Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

S&P: Successor of the Skies


Door Gideon op 17-05-2010 om 16:55
Bron: Gamed

Weinig mensen zagen het aankomen toen Nintendo in 2008 Sin & Punishment: Successor of the Skies aankondigde. Tien jaar na de release van het origineel (dat oorspronkelijk niet eens in Westen uitgegeven is) kunnen we aan de slag met het vervolg op de Nintendo Wii. Kan Treasure haar naam waar maken?

Treasure, een Japanse ontwikkelaar, staat bekend om haar portfolio met shoot’em ups van hoge kwaliteit. Deze games, waaronder de on-rail shooter ‘Sin & Punishment’ welke uitkwam op de Nintendo 64, bieden gegarandeerd de nodige uren knalplezier en worden door fans van het genre als het neusje van de zalm gezien. Wil je meer weten over Treasure of Sin & Punisment: Successor of the Earth, lees dan vooral hier onze feature door!


Sin & Punishment: Successor of the Skies speelt zich jaren na het eerste deel af. Althans, dat vertelt de handleiding mij, want aan de cutscènes in de game is geen touw aan vast te knopen. ‘Opening in actie’ is door Treasure wel heel erg letterlijk genomen, wanneer hoofdpersonages Isa en Kachi met een ruimteschip uit de lucht worden geschoten. Eenmaal hardhandig geland begint de game vrijwel direct en neem jij een van beiden onder de knoppen. De game telt een achttal ‘stages’, welke aan elkaar verbonden zijn via cutscènes die het verhaal proberen te vertellen. Helaas is Treasure op dit gebied hard gefaald, zelden heb ik een game gespeeld waar ik zo weinig van snapte. Er is geen introductie, geen uitleg over wat er nu precies gaande is en het lijkt er erg op dat men eerst de stages heeft gemaakt en daarna nog een verhaaltje heeft verzonnen. Gelukkig speel je deze game waarschijnlijk ook niet om het boeiende plot, maar om de hectische schiet en ontwijk actie, en die is weer volop aanwezig.

Successor of the Skies is, net als zijn voorganger, een on-rail shooter waarbij jij, in tegenstelling tot bijv. Umbrella Chronicles of House of the Dead, wel zelf het hoofdpersonage over het scherm kunt laten bewegen. Kogels zijn dus niet automatisch raak, zolang je ze maar ontwijkt. Het is het best te vergelijken met de traditionele Star Fox games, alleen vlieg je hier niet alleen maar de diepte in. Het perspectief verandert voortdurend, het ene moment ga je van boven naar beneden, het volgende moment van links naar rechts. Dit betekent dat je als speler constant alert moet zijn waar het gevaar vandaan komt, wat zich niet alleen uit in tegenstanders, maar ook in het ontwijken van obstakels. Zowel Isa als Kachi zijn in staat door het scherm te vliegen en met een druk op de knop snel in de gewenste richting te duiken. Dit ontwijken zul je veel nodig hebben en het is dan ook een must om dit goed onder de knie te krijgen.


Voor elke stage kun je kiezen met wie je wilt spelen; Isa af Kachi. Beide hebben hun eigen speciale aanval. Isa kan, door een schot op te laden, een gigantische explosie in gang zetten, terwijl Kachi meerder vijanden kan ‘locken’, om daarna een salvo aan kogels af te vuren waarbij alle vijanden worden geraakt. Beide personages hebben ook de mogelijkheid om het vizier vast te zetten op een tegenstander; het voordeel is dat je altijd raakt, het nadeel is dat je kogels minder schade doen. Het is dus van strategisch belang om goed te weten wanneer je wel of niet vrij moet schieten. Zo is het mogelijk afgevuurde raketten van tegenstanders terug te slaan; heb je op dit moment je vizier op een tegenstanders vastgezet, dan raakt de teruggeslagen raket ongetwijfeld zijn doel, met gigantische schade als gevolg. Dit terugslaan kun je uiteraard ook gebruiken om vijanden van je af te slaan wanneer ze te dichtbij zijn gekomen.

De besturing in Sin & Punishment is simpel en effectief. Via de analoge stick beweeg je Isa of Kachi over het scherm, terwijl je ontwijkt met ‘Z’. Schieten doe je door op het scherm te richten met de WiiMote en op ‘B’ te drukken, terwijl ‘A’ een speciaal schot afvuurt. Mocht je echter toch liever de besturing omwisselen, dan ben je hier vrij in. De game ondersteunt tevens de classic controller, Wii Zapper en GameCube controller. Het leuke hiervan is het spel zich aanpast aan jouw manier van besturen; vijanden bewegen bijvoorbeeld iets trager wanneer je niet met de WiiMote speelt, omdat je met deze veel makkelijker en sneller kunt richten.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   93
Sound   70
Graphics   75
Replay   80

Een waardig vervolg op het origineel.
87


17:03  Pokémon Black/White toont gevechten
14:47  Sniper: Ghost Warrior
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Talicus op 17-05-2010 om 17:23 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Ik verwachte al een goed cijfer. Lijkt me een geweldige game, jammer dat het hardcore publiek Sin and Punishment lijkt te zijn vergeten, en voor het casual publiek is het al helemaal niets.
Het feit dat er nauwelijks reviews van echt grote sites zijn omdat het spel nog niet in Amerika uit is zal de verkoop ook niet bevorderen.

Ik zal het in ieder geval niet stimuleren, ik heb nog heel veel teveel games te doen om een aankoop bij volle prijs te verantwoorden, maar toch had ik de game meer gegund.

laraishond op 17-05-2010 om 18:02 [Niv: 154 / Exp: 7700]
ga ik zeker halen, maar nu nog niet.
(geld gebrek)

Gewijzigd door laraishond op 17-05-2010 om 18:03

Louis Tinner op 17-05-2010 om 18:05 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Van wat ik gelezen heb zou dit een van de meest 'hardcore' spellen van de laatste tijd moeten zijn....Waar zijn die selfproclaimed hardcore gamers nou?

Ik zou wel wat meer willen weten over die co-op mode, heb je em veel gespeeld Gideon? Verder lijkt me replay wat aan de lage kant, typisch zo'n spel wat je na een half jaartje weer oppakt, daarom kan je eigenlijk pas na een hele tijd de replay value beoordelen, maar goed zo werkt het natuurlijk niet

Graphics vond ik op de filmpjes die ik heb gezien er toch heel goed uitzien...Heeft het spel last van blur, maar belangrijker, framerate issues?

@talicus: ik heb toch al een aantal reviews gelezen op grote sites hoor

Gast (81.207.19.xxx) op 17-05-2010 om 18:22
@Louis, die zijn nog te druk bezig met Monster Hunter Tri :P Mij lijkt het zeker weten wat maar ik heb nog andere games te spelen zoals een MH3 en binnenkort Mario en die vind ik toch even net iets belangrijker... correctie heel wat belangrijker!!

Gideon op 17-05-2010 om 19:03 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Louis Tinner: wat wil je precies weten over de co-op mode?

Louis Tinner op 17-05-2010 om 19:15 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Ik had gelezen dat player 2 alleen een cursor heeft, geen character dus. Maar ook iets over dat er restricties waren wat voor kogels je kon afvuren of zoiets, klopt dat?

En geen haperingen tijdens het spelen?

Alvast bedankt

Uchiha_Shadow op 17-05-2010 om 19:20 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Ik haal 'm later in de week

asianck op 17-05-2010 om 20:11 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Ja je hebt als 2e player alleen een cursor. En je hebt geen melee attack of charge shot. Het spel zelf loopt wel lekker soepel, maar de graphics zijn nou niet bepaald van een heel hoog niveau.

Ben trouwens als 'hardcore' player op de Wii wel even bezig met MH Tri. Heb er niet eens genoeg tijd voor xD

Gast (77.169.226.xxx) op 17-05-2010 om 20:57
lol, idd ook te druk voor MH tri :9
als galaxy 2 er is ben ik er vrees ik nog niet eens mee klaar :'(

kubus op 17-05-2010 om 23:05 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Ik ben ook nog te druk bezig met Tri XD. Maar zodra ik daar genoeg van heb (gaat een tijdje niet gebeuren) komt deze zeker in huis.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sin and Punishment: Successor of the Skies
Type:
Game
Releasedatum:
07-05-2010
Ontwikkelaar:
Treasure
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media