Binnenkort lanceert Sony Computer Entertainment het nieuwe controller-platform PlayStation Move in Europa, wat gepaard gaat met de launch van verschillende nieuwe games. Eén van die games wordt de Light Gun Shooter The Shoot.
Light Gun Shooters zijn natuurlijk niet nieuw, zeker op de Wii zijn ze deze generatie zeer populair dankzij de WiiMote. The Shoot moet echter een nieuwe draai aan het genre geven. Moeten we traditioneel zombies en terroristen neerknallen om de wereld te redden en te overleven, daar zullen we in deze game alleen moeten slagen om een goede film te maken. In The Shoot speel je namelijk een acteur die meespeelt in een vijftal grote Hollywood films. De films heten Haunted House Party, Outlaws, Robot Rebellion, Deep Perils en The Mob. Ze beslaan dus alle populair genres: een horror-film, een Western, een Science Fiction film, een doodnormale actiefilm genre Steven Seagal en een maffia-film.
Genoeg variatie in genres dus, maar hopelijk maakt het The Shoot ook lang genoeg. Games in dit genre vallen vaak kort uit, vaak ben je na twee à drie uur door de volledige game, waarna je niet noodzakelijk veel reden hebt om opnieuw te spelen. Gelukkig biedt The Shoot je meerdere redenen om de game telkens opnieuw uit te spelen. Zo zijn er online leaderboards waarop je jouw scores kunt vergelijken met die van je vrienden. Om echt te bewijzen dat je beter bent dan je vrienden is er ook een coöperatieve modus waarin twee spelers tegelijk aan de slag gaan. Hopelijk weet ontwikkelaar Cohort daarnaast ook uitdagende Trophies aan te bieden om de ervaring te verlengen.
Ondanks de alternatieve setting speelt The Shoot zoals een echte Light Gun Shooter. Je wordt op een vast spoor geplaatst waarbij je zelf geen controle krijgt over je richting of het moment dat je mag bewegen. Je mag maar één ding doen: richten en knallen. Het richten gebeurt via de motion controller die je gewoon op de televisie richt. Dan is het simpelweg kwestie van de juiste knop in te drukken en de andere acteurs neer te knallen. In deze game moet je echter niet alleen op de vijand knallen. Je moet ook omgevingen vernietigen om power-ups, bonus-items en extra scènes vrij te spelen. Je zal dus goed moeten opletten om alles in de levels te vinden.
Gewoon schieten is echter niet genoeg, je moet ook vijandelijk vuur ontwijken. Hiervoor gebruik je geen knopje op de motion controller - de navigation controller wordt helemaal niet gebruikt - maar je lichaam. Door naar één kant te leunen, zal je personage ook naar die kant leunen. Je moet dus niet herladen om uit de weg te gaan, waardoor deze meer actie van jezelf vereist. Als je niet uit de weg gaat, word je geraakt en dat zul je ook voelen via de rumble in de motion controller. Je moet ook goed opletten wanneer je iemand neerknalt. Niet iedereen is een vijand en als je een burger neerknalt, gebruik je een 'Take' en moet alles opnieuw.
Ten slotte heb je ook nog enkele finishers. Zo bevat de game een slow-motion mode die je activeert door rond je eigen as te draaien; en zul je zoals een echte cowboy je Move uit zijn holster moeten halen en van je heup af moeten schieten. Het zijn functies die voor onderscheid moeten zorgen met andere Light Gun Shooters omdat ze tot nu toe gewoon niet mogelijk waren. Het betekent echter ook dat je niet zittend kunt gamen, wat bijvoorbeeld wel mogelijk is met een typische Time Crisis. The Shoot biedt dus een hoop nieuwe concepten aan, maar nu is het afwachten of deze concepten ook smaken. We merken het in oktober 2010.
|