een wapen met je handen. Fable III zal hierbij niet in zijn geheel met Natal te spelen zijn, het blijft een combinatie tussen de traditionele controller en de camera.

Fable III verschijnt pas in 2011 en ligt dus nog ongeveer een jaar bij ons vandaan. Conclusies zijn er dus nog niet te trekken over de game, maar tot nu toe lijkt Fable III de fouten van het vorige deel aan te willen pakken en hier de nodige verdieping in aan te willen brengen.


14:49  Yakuza 4 krijgt demo
11:13  Fable III brengt extra informatie
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (81.206.82.xxx) op 12-02-2010 om 12:57
ik wil geen natal, ik wil gewoon met mijn ouwe vetrouwde controller spelen

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-02-2010 om 12:58 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Wellicht handig om eerst een preview te lezen, en pas dan te reageren.

BosnianBoss op 12-02-2010 om 13:31 [Niv: 44 / Exp: 2193]
@gast: De laatste toevoeging in Fable III is de ondersteuning van Natal, welke eind dit jaar verschijnt. Hoewel Molyneux benadrukt dat Natal niet vereist is in de game geeft het wel een bepaalde verdieping.

Gast (212.187.42.xxx) op 12-02-2010 om 13:47
wie gaat er nou een pokke camera kopen alleen om een kind omhoog te gooien of een deurkruk te gebruiken :S:S ik ga em lkkr casual spelen!

mits het een goed spel is natuurlijk... maar dat zien we nog wel

Gast (217.121.138.xxx) op 12-02-2010 om 14:13
godver geen NATAL please! ipv als ze ook gewone controller compatibel maken..., :r :r :9

Gast (83.87.184.xxx) op 12-02-2010 om 14:26
LEZEN MESNEN !! jezus he zo zie je weer wederom de gemiddelde gamed bezoeker.
games afkraken zonder dat je hem heb gespeeld of überhaupt hebt gezien ,en vele hebben moeite met de tekst te lezen.
Deze lezen alleen de kop van het verhaal en gaan daarna schreeuwen, steek de hele game in de fik wat een lelijke game.
Terwijl ze vervolgens eigenlijk helemaal geen 360 bezitten en gewoon gefrustreerde ps3 bezitters zijn.

Gast (193.172.171.xxx) op 12-02-2010 om 14:48
Komt de game weer alleen op de 360? (net als 2)

Gast (198.184.231.xxx) op 12-02-2010 om 14:49
klikt allemaal zeer interesant,denk dat de natal ondersteuning in dit spel ook zeer gaaf word.
ach we moeten het maar zien.

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-02-2010 om 15:20 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ Gast: Voorlopig wel, het lijkt me ook niet dat er een PC versie komt, maar daar kun je nooit honderd procent zeker kunt zijn.

En inderdaad, als mensen enkel een kop of een inleiding lezen, ga dan alsjeblieft geen conclusies trekken, veel van de genoemde kritieken blijken helemaal niet waar, iets waarvoor je enkel maar de tekst hoeft te lezen.

Wazzim op 12-02-2010 om 16:07 [Niv: 139 / Exp: 6951]
Ziet er leuk uit

Gast (62.238.36.xxx) op 12-02-2010 om 16:31
Klinkt zeker goed hoor, ook de industriele revolutie als tijdvak lijkt me leuk _O_

MaartenL (Redacteur) op 12-02-2010 om 17:30 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Klinkt beter dan verwacht moet ik zeggen. Toch maar beter in huis halen dan

Gast (82.72.87.xxx) op 12-02-2010 om 17:54
fucking veel mongolen denken dat Natal geforceerd wordt... mongolen die niet denken..

beetje logisch nadenkend iemand weet dat een 360 spel ook ZONDER natal te spelen moet zijn omdat veel mensen natal niet eens zullen halen.. dat noemt men optioneel

Gast (87.208.73.xxx) op 12-02-2010 om 20:00
Ik kijk erg uit naar verder nieuws :)! Ik vind dit
al heel interessant klinken!

Gast (81.244.156.xxx) op 13-02-2010 om 03:26
Dit spel zieter zo vet uit! wa zoals dragonage. spijtig genoeg heb ik een ps3 :<.

Gast (84.87.17.xxx) op 13-02-2010 om 14:46
Ja echt dat gebitch om Natal slaat nergens op.
Al sinds vele maanden terug had lionhead al bekend gemaakt dat Natal alleen ONDERSTEUND zal worden en niet een vereiste is.

Ik kijk er in ieder geval naar uit, de eerste 2 delen met plezier gespeelt hopelijk de 3e nu ook.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fable III
Type:
Game
Releasedatum:
29-10-2010
Ontwikkelaar:
Lionhead Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media