Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Donkey Kong Country Returns


Door Rene Groen op 11-12-2010 om 11:24
Bron: Gamed

De aap lijkt niet de meest intelligente diersoort waarmee het dierenrijk gevuld is en deze als boegbeeld gebruiken lijkt dan ook niet de beste oplossing voor een bedrijf. Nadat Nintendo hun eigen aap dan ook lange tijd veelvuldig een secundaire rol in games had laten vervullen besluiten ze dat het nu dan toch tijd is om hem weer naar voren te schuiven. Of dit een intelligente zet is lezen jullie in onderstaande review.

Het is alweer even geleden dat ontwikkelaar Rare met de Donkey Kong Country titels furore maakte op de Super Nintendo, later gevolgd met remakes voor de handheldsystemen. Een ware opvolger deed echter lang op zich wachten en werd door sommigen zelfs voor onmogelijk geacht nadat de ontwikkelaar een overstap maakte van Nintendo naar Microsoft. Toch is zeker niet gezegd dat Donkey Kong vergeten is, ontwikkelaar Retro Studios (Metroid Prime) werd opgetrommeld om een volwaardig nieuw deel af te leveren en deze kreeg de veelzeggende naam Donkey Kong Country Returns. Het verhaal heeft echter niet veel om het lijf, de Tiki stam heeft de bananenvoorraad gestolen en dit valt uiteraard niet goed binnen de Kong familie. Doel is dan ook om de voorraad terug te vinden, hetgeen je niet makkelijk is gemaakt door de betoverende krachten die de stam bezit. Door deze te gebruiken kunnen ze dieren hypnotiseren welke zich tegen de apen samenzweren.


De opzet van de game is simpel, er zijn een achttal werelden die weer onderverdeeld zijn in levels. Deze levels kun je simpelweg doorlopen door zo snel mogelijk naar het einde te gaan, een strategie die je overigens meer dan eens zult moeten gebruiken om te overleven, maar tegelijkertijd zijn er ook vele geheimen om te ontdekken. Voor bekenden binnen de serie is het deels bekende kost, zo kun je onder andere de K-O-N-G letters verzamelen en tevens puzzelstukjes trachten te achterhalen om zo extra levels vrij te spelen.

Ieder van de werelden weet te verrassen, niet alleen door hun wisselende en steeds weer indrukwekkende setting, maar tevens door de interactie met de achtergrond. Naast de vele bekende elementen die nostalgische gevoelens oproepen, denk aan mijnkarretjes, tonnen en neushoorn Rambi, is de serie namelijk verder uitgediept door de actie niet alleen van voren, maar tevens ook van achteren plaats te laten vinden. Hierdoor zul je bijvoorbeeld vanaf een schip aangevallen worden die op de achtergrond ligt, maar waarbij diens aanvallen zich naar de voorgrond verplaatsen. Het zorgt voor een voortdurende achtbaanrit vol herkenning en nieuwe elementen, maar naar onze smaak had ontwikkelaar Retro deze lijn nog verder door mogen trekken. Ondanks herkenningspunten als Diddy en Cranky Kong ontbreken ook veel bekenden waaronder dieren als de olifant en de zwaardvis.


De benoeming van Diddy Kong is niet voor niets, wanneer je een speciale ton vindt zal deze kleine aap je namelijk tijdelijk te hulp schieten om het spelen net iets makkelijker te maken. Diddy draagt namelijk een jetpack waarmee je een kortstondige tijd kunt zweven en tevens je hartjes aanvult van twee naar vier. Hoewel Diddy helaas geen speelbaar karakter is zonder Donkey Kong kan hij wel ingeroepen worden door een tweede speler. De uitwerking hiervan is leuk, maar helaas niet optimaal. Met name het respawnen nadat je de dood hebt gevonden is bijzonder slecht, meermaals zul je direct weer de dood vinden omdat je bijvoorbeeld boven een afgrond weer tot leven komt. Het valt extra op omdat de coöperatieve stand juist zo leuk is en je daadwerkelijk samen zult moeten werken om verder te komen.

Helaas zijn de controls ook niet tot in de perfectie uitgewerkt. In de basis is er niets mis met de game, deze kan gespeeld worden met zowel de losse Wii-controller als in combinatie met de Nunchuck. Extra mogelijkheden zijn er door de controller te schudden, waarmee je op de grond slaat en nieuwe geheimen kunt achterhalen. Deze zelfde functie is echter, wanneer je op snelheid bent, toegewezen aan het maken van een koprol. Het wil hierdoor meer dan eens voor komen dat je beide commando’s verkeerd gebruikt terwijl dit niet je bedoeling was, hetgeen nog vervelender is wanneer het resulteert in de dood. Als laatste gameplaymogelijkheid kunnen we nog blazen in de controller om zo kaarsen uit te blazen. Ook dit werkt echter niet helemaal perfect, je zult dit namelijk niet alleen vanuit stilstand moeten doen maar ook nog eens bukkend, hetgeen in een hectische situatie niet perfect werkt. De bovenstaande fouten zijn weliswaar overkoombaar, maar hadden simpelweg net wat strakker uitgewerkt kunnen worden.


Donkey Kong Country Returns is een waardige terugkeer van de aap in een volwaardige game met een goed opgebouwde moeilijkheidsgraad en schitterend vormgegeven eindbazen. De game is sowieso grafisch zeer indrukwekkend, sterker nog, naast Super Mario Galaxy 2 vond ik het één van de mooiste Nintendo Wii titels die je tegen zult komen. Retro tracht dit niet te bereiken door levensechte graphics weer te geven, maar door een cartoony stijl neer te zetten die ook op de achtergrond is doorgevoerd. De actie speelt zich namelijk niet alleen direct voor je neus af, maar constant dien je rekening te houden met de zaken die zich verder naar achteren afspelen. Qua geluid mixt de game bekende tunes met geheel nieuwe nummers en effecten, hetgeen een prettige sfeer geeft om de game in te doorlopen. Dit beperkt zich niet tot een eenmalige aangelegenheid, met genoeg verzamelobjecten en de uitdaging om Time Trials te behalen is er voldoende te beleven in de game. Helaas weet de game ondanks deze lofzang toch net geen topscore te krijgen, de reden hiervoor is terug te voeren op de besturing. Doordat deze net teveel functies op soortgelijke wijze tracht te implementeren zul je meer dan eens fouten maken zonder dat je deze als een persoonlijk falen ziet. Ben je echter bereid om hier overheen te stappen, dan haal je met Donkey Kong Country Returns een toptitel in huis.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   90
Graphics   95
Replay   90

Donkey Kong Country is terug!
89


11:26  Battlefield: Bad Company 2 toont Vietnam
11:21  Mass Effect 3 al in de pre-order
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
gompy222 op 11-12-2010 om 12:04 [Niv: 84 / Exp: 4212]
ik had de gameplay wel wat hoger verwacht.

ga deze zeker nog eens halen

Pino op 11-12-2010 om 12:33 [Niv: 25 / Exp: 1266]
Ik heb hem van de Sint gekregen, is zeker een hele goede game!

asianck op 11-12-2010 om 12:56 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Had ook een wat hogere gameplay cijfer verwacht. Dit is toch wel 2d platforming op z'n best. Wat ik wel vreemd vind is waarom we de control opties niet kunnen veranderen. Schudden voor een koprol vind ik net wat minder precies werken.

Gast (213.10.215.xxx) op 11-12-2010 om 12:59
ik geef deze game zelf een 10 aangezien ik geen last heb van de controls

Gast (94.210.0.xxx) op 11-12-2010 om 13:03
toch lijkt het me een leuke game maar goed ik koop hem well als ie goedkoper is

Gast (217.123.101.xxx) op 11-12-2010 om 13:45
Sorry hoor, maar hebben jullie Graphics en Gameplay omgedraaid? De gameplay is minstens 90 waard, terwijl imo de graphics wat te hoog zijn gerate.

laraishond op 11-12-2010 om 13:57 [Niv: 154 / Exp: 7700]
retro studios FTW!

Gast (82.73.75.xxx) op 11-12-2010 om 14:01
het is idd heel irri om de hele tijd te moeten schudden voor bepaalde moves. verder rent en springt die aap ook niet zo makkelijk en snel als in het orgineel. verder wel aardige game maar had liever een 3d versie gezien

NL|MegaMika op 11-12-2010 om 15:24 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Geweldige game. Ik verwachtte er weinig van, maar het is een juweeltje geworden. De drang om door te gaan, ook al ga je 20x dood, is bijna onweerstaanbaar.

Enige nadeel is inderdaad dat geforceerde geschud. Kom op Retro, hoe moeilijk is het om de GameCube-controller toe te voegen waar dat getrommel gewoon onder de X- of Y-knop zit...

Lawliet op 11-12-2010 om 16:12 [Niv: 346 / Exp: 17280]
De level design is zo geweldig in deze game.

Gast (77.248.158.xxx) op 11-12-2010 om 16:20
game van het jaar.

Gast (84.107.7.xxx) op 11-12-2010 om 17:38
Dat geschud moeten ze van Nintendo implementeren. Zo wil Nintendo haar vernieuwende manier van spelen er doorheen drukken. Jammere is dat het hier gewoon totaal niet werkt. De wiimote heeft misschien wat weinig knoppen, maar met de nunchuck eraan zijn er zat knoppen om alle functies te bedienen. De keuze moeten ze dan ook gewoon bij de speler laten; schudden of niet schudden en nunchuck. Maarja, dan gaat niemand meer schudden..

Gast (84.24.114.xxx) op 11-12-2010 om 18:28
Dat schudden werkte anders perfect bij DKJB, wellicht zijn de mensen die er problemen mee hebben matig in wii-en

Femina op 11-12-2010 om 18:28 [Niv: 38 / Exp: 1884]
Deze game is echt een 10 waard!!! Zo'n leuke gameplay en het ziet er ook nog is goed uit Echt een tof spel!

Gast (84.24.114.xxx) op 11-12-2010 om 18:32
De gameplay kan niet beter, wellicht de besturing wel ietsjes 9.5 dan imho

Gast (84.24.114.xxx) op 11-12-2010 om 18:33
Maar Rene groen is niet zo gecharmeerd van de wii, vandaar

Uchiha_Shadow op 11-12-2010 om 19:32 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Het wordt heel lastig kiezen tussen Super Mario Galaxy 2 en deze als GOTY voor mij.

Dat zegt wel genoeg denk ik.

Retro Studios laat zien waarom ze een van de beste development teams op de wereld genoemd worden.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 11-12-2010 om 19:34

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-12-2010 om 20:44 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Gast: Klopt, ik ben zeker niet gecharmeerd van de console. Veel crappy titels, goedkope cash-ins en matig uitgewerkte games. Juist om die reden weet ik titels als Donkey Kong Country Returns zo te waarderen, Retro is één van de ontwikkelaars die wél weet wat voor titels ze voor de console moeten maken. Neemt echter niet weg dat ik de controls niet fantastisch vind, echter snap ik het commentaar niet bij een subscore van 80, maar dat mag ieder voor zich invullen.

Gast (83.83.106.xxx) op 12-12-2010 om 08:32
Van mij een 5. Ik HAAT de motioncontrols!!!!!!!!!!!!!

Gast (94.212.166.xxx) op 12-12-2010 om 09:25
Rene groen is uiteindelijk ook maar een aap, niet de meest intelligente diersoort *D

Louis Tinner op 12-12-2010 om 16:40 [Niv: 201 / Exp: 10063]
@rene groen: niet gecharmeerd van de console met de leukste en beste exclusives? De onderbouwing is dat er veel kutgames op uitkomen... wat belachelijk is, het gaat om het aantal vette games en die zijn er meer dan genoeg intussen. Maar volgens jouw redenatie is de ps1 ps2 snes etc ook kut aangezien de grote hoeveelheid kutgames die daar op uitkwamen?

Wat de besturing betreft: Duidelijk dat je niet gewend en/of goed bent aan de wii controls. De gameplay is nagenoeg perfect zoals die gast al zei, supergoed afgetuned. De aftrek tot een 8 heeft dus te maken met de besturing en respawnen. De korte 'shakes' werken perfect, idd zoals bij DKJB 0,0% problemen mee gehad. Je kan er misschien niet goed mee omgaan, slechte reden. Dat is hetzelfde dat ik bij Uncharted of Halo zeg dat het mikken nogal kut werkt met zo'n achterhaald stickje.....

Je hebt jezelf wel weer laten kennen met je laatste uitspraak. Maar goed we kunnen wel allemaal genieten van deze fantastische game (waar wel iedereen het mee eens is), daar gaat het uiteindelijk om

david op 12-12-2010 om 20:35 [Niv: 39 / Exp: 1961]
@Louis Tinner
Maar een review is toch de persoonlijke mening van de redacteur? Als hij vind dat de wii 'kutgames' heeft, dan mag dat toch? Jij kan bijv vinden dat de gameplay een 10 waard is, maar Rene vind dus dat het een 8 waard is. Het gaat er uiteindelijk toch wat JIJ ervan vind en niet iemand anders?

Louis Tinner op 12-12-2010 om 21:28 [Niv: 201 / Exp: 10063]
huh ik weet ook niet wat er met die tekst is gebeurd

@david: ja dus? dan is het nog wel een discussiepunt of niet dan

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-12-2010 om 22:31 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Louis_Tinner: de vraag is of ik gecharmeerd ben van de Wii, het antwoord is nee om de reden die is uitgelegd. Zoiets heet een mening, net zoals het mijn mening is dat de controls niet perfect zijn, maar simpelweg 'goed'. In de comments is dit punt zowel ondersteunt als ontkracht, een ieder zal dus voor zichzelf moeten bepalen tot welke groep hij of zij behoort.

Het afschuiven op het niet gewend zijn met de controls, dan wel niet goed zijn met de controls, is natuurlijk onzin.

Louis Tinner op 14-12-2010 om 19:08 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Nog bedankt voor je reactie Rene.

De reden die je geeft voor het niet gecharmeerd zijn van de wii, dat is pas onzin natuurlijk. Tsja je mening, wel een heel slecht onderbouwde en puberale mening dan. Nogal rare redenatie zoals ik al uit heb gelegd. Het ondermijnt je positie als redacteur en laat zien dat je nogal bevooroordeeld bent tov de wii.

Wat controls betreft heb je een punt. Ze hadden ook de keus kunnen geven om er een knopje voor in te drukken. Maar ik blijf erbij dat als je gewend bent aan de wii (door er veel op te spelen) je uiteindelijk niet inlevert aan precisie. Dit gebeurd wel bij mensen die andere controllers gewend zijn.

Ik blijf klungelen met het mikken met de stick bij bijv uncharted. Ik vind het gewoon niet goed werken. Maar als ik in een review hierdoor de gameplay score aanzienelijk verlaag, verbaas ik me iig niet als ik daar commentaar op krijg.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Donkey Kong Country Returns
Type:
Game
Releasedatum:
03-12-2010
Ontwikkelaar:
Retro Studios
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media