Met XCOM haalt 2K een oude serie van stal, maar ze stoppen deze wel in een geheel nieuw hokje door er een First Person Shooter van te maken.
Jonathan Pelling is de Creative Director van het spel en begrijpt dat mensen zich zorgen maken over de nieuwe richting die de game in slaat. Hij ziet zichzelf echter als één van de grootse fans en toch denkt hij dat ze de serie hiermee meer diepte kunnen geven.
XCOM draait voor een groot deel om het gevoel, en in het origineel zat al veel angst en spanning als pilaren om de game te draaien. Het werd hierdoor een angstaanjagende titel en tevens een game waarbij je zelf in controle bent. Ook nu ga je erop uit en krijg je te maken met dodelijke vijanden. Je kunt nooit voorspellen waar het vandaan komt of wat het als volgende stap gepland heeft. Al deze gevoelens zullen binnen het First Person Shooter genre nog verder naar voren komen:
“So I think it’s really preserving the essence of what was great about the original game, while bringing it in a new and exciting way. I think the first-person shooter is almost ideal to get those diverse feelings across”.
Pelling geeft verder aan dat de beslissing om naar de jaren vijftig te gaan los staat van Bioshock, de titel draait geheel om zijn eigen verdiensten.
|